Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6134 besök totalt |
megasquirt??
som rubriken.. ett stort frågetecken.. har sökt här och på lite andra forum, men inte riktigt hittat vad jag vill veta.. är det ett vettigt system som är värt pengarna? (värt pengarna är det väl med tanke på hur billigt det är) finns det nån här som byggt ihop ett MS? och vad är dina/era erfarenheter av MS och dess funktion. och vad landade det på i slutpris för er.. ? funderar på att bygga ett till min privata åkbil (på bild) och slopa k-jet. allt detta för att senare i framtiden kanske slopa k-jet på banbilen oxå. ska oxå klargöra att jag inte är kapabel till att löda själv trotts lite tidigare lödnig, men en gammal klasskompis till mig får i sådana fall plocka fram lödstationen. så det är inte ett bekymmer. men hur är det, måste man etsa kretskortsjälv, eller finns det köpa? mkt frågor och funderingar.. nå vad säger ni om saken? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Kortast möjliga svar med mesta möjliga info.
![]() Missa inte "...must read" till vänster i menyn. http://www.bgsoflex.com/megasquirt.h Svenska forumet för alla varianter av MS, TT osv. (Brukar funka sådär att komma åt dock.) http://xpress.mine.nu/msnordic/forum I övrigt har jag bara kommit till själva monteringen. Har inte testat i bil än. Men man kan ladda ner ngn av alla "Tuners" och leka med innan och det verkar väldigt vettigt att använda. Just MS är så etablerat numera att det inte ska vara nga som helst problem egentligen. Jag skulle dock börjat med racebilen då det trots allt är en del saker som ska ändras om man har K-Jet från början. Misstänker att denna inte behöver användas varje dag heller... ![]() |
||||
Det finns en snubbe i Alfaklubben som pysslat en del med MegaSquirt. Skriv en rad på www.alfaromeo.org så får du säkert svar (han hänger där rätt mycket).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hej
Jag kan ju fylla på lite - mitt MS är bara testat på skrivbordet men det funkar. Du behöver inte etsa kort själv utan det, tillsammans med programmerad processor och mapsensor kan köpas via länkarna ovan. Jag hjälper en polare bygga MS nu, och det har i nuvarande skede kostat cirka 1400:- (med låda från Elfa men "gruppköp" på delarna från USA så billigare frakt). Sätter man av 2000:- får man så gott som säkert ihop själva boxen, ska man konvertera en K-jetbil tillkommer ju spridare, bränslerör och regulator också. Läs på Svenska MS-sidan, massor av info finns där. Min åsikt är att nu när man kan köra tänding integrerat i MS så är det oslagbart i "bang for the buck". Liten reservation - man måste antingen kunna pilla elektronik själv eller ha hjälp med den biten, annars kan det bli lite bökigt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En liten tilläggsfråga: vad säger SBP när dom upptäcker att mitt gamla mekaniska insprut är borta, och istället är ersatt av ett elektroniskt (MS)?
|
||||
Hej
om de är vakna och vet hur det ska se ut säger de: Aja baja. Motor: otillåten ändring/överenstämmer ej med registreringsbevis - föreläggande om registreringsbesiktning, ungefär... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hej
Förtydligande; Mitt svar ovan gäller bilar av årsmodell 1976 eller nyare. De måste ju ha en avgascertifierad motor, och därför går det inte att (ärligt) regga med eftermarknadssprut i någon form. Tyvärr finns det heller inga lättnader för ombyggt fordon. Så ska man köra MS i en nyare bil får man fuska. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
jag har kollat på båda svenska och amerikanska hemsidan för MS. men att läsa på engelska är som att starta en engelsk bil, det tar ett tag. rejsbilen och min provata bil har båda k.jet i nuläget.. men om detta kommer på rejbilen så måste den klassas om och då får ma ngöra massa andra roliga grejer bilen iövrigt oxå.. känns tråkigt att behöva klassa upp bilen bara för sprutet.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
||||
Gustaf, varför motsätter SBP (och staten) en förändring som ur miljösynpunkt är bättre, t ex konvertera från förgasare
till elektronisk insprutning? Svaret är naturligtvis att det inte finns dokumentation som bekräftar att t ex Megasquirt eller Trionic är bättre ur emissionssynpunkt än en gammal Zenith Strombergh. Men man kan väl mäta innehållet i det som kommer ut ur avgasröret? Där om något borde det väl synas. Eller gör det inte det? Ytterligare en aspekt är förstås att de som vill byta till insprutning oftast har något annat i tankarna än miljön. Trimning t ex ![]() Ett tänkbart alternativ vore annars att kräva att ersättningssystemet har katalysatorrening med lambdasond. Så är man konsekvent. Eller kanske ett besiktningsförfarande i stil med "ombyggd motor" |
||||
Hej
Anledningen är "förstås" att det inte går att säkerställa utsläppen från en ändrad motor. Alla avgascertifierade motorer har testats ganska ingående med avseende på utsläpp - mycket mer än man kan göra vid kontrollbesiktning. Där mäter man ju bara "indikatorer" som ger en hyfsad bil om huruvida avgasreningen fortfarande fungerar. Jag håller med om att det borde finnas möjlighet att komma runt kravet på avgascertifierad motor, åtminstone i ombyggt fordon och så länge man använder katalysator, lambdasond och klarar utsläppskraven för kattade bilar motsvarande det som mäts på kontrollbes - alltså krav liknande de för amatörbyggt fordon. Eftersom jag tycker så, och eftersom jag är inblandad i SFRo, kommer jag jobba för en ändring...men det kan ta ett tag. Det är i dagsläget Naturvårdsverket som har hand om denna lagstiftning. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ska det bara gälla ombyggt fordon får man nog vidga detta begrepp till att inkludera modifieringar enbart av motorn också.
