Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
megasquirt??
1, 2, 3   >>
6134 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
megasquirt??

som rubriken.. ett stort frågetecken..

har sökt här och på lite andra forum, men inte riktigt hittat vad jag vill veta..

är det ett vettigt system som är värt pengarna? (värt pengarna är det väl med tanke på hur billigt det är)

finns det nån här som byggt ihop ett MS? och vad är dina/era erfarenheter av MS och dess funktion.
och vad landade det på i slutpris för er.. ?

funderar på att bygga ett till min privata åkbil (på bild) och slopa k-jet. allt detta för att senare i framtiden kanske slopa k-jet på banbilen oxå.

ska oxå klargöra att jag inte är kapabel till att löda själv trotts lite tidigare lödnig, men en gammal klasskompis till mig får i sådana fall plocka fram lödstationen. så det är inte ett bekymmer.

men hur är det, måste man etsa kretskortsjälv, eller finns det köpa?

mkt frågor och funderingar.. nå vad säger ni om saken?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Kortast möjliga svar med mesta möjliga info.

Missa inte "...must read" till vänster i menyn.

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Svenska forumet för alla varianter av MS, TT osv.
(Brukar funka sådär att komma åt dock.)

http://xpress.mine.nu/msnordic/forum/phpBB2/index.php

I övrigt har jag bara kommit till själva monteringen. Har inte testat i bil än. Men man kan ladda ner ngn av alla "Tuners" och leka med innan och det verkar väldigt vettigt att använda. Just MS är så etablerat numera att det inte ska vara nga som helst problem egentligen.

Jag skulle dock börjat med racebilen då det trots allt är en del saker som ska ändras om man har K-Jet från början. Misstänker att denna inte behöver användas varje dag heller...

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Det finns en snubbe i Alfaklubben som pysslat en del med MegaSquirt. Skriv en rad på www.alfaromeo.org så får du säkert svar (han hänger där rätt mycket).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jag kan ju fylla på lite - mitt MS är bara testat på skrivbordet men det funkar.

Du behöver inte etsa kort själv utan det, tillsammans med programmerad processor och mapsensor kan köpas via länkarna ovan.

Jag hjälper en polare bygga MS nu, och det har i nuvarande skede kostat cirka 1400:- (med låda från Elfa men "gruppköp" på delarna från USA så billigare frakt). Sätter man av 2000:- får man så gott som säkert ihop själva boxen, ska man konvertera en K-jetbil tillkommer ju spridare, bränslerör och regulator också.

Läs på Svenska MS-sidan, massor av info finns där.

Min åsikt är att nu när man kan köra tänding integrerat i MS så är det oslagbart i "bang for the buck". Liten reservation - man måste antingen kunna pilla elektronik själv eller ha hjälp med den biten, annars kan det bli lite bökigt.

/Gustaf

Citera
daniel lindmark
Habo
Här sen Jan 2003

En liten tilläggsfråga: vad säger SBP när dom upptäcker att mitt gamla mekaniska insprut är borta, och istället är ersatt av ett elektroniskt (MS)?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Daniel Lindmark skrev:
En liten tilläggsfråga: vad säger SBP när dom upptäcker att mitt gamla mekaniska insprut är borta, och istället är ersatt av ett elektroniskt (MS)?

om de är vakna och vet hur det ska se ut säger de: Aja baja. Motor: otillåten ändring/överenstämmer ej med registreringsbevis - föreläggande om registreringsbesiktning, ungefär...

/Gustaf

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

och sen är det grönt ljus på regbesiktningen eller?
Gäller det ombyggt fordon också?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Förtydligande; Mitt svar ovan gäller bilar av årsmodell 1976 eller nyare. De måste ju ha en avgascertifierad motor, och därför går det inte att (ärligt) regga med eftermarknadssprut i någon form. Tyvärr finns det heller inga lättnader för ombyggt fordon.

Så ska man köra MS i en nyare bil får man fuska.

/Gustaf

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Kortast möjliga svar med mesta möjliga info.

Missa inte "...must read" till vänster i menyn.

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Svenska forumet för alla varianter av MS, TT osv.
(Brukar funka sådär att komma åt dock.)

http://xpress.mine.nu/msnordic/forum/phpBB2/index.php

I övrigt har jag bara kommit till själva monteringen. Har inte testat i bil än. Men man kan ladda ner ngn av alla "Tuners" och leka med innan och det verkar väldigt vettigt att använda. Just MS är så etablerat numera att det inte ska vara nga som helst problem egentligen.

Jag skulle dock börjat med racebilen då det trots allt är en del saker som ska ändras om man har K-Jet från början. Misstänker att denna inte behöver användas varje dag heller...

jag har kollat på båda svenska och amerikanska hemsidan för MS. men att läsa på engelska är som att starta en engelsk bil, det tar ett tag.

rejsbilen och min provata bil har båda k.jet i nuläget..
men om detta kommer på rejbilen så måste den klassas om och då får ma ngöra massa andra roliga grejer bilen iövrigt oxå.. känns tråkigt att behöva klassa upp bilen bara för sprutet..

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ok, då är jag med.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
finns det någon här som bor i närheten hav sthlm som i sådana fall skulle ha lust att hjälpa till med eventuell bakup för elektronikbygget??

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Gustaf, varför motsätter SBP (och staten) en förändring som ur miljösynpunkt är bättre, t ex konvertera från förgasare
till elektronisk insprutning?

Svaret är naturligtvis att det inte finns dokumentation som bekräftar att t ex Megasquirt eller Trionic är bättre ur
emissionssynpunkt än en gammal Zenith Strombergh.
Men man kan väl mäta innehållet i det som kommer ut ur avgasröret? Där om något borde det väl synas. Eller gör det inte det?
Ytterligare en aspekt är förstås att de som vill byta till insprutning oftast har något annat i tankarna än miljön. Trimning t ex

Ett tänkbart alternativ vore annars att kräva att ersättningssystemet har katalysatorrening med lambdasond. Så är man konsekvent.

Eller kanske ett besiktningsförfarande i stil med "ombyggd motor"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Anledningen är "förstås" att det inte går att säkerställa utsläppen från en ändrad motor. Alla avgascertifierade motorer har testats ganska ingående med avseende på utsläpp - mycket mer än man kan göra vid kontrollbesiktning. Där mäter man ju bara "indikatorer" som ger en hyfsad bil om huruvida avgasreningen fortfarande fungerar.

Jag håller med om att det borde finnas möjlighet att komma runt kravet på avgascertifierad motor, åtminstone i ombyggt fordon och så länge man använder katalysator, lambdasond och klarar utsläppskraven för kattade bilar motsvarande det som mäts på kontrollbes - alltså krav liknande de för amatörbyggt fordon. Eftersom jag tycker så, och eftersom jag är inblandad i SFRo, kommer jag jobba för en ändring...men det kan ta ett tag.

Det är i dagsläget Naturvårdsverket som har hand om denna lagstiftning.

/Gustaf

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Ska det bara gälla ombyggt fordon får man nog vidga detta begrepp till att inkludera modifieringar enbart av motorn också.
Alternativt införa begreppet "Modifierad motor". (lätt som en plätt, eller hur )

Det krävs ju trots allt en del modifieringar för att ett fordon skall räknas som ombyggt, och byte av motorstyrsystem
räknas knappast dit, vad jag vet.

Vi som pysslar med Saabar fr o m -76 och framåt är sällan intresserade av greja så mycket med bilen att den blir klassad
som ombyggt fordon (även om det är en bonus), däremot hänga på bättre styrsystem, t ex Trionic, eller Megasquirt. Vilket
skulle bli omöjligt om "styrsystemsregeln" bara skulle gälla ombyggda fordon.

Men vi är inte där än och resan har inte ens börjat, så problemställningen är mer eller mindre akademisk.

och att bearbeta Naturvårdsverket är förstås en baggis
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Problemet är att man måste på något sätt hantera problematiken att det finns en risk för att man försämrar bilens miljöprestanda, därför får man knappast igenom en lagändring som gäller rakt av, för alla bilar. Genom att låta det gälla för ombyggt fordon begränsar man antalet bilar som kan komma ifråga, och man ställer också krav på en prestation av byggaren som gör att man kan vara rätt säker på att det är ett hobbyfordon det rör sig om.

