Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer EVOlution VI Tommi Mäkinen Edition -2000 | 4 besök senaste veckan (5392 totalt) |
Hejsan,
Registrerade mig här för ett tag sedan men mest suttit och läst i det tysta. Så här är lite "kort" info om mig: Jag = Patrik, 27år,Hässleholm Skåne. Säljare inom skivmaterial. Då jag är nybörjara på banköra så har jag haft en hel del nyttigt att läsa på detta forum. Tänkte iaf försöka ta oskulden på bankörat nu 2010 och förhoppningsvis få mersmak på detta. Har helt fastnat i evo och då modell 6 ifråga ända sen man satt klistrad framför tvn och tittade på rally. Köpte mig först en VI:a steg1a och hade riktigt roligt med i 1år, sen blev det flytt med sambo/hus och grejer och sen när det lagt sig så köptes en ny VI:a. Nu åter till det roliga, bilen ifråga är ju då en riskokare Bilder.. En liten video från då den ställdes in över vintern :/ http://www.garaget.org/video/2ibqrid Specs Motor: - Borrat block första överdim.. - Kolvar JE - Stakar Eagle - HKS dubbelkullagrad GT30/40 - HKS Grenrör - HKS Wastegate - HKS toppackning 1,2mm - HKS ställbara kamdrev - Portad topp - Ferrea ventiler - Ferrea dubbla ventilfjädrar - Ferrea titan retainers - SMR hydraliska tryckare - Piper 265 kammar med mycket lyft - ARP bult - Perrin fuel rail rödeloxerad - Aeromotive Bränsletrycksregulator - Aeromotive bränslefilter - MSD 1000cc spridare - 255l Walbro - 10mm stålomspunnen matarledning - Forge Intercooler - HKS 2-skivig koppling - Motec M48 styrsystem Specs Chassi: - Powerflex bussningar i motor, framvagn och bakvagn - Apexi coilovers - Ralliart fjäderbenstag fram + bak - KAAZ LSD diff i växellåda - KAAZ LSD diff i fördelningslåda - EVo IX RS komplett bakvagn - ingen AYC Bilen går ganska bra och uppför sig perfekt på vägen, Det enda jag kan komma på som jag skulle vilja fixa till är bromsarna. Bromsarna original är iofs väldans bra på evon tycker jag. Nu kör jag med slitsade skivor och stålomspunna slangar. Någon som har tips på bra belägg? och gärna några tips på var det är bra att börja sin bankörningskarriär eller andra allmänna bra tips. Finns det några nybörjarträffar? mvh, Patrik _________________ Patrik Kristoffersson brummar EVO VI TME 500+ |
||||||
Kylning tror jag behövs för att bromsarna ska fungera riktigt bra på en evo. Om man är beredd att byta front så finns det ju sådana med anslutning för kylslangar. Har för mig att K.Chan skulle försöka modifiera luftkanalerna som är riktade rakt ner i backen framför hjulhusen i orginalfronten på sin TME. Dom kanalerna är ju rätt små så frågan är hur mycket det hjälper? Såg att andreasevo hade hittat innerskärmar med luftinsläpp, frågan är om det hjälper att göra nåt liknande på en 6:a? Mitsubishi EVo VII RSII 02:
Carbotech XP8/XP10 borde passa oavsett skivor, PFC01 om du skaffar PFC framskivor, kolla med PEAN Sweden. Om framskivorna inte är flytande så kommer dom förr eller senare att slå sig och bli skeva. Mvh, -- Fredrik _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
BOFH: tack för tipsen.
Skall ta och ringa Pean och ta och snacka lite och ev beställa lite belägg så man har något att pilla med nu under dem kalla månaderna. hur upplevde du att din evo fungerade på banorna? Något annat som du märkte/observerade? mvh, Patrik _________________ Patrik Kristoffersson brummar EVO VI TME 500+ |
||||||
Trevligt du oxå hittat hit Pale!! Fler "Hässlehålare".... En mkt fin bil som verkar ha trevliga bitar i sig!! Får väl ha följe till lite träffar i vår/sommar! o d Pean inte vet om bromsar kan man lika gärna ge tusan i o lära sig.. (Tror iofs han vet allt!! )
_________________ Christian Larsson |
||||||
Min reaktion första gången jag körde den på bana var att den är väldigt lättkörd och neutral i balansen.
När bilen stått över natten så ligger kylvätskenivån strax under min-strecket, detta är normalt. Om man fyller på då så kommer överskottet att tryckas ut vid hård körning, man känner sig inte helt populär då man sedan står i depån och "läcker" glykol. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
När jag läser mellan raderna i denna tråd så verkar det som ni inte använder bilarna under den kalla årstiden...
Mitt tips är: GÖR DET! Det är i vinterväglag, (eller på grus, sommartid) som dessa bilar kommer till sin rätt! Att ni inte kör de hårt på grus kan jag förstå men nu på vintern kan man ju har massor av kul utan att det sliter alltför mycket på bilen... Jag har haft förmånen att få köra en evo VI TME både på snö, grus, is och bana/konbana och av dem så är ju det sistnämnda den svagaste grenen. Med det menar jag inte att den är dålig på bana - tvärtom, men på de andra underlagen är den ju helt fantastisk! Så skaffa genast rallydubbdäck och ge er ut på denna vinters fantastiska sjöisar! _________________ Mattias Meldert |
||||||
Jag kör året om, dock inte som bruksbil i saltslasket. Skyller på ond förkylning att jag inte orkade pallra mig iväg till rimforsa och köra på sjöis förra helgen, får bli denna helg nu då. Partik, vad kör du på för olja? Någon som vet om det är några risker med att vinterköra med esterbaserade oljor (typ motul 300V)? (själv kör jag med mobil 1 5-50.) _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Att du undviker saltslasket kan jag förså... Undrade bara... _________________ Mattias Meldert |
||||||
AutOPower Forum: Vilka syntetoljor är polyalpha baserade?
Något sådant borde inte kunna hända om man har bilen i varmgarage, tar ut den och nöjeskör ett par timmar och sedan ställer in bilen i garaget igen. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Crille: Tjo & Hej,
tänkte nog höra av mig till dig när vårkanten kommer om lite putsning. meldert: min står avställd över vintern, :/ vi har ju inte direkt några sjöar osv att köra på och det saltas som galningar här nere i nordtyskland.. tyvärr är det så, men desto roligare till våren. BOFH: jag kör på Redline Extreme Streetperformance 15W50 _________________ Patrik Kristoffersson brummar EVO VI TME 500+ |
||||||
Finns en bra sjö utanför Älmhult som du kan komma och köra på i helgen om du vill Dem senaste helgerna så har det varit 2 gammel EVos och en trimmad Skyline R32GTR där plus en massa andra bilar Gäller bara å ha isdäck då det går rätt fort där. /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||||
En putsning fixa ja Pale - bara o hojta till! Sen har d körts både vid älmhult o bortåt våxtorp nånstans förra helgen! Vet dessutom några som varit ute på Finjasjön o lekt.. Så visst funkar d!!
_________________ Christian Larsson |
||||||
Supramannen: tack, stämmer bra det, den har varit ett par vänder hos er.
elpe300: tack! där är så det räcker och blir över. påsen: sedär ja, fast den får stå denna vintern iaf. varken vinter eller isdäck :/ älmhult e ju nära och bra annars.. M3Chrille: kan ju höras sen framåt vårkanten så ska vi väl kunna komma överrens. Briby: tack tack! _________________ Patrik Kristoffersson brummar EVO VI TME 500+ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer EVOlution VI Tommi Mäkinen Edition -2000 | 4 besök senaste veckan (5392 totalt) |