Alternativt införa begreppet "Modifierad motor". (lätt som en plätt, eller hur ![]() Det krävs ju trots allt en del modifieringar för att ett fordon skall räknas som ombyggt, och byte av motorstyrsystem räknas knappast dit, vad jag vet. Vi som pysslar med Saabar fr o m -76 och framåt är sällan intresserade av greja så mycket med bilen att den blir klassad som ombyggt fordon (även om det är en bonus), däremot hänga på bättre styrsystem, t ex Trionic, eller Megasquirt. Vilket skulle bli omöjligt om "styrsystemsregeln" bara skulle gälla ombyggda fordon. Men vi är inte där än och resan har inte ens börjat, så problemställningen är mer eller mindre akademisk. och att bearbeta Naturvårdsverket är förstås en baggis ![]() |
||||
Hej
Problemet är att man måste på något sätt hantera problematiken att det finns en risk för att man försämrar bilens miljöprestanda, därför får man knappast igenom en lagändring som gäller rakt av, för alla bilar. Genom att låta det gälla för ombyggt fordon begränsar man antalet bilar som kan komma ifråga, och man ställer också krav på en prestation av byggaren som gör att man kan vara rätt säker på att det är ett hobbyfordon det rör sig om. För att det ska bli ett ombyggt fordon ska man till exempel byta motor, låda/kraftöverföring och bromssystemet. Väldigt många seriösa byggen klarar det kraven... Det blev kanske lite OT det här... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Innebär det du skriver att det inte är några problem att få ett amatörbygge godkänt med ett ms/tomtek och fortfarande slippa de 7000 kr i miljöavgift. Klarar ms att styra mot lamda-sond ? Jag hade tänkt att besikta med orginal sprut/tändning coh sedan byta... för att det skulle va smidigare att få igenom vid regbesiktning. Kanske inte svårare med ms då ? |
||||
För att återgå till huvudspåret, jag tror nog att den dagen UltraMegasquirt (insprutning och modern tändning i ett) är
färdigutvecklat då har man ett riktigt kompetent system att hänga i bilen sin. Frågan är bara när det inträffar... |
||||
Just vad jag tänkte skriva. UltraMS kommer förhoppningsvis ngn gång i vår. Iaf en första provrapport. Det fina med UMS är att man redan byggt in en bredbandslambdastyrning i boxen som är förberedd för en Bosch-probe som kostar ca 3-400kr... ![]() *luktar sprutbyte redan innan det första är klart* ![]() |
||||
om MS styr mot lambdasond (vilket jag är ganska säker på), kommer du undan 7000kr i miljöavgift med amatörbyggt fordon om du har lambda-sond styrt sprut, katalysator och kolkanister för avluftningen från tanken. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Hej
Precis, Per Wackt har slagit huvudet på spiken - MS styr med lambdasond vilket betyder att man "bara" behöver få till en kolkanisteravluftning för att spara in 7000:- med rent (hahaha...kul!) samvete när man bygger amatörbyggt. En förutsättning är att man klarar utsläppsvärdena för kattade bilar (de som mäts vid kontrollbes), så man kanske får lägga en stund på att mappa in tomgång och 2500 rpm men det är väl en baggis... ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En bredbandslambdasond för 3-400 kr! ![]() Låter väldigt bra. Var köper man sådana? OT: helst skulle man vilja ha sprut och tändning separerbara så man kan koppla in originaltändsystemet en gång om året inför besiktningen. ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6134 besök totalt |