För att det ska bli ett ombyggt fordon ska man till exempel byta motor, låda/kraftöverföring och bromssystemet. Väldigt många seriösa byggen klarar det kraven...

Det blev kanske lite OT det här...

/Gustaf

Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

therealpinto skrev:
Jag håller med om att det borde finnas möjlighet att komma runt kravet på avgascertifierad motor, åtminstone i ombyggt fordon och så länge man använder katalysator, lambdasond och klarar utsläppskraven för kattade bilar motsvarande det som mäts på kontrollbes - alltså krav liknande de för amatörbyggt fordon.

Innebär det du skriver att det inte är några problem att få ett amatörbygge godkänt med ett ms/tomtek och fortfarande slippa de 7000 kr i miljöavgift. Klarar ms att styra mot lamda-sond ?

Jag hade tänkt att besikta med orginal sprut/tändning coh sedan byta... för att det skulle va smidigare att få igenom vid regbesiktning. Kanske inte svårare med ms då ?

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

För att återgå till huvudspåret, jag tror nog att den dagen UltraMegasquirt (insprutning och modern tändning i ett) är
färdigutvecklat då har man ett riktigt kompetent system att hänga i bilen sin.

Frågan är bara när det inträffar...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

poh99 skrev:
För att återgå till huvudspåret, jag tror nog att den dagen UltraMegasquirt (insprutning och modern tändning i ett) är
färdigutvecklat då har man ett riktigt kompetent system att hänga i bilen sin.

Frågan är bara när det inträffar...

Just vad jag tänkte skriva.

UltraMS kommer förhoppningsvis ngn gång i vår. Iaf en första provrapport. Det fina med UMS är att man redan byggt in en bredbandslambdastyrning i boxen som är förberedd för en Bosch-probe som kostar ca 3-400kr...

*luktar sprutbyte redan innan det första är klart*

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Per Wackt skrev:
therealpinto skrev:
Jag håller med om att det borde finnas möjlighet att komma runt kravet på avgascertifierad motor, åtminstone i ombyggt fordon och så länge man använder katalysator, lambdasond och klarar utsläppskraven för kattade bilar motsvarande det som mäts på kontrollbes - alltså krav liknande de för amatörbyggt fordon.

Innebär det du skriver att det inte är några problem att få ett amatörbygge godkänt med ett ms/tomtek och fortfarande slippa de 7000 kr i miljöavgift. Klarar ms att styra mot lamda-sond ?

Jag hade tänkt att besikta med orginal sprut/tändning coh sedan byta... för att det skulle va smidigare att få igenom vid regbesiktning. Kanske inte svårare med ms då ?

om MS styr mot lambdasond (vilket jag är ganska säker på), kommer du undan 7000kr i miljöavgift med amatörbyggt fordon om du har lambda-sond styrt sprut, katalysator och kolkanister för avluftningen från tanken. thumbs up

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Precis, Per Wackt har slagit huvudet på spiken - MS styr med lambdasond vilket betyder att man "bara" behöver få till en kolkanisteravluftning för att spara in 7000:- med rent (hahaha...kul!) samvete när man bygger amatörbyggt.

En förutsättning är att man klarar utsläppsvärdena för kattade bilar (de som mäts vid kontrollbes), så man kanske får lägga en stund på att mappa in tomgång och 2500 rpm men det är väl en baggis... ;-)

/Gustaf

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Andreas Lidström skrev:

UltraMS kommer förhoppningsvis ngn gång i vår. Iaf en första provrapport. Det fina med UMS är att man redan byggt in en bredbandslambdastyrning i boxen som är förberedd för en Bosch-probe som kostar ca 3-400kr...

*luktar sprutbyte redan innan det första är klart*

En bredbandslambdasond för 3-400 kr!
Låter väldigt bra. Var köper man sådana?

OT: helst skulle man vilja ha sprut och tändning separerbara så man kan koppla in originaltändsystemet en gång om året
inför besiktningen.
Citera
Allmänt banåkaforum
megasquirt??
1, 2, 3   >>
6134 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande