Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
8025 besök totalt |
Vinge, tillverkning samt intresseförfrågan fler spekulanter?
Hej Har tagit fram en vingprofil som jag har tänkt bygga en vinge med. Tråden där valet av vingprofilen har stötts och blötts, med bla. simuleringar och beräkningar finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Skapade en AutOCad-ritning och åkte till ett snickeri i Spånga, som dessutom råkade ha en CNC-fräsmaskin. Fick tillbaka en prototyp i veckan samt kostnadsförslag. De räknar med ca 5h att fräsa ut 60 st. profiler i 21mm möbelplyfa. Anledningen till det är att bitarna går inte att fräsa helt loss i maskinen, för att dem är för små och skulle fara runt i den. Det måste sparas 1 mm någonstans, som tas bort manuellt sedan. 2700:- för jobbet + 300:- för materialet = 3000:- Skulle man tillverka en vinge till, lägger dem på 1h arbete 550:- + 300:- för mtrl. Kostnaden för 2 vingar skulle bli 3850:- = 1950:- / st. För att sänka styckekostnaden, undrar jag om det finns någon annan som är intresserad av att haka på och tillverka sin egen vinge. Profilen måste vara denna, däremot kan man välja önskad bredd genom fler eller färre antal vingprofiler. - Vingprofil ( Naca-9614), mått: ![]() - Material: 21 mm möbelplyfa - Montering: ![]() Med hjälp av 2 st. 6 mm gängstav får man en enkel styrning av profilerna och tack vare CNC-fräsningen är alla bitar exakta. Har tänkt limma ihop bitarna sam "plasta" in hela vingen med glasfiberduk. Gängstavarna har jag tänkt låta sitta kvar som förstärkning, samt för att fästa endplates-en i. I de två ändbitarna tänkte jag inte ha lättningshål för att få det tätt. Till detta kommer att man tillverkar endplates efter smak, samt någon form av fäste som passar ens bil. - Viktberäkning för en bredd på 125 cm: 60 st. profiler á 30gr: 1800 gr 2 st. gängstav 125cm: 380 gr 4 st. "möbelskruv" : 30 gr 2 st. endplaits : 150 gr Inplastning/lack : 200 gr ----------------------------- Totalt: 2560 gram Så hör gärna av er och kom med synpunkter om ni skulle vilja ändra på nåt för att vara med på detta. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Tror du inte vingen blir stabil nog om du sätter en vingprofil varje dm och täcker vingen
med tunn aluplåt eller någon mjukare plast och sedan plastar ovanpå? Gör du så räcker 60profiler till många vingar, och du kan sälja profilerna st vis. _________________ Mathias Hellqvist |
||||
Idén är bra. Men att baka in sådär mycket och tung plyfa är inte vettigt.
Laga fast ändbitarna i plyfa och resten i balsa eller något lätt distansmaterial typ bonocell här: http://www.byggplast-batprylar.se/Us Vingen blir nästan 2 kg lättare utan att styrkan ändras. Minns att det är plasten på ytan som tar kraften. Flyfabitarna eller distansmaterialet håller bara ytorna isär. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
5 timmar låter mycket om programmet redan finns. Jag är själv möbelsnickare och har erfarenhet av CNC och skulle säga att effektiv tid att fräsa ut en skiva tar ganska lång tid men hanteringen borde inte tar mer än 15-30 minuter, sen tar det nog inte mer än 5-10 minuter per skiva utöver det. Man laddar maskinen sen sköter den sig själv, under tiden gör man ju nåt annat, inte ska han ta betalt för tiden han sitter och tittar när maskinen jobbar...om han har nåt annat att göra förstås. ;-)
Sen borde det visst gå att fräsa ut hela utan att lämna 1mm. Om man börjar och slutar varje profil högst uppe i spetsen så lossar biten och den ska inte bli förstörd innan verktyget åker upp igen. Jag har egen verkstad nu men ingen CNC, men jag skulle kunna kolla upp vad dom skulle ta för att göra jobbet på min gamla verkstad. |
||||
Ett annat alternativ är att klippa 2 st mallar i tunn aluplåt och sedan trådskära blåfoam i lämplig tjocklek efter dessa mallar. Limma ihop ett antal färdigskurna blåfoambitar och du har din kärna med nästan ingen vikt alls. Klä med glasfiber och du har en löjligt lätt vinge som du med enkla medel kan göra själv. Billigt oxå!
![]() Nu var det ju inte andra sätt att tillverka på som frågan handlade om, men det kanske kan vara intressant ändå... ![]() _________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||||
Tänk skivor för markisolering.....
Finns även nån grön variant som jag sett banverket isolera banvallen med. _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
Re: Vinge, tillverkning samt intresseförfrågan fler spekulan
_________________ Johan Lekås |
||||
Re:
Jag känner till några vekstäder som tillverkar motordelar med cnc maskiner och maskinerna tillverkar samma delar hela dagarna men några minuters tillsyn i timmen. Men nog tar dom betalt för delarna som spottas ut. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Hej
Efter att ha funderat igenom en gång till, så har jag ändrat mig angående tillverkningsprocessen av vingen. Det blir inte i plyfa utan i en glödskuren polystyrenkärna med kolfiber/glasfiber-inbakning med infällda fästpunkter för fot- och endplates. Mao det kommer inte att lämpa sig för någon "masstillverkning", inte ens i små skala. Jag har aldrig tänkt göra någon "big deal" av det hela och tyvärr kan jag inte ta upp beställningar på färdiga vingar i dagsläget. Så tills vidare är alla välkomna att använda vingprofilen till att tillverka sin egen vinge. ![]() Jag skall försöka hitta någon firma som kan tänkas tillverka detta och få fram en offert på det hela. Tar tacksamt emot tips på firmor. M.v.h. Benci _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re:
Jo, självklart kan man ta bra betalt för CNC-jobb. Men man kan försöka höra med nån som kan vara lite schysst och bara ta betalt för den faktiska tiden när det kommer några glada entusiaster. ;-) Men det är som sagt skillnad, om man bara har CNC-maskiner som spottar fram allt man gör måste man så klart ha betalt, men personligen så startade jag maskinen och kunde alltid göra annat under tiden och då kunde man vara lite schysst i bland om nån ville ha hjälp. |
||||
vattenskärning (inte abrasiv vattenskärning utan "ren" vattenskärning) lämpar sig utmärkt för att skära ut denna typ av delar ur foam material. Dock är det då begränsat till mindre materialtjocklek.
Innan att vi lade ned tillverkning af airforcevingen funderade vi på att göra en 20cm eftterföljade av pulltruderad (som extruderad men man drar ut den) glasfiber/kolfiberprofil. http://www.primo.dk/Pultrudering-957.aspx Ett litet tips om någon känner för att börja hobbytillverka riktiga racevingar. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Re:
Ingen koll på det längre. Dock är pulltrudering en typisk lågseriemetod. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
8025 besök totalt |