Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
frågor om fuelcell
2 besök senaste veckan (5919 totalt)
overdrift-johan

Här sen Dec 2006

Trådstartare
frågor om fuelcell

Polaren håller på och bygger en bmw turbo. Han har precis köpt en sån här tank. (inte hans tank på bilden, den är lånad härifrån forumet. Men en likadan)

Vi satt och funderade lite igår. Det blir ingen catchtank i början. utan 1 pump och 1 filter.

På tanken som på bilden är det altså:

2st jic gänger längst ner i sumpen och två på taket. ena är en roll over vent.

Hur ska vi koppla in allt.

Är roll over venten samma som avluftning?

vad är då den andra övre? är det returen från railen, isf blir det inte skumm i tanken då, eller ska man anta att det går ner ett rör lagom längd i tanken?

ska returen vara i botten av tanken istället?

på en orginaltank tänker jag ju att returen från motorn går ju i toppen av tanken och sen ner i armaturen, ner i pumpens sil ofta?

Hjälp mig/oss så det blir rätt.

Mvh Johan

Här sen Sep 2003

Är det en dragracingtank? Utloppen ser ut så tycker jag. Utan catchtank lär det funka katastrofalt dåligt på bana. Jag skulle tro att den lediga anslutningen upptill är till för retur men utan catchtank spelar det ingen roll om du drar returen dit eller till den ena anslutningen i bakkant, när du bromsar eller svänger kommer pumpen att suga luft så det står härliga till i alla fall (med början när nivån går ner mot halv tank ungefär).

Guson

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Hej Johan...

om du ställer samma fråga på PPF istället www.pure-pf.com så lär du bli överfallen med svar från folk som byggt BMW turbo både en och tio gånger.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: frågor om fuelcell

overdrift-johan skrev:
vad är då den andra övre? är det returen från railen, isf blir det inte skumm i tanken då, eller ska man anta att det går ner ett rör lagom längd i tanken?

Mvh Johan

Kan vara avluftning för påfyllningsröret kanske?

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Vad är det för volym på tanken?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
overdrift-johan

Här sen Dec 2006

Trådstartare
Guson:
Det är möjligt att det är en dragracingtank. Jag vet inte faktiskt, det är min polares tank. Du säger att det inte spelar någon roll. isåfall är det ju lättare att sätta returen där uppe. Men det bygger ju på att "rollover venten" fungerar som avluftning... gör den inte det så är man ju körd...

Franzén:
Jo, PPF är ett bra forum när det gäller bmw. Men nu tänkte jag mer på anslutningarna på tanken än just bmw turbo byggen. Plus, det är aldrig dumt med fler åsikter kan ju va kul o höra vad banfolket tycker också.

MaZ:
Det kan det mycket väl vara. Men där i finns ingen kulventil som det gör i "roll over" anslutningen. Det är därför jag misstänker att det är returen från railen... Jag vet ju inte hur tanken ser ut innuti, men är det bara ett hål rakt in i tanken så rinner ju soppan rakt ut om man tar en kurva lite för hårt... eller tänker jag fel?

ice:
Jag tror det är 10 amerikanska gallons. Det blir väll typ drygt 37 liter eller så?

Mvh Johan

Här sen Dec 2006

Trådstartare
Re: frågor om fuelcell

dubbel

Här sen Dec 2007

om inte Roll-over ventilen är avlufting, vad ska man då ha den till? då kan man ju lika gärna plugga hålet.

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

overdrift-johan skrev:
Guson:
Det är möjligt att det är en dragracingtank. Jag vet inte faktiskt, det är min polares tank. Du säger att det inte spelar någon roll. isåfall är det ju lättare att sätta returen där uppe. Men det bygger ju på att "rollover venten" fungerar som avluftning... gör den inte det så är man ju körd...

Mvh Johan

Jag tror du missade andemeningen med mitt inlägg. Tanken är oanvändbar för bankörning utan catchtank.

En roll over vent är en avluftning.

Guson

Här sen Dec 2006

Trådstartare
ojj. ja det va ju ovanligt klumpigt man är ju lite såhär på eftermiddagen...

Då har jag fått svar på mina frågor och funderingar

tack tack!

Här sen Nov 2002

Re:

overdrift-johan skrev:
Det kan det mycket väl vara. Men där i finns ingen kulventil som det gör i "roll over" anslutningen. Det är därför jag misstänker att det är returen från railen... Jag vet ju inte hur tanken ser ut innuti, men är det bara ett hål rakt in i tanken så rinner ju soppan rakt ut om man tar en kurva lite för hårt... eller tänker jag fel?
Mvh Johan

Jag menade en anslutning som sitter precis innanför tanklocket i påfyllningsröret som gör att det inte "gurglar" i påfyllningsröret när man tankar och luften skall ut i samma takt som soppan skall in.

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

overdrift-johan skrev:
...Jag tror det är 10 amerikanska gallons. Det blir väll typ drygt 37 liter eller så?...

Det är inte alla serier/klasser som tillåter så stora tankar.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008

hej

ser ut som en JAZ tank.. e inte alla deras tankar skumfyllda..då är väl nödvändigheten
med Catch tank mindre ..eller e jag ute o seglar igen

Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003

Jag hade en ungefär likadan tank från summit förut som var skumfylld, det fungrade dåligt utan catchtank...
I min tank var det avluftning i tanklocket så jag pluggade en övre och en nedre anslutning.

frågor om fuelcell
2 besök senaste veckan (5919 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande