Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIV 2011 | << 1, 2, 3, ... 38, 39, 40 >> 42 besök idag (325687 totalt) |
Nä, det är klart. Är man farträdd så är en 7a rätt val Hare laj i Birmingham (vadå jag? avundsjuk?) _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
|
||||
En liten fråga. Är uprightsen vattenskurna först och sedan bearbetade för de områden som kräver toleranser (gängor, lagerlägen osv)? Hur gör du då med tex ytorna i "lättningshålen" - är de osckå bearbetade? och - hur är detaljerna ytbehandlade?
Har själv vattenskurit mycket och ytan blir ju minst sagt rå - och den suger åt sig smuts om man inte snyggar till den. Finns det något trick för att skära sådär tjock alu - det blir ju lite formdistortion redan på relativt tunna delar - eller är tricket att skära och sedan bearbeta till rätt dimension? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Dom är vattenskurna, fria ytor lämnas som dom är och övriga ytor bearbetas. Iom att nästan alla ytor är just fria ytor så är det väldigt lite skärande bearbetning på dom. Glöm inte att lägga på bearbetningsmån på dom ytor som ska skäras. Delarna är eloxerade och sen vaxar jag dom. Då håller dom sig finfina i flera år säger erfarenheterna från förra bilen.
Knepet med att få fin yta är att säga åt skärfarbrorn att han ska "finskära". Blir betydligt bättre då och man får riktigt snygga ytor även på tjockare bitar. Kör dom med för hög skärhastighet så blir snittytan lite som en draperad gardin som hänger. Rak i ingångsändan men vågar sig mer och mer ju djupare det går ner i godset. Dock ska man inte slentrianmässigt be om "finskuret" för man betalar i princip för tiden i maskinen och skär man ut ett ämne som ska helbearbetas så finns ingen anledning att slösa pengar på det. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Måste ställa mig i kören av alla beundrare, helt otroligt! Riktigt snyggt och bra löst med spindlarna + fälgarna där måste jag säga, trevlig design på spindlarna med.
Följer tråden med stort nöje _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
En variant var sån, men en klassisk rörram är inte lätt att slå faktiskt. Jag CADade ett par rörramsdesigner och ett par "aluminiumorigami" och jämförde dom. Körde lite hållfräknande och så. Bedömde att det var svårt att göra en design som överträffade röramen så pass att det övervägde den tveksamhet jag kände inför att göra en bärande svetsad skalstruktur i aluminium. Nåt som är väldigt svårt att bedöma med en skallösning är hur den kollapsar när det går åt skogen. Därför gick jag rörramsvägen.
Själva rörramen tillverkades under några veckor i november/december och är färdig så när som på ett par småpinnar och en hel massa fästen som ska sitta precis överallt. Skära fästöron med vinkelslip har jag tröttnat rejält på så en mer attraktiv lösning ägnade jag julledigheten åt. Först satt jag och knappade vid den kära CADen: Finns nu allt CADat så är det väl bättre att låta datorn skära plåtbitarna så slipper jag. Eller hur? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Styrd plasmaskärare och CADunderlag gör byggandet riktigt trevligt.
Från färgbild: till järnbit: går i ett huj. Jag är definitivt långsammare och vingligare med vinkelslipen. Dessutom väsnas inte den här lösningen lika illa. Definitivt värt mödan att ta några veckors garagetid åt att skruva hop en styrd plasmaskärare _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Snyggt som tusan!!
Jag kommer följa tråden som en skugga! Jag går också och drömmer om en plasmaskärare.... finns på TODo-listan men först när jag är klar med en del annat... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
NCstyrd plasmaskärare är guld värt. Handmanövrerat så blir det helt andra snitt. Duger att grovkapa och göra sånt här med:
Det har ju sin charm, men snittkvaliteten som det blir när det är Laptopen som håller i brännaren grejar inte jag i alla fall. Biten som är på bild en bit uppåt behöver ju bara gradas av och så kan man peta dit den i princip. Snyggt och enkelt. Sånt gillar jag. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Styrd plasmaskärare
Jag tycker det inte alls ser bra ut och det måste vara en massa arbete med att grada och rensa hålet och sen blir det konstiga värmemärken i plåten och och och... Nej, inte alls bra som sagt och jag hade aaaaaaldrig kommit på tanken ens att göra något sådant.
Dessutom verkar du ha fel material på kulan i länkhuvudet, och det saknas en mutter som låser. Dessutom saknar länkhuvudet gänga. Slarvigt. Så, då var bitterhetsbehovet tillfredställt. Snyggt jobb! Tack och lov har jag lite laserkontakter som jag kan utnyttja till plåt - för det är verkligen extremt tråkigt att behöva kapa plåt med vinkelslip... EDIT: Ball älg. Tillverka ett par sådana och sälj som garagejulpynt |
||||
Tipps för att få bättre hål med plasman när det är små hål är att bara sätt en punkt för att markera hålet och sen borrar du det för hand sen.
Använd funktinen drill i sheetcam, lägg alla små hål i ett eget layer för att dm inte ska bli skurna sen när du skär ytterkonturerna. och sen de här inställningarna på verktyget feedrate 300 percedelay 1s percehight 2,2mm plungerate 150 cuthight 2,19mm pause en of cut 3s ca 20 amp på maskinen. |
||||
Det behövs varken gänga eller låsmutter. Man bara klickar på "ATTACH" i CADen så sitter det som berget.
Vi kör stort sett samma skärparametrar. Jag labbade en del innan jag hittade vettiga kombinationer. 1.65mm plåt skär jag med 400mm/min och 10A. 3mm kör jag 300mm/min och 15-20A. Stort sett samma delayar som dig åxå. Tjockare har jag inte behövt ännu. Tycker det ger väldigt fina skär så länge det inte sitter skit i munstycket eller nåt. (Nåt kan till exempel vara att luften tar slut för att en ispropp bildats i luftledningen ner från den oisolerade vinden där kompressorn står. Munstycket blev lite upprört när luften sinade.) Hål har jag inte bestämt mig för hur jag ska göra, så där var dina tips välkomna ->John: Jupp, det är ritat i V5 _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Vilka snål hastigheter du kör med. På 1mm kör jag med 2000mm/min vid 20 amp, 3mm kör jag 750mm/min vid 50 amp, 10mm kör jag 300mm/min vid 60amp
skärparametrarna jag gav dig var för borrfunktionen, för skärningen använder jag de här: feedrate 300 (ändrar den nytt för de olika jobben.) percedelay 1s percehight 2,5mm plungerate 80 (kan behöva höja den om det är tunn plåt som skärs) cuthight 1,4mm (ska ned mot 0.9 när jag kopplat in nivåregleringen) pause en of cut 0,3s |
||||
Jag vet att jag gubbkör. Den är byggd av grejor som låg och drällde och den låga stigningen på skruvarna gör att jag inte kan köra så fort som jag skulle vilja.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIV 2011 | << 1, 2, 3, ... 38, 39, 40 >> 42 besök idag (325687 totalt) |