Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 E36 -97 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (20079 totalt) |
Hej alla!
Jag heter oskar är 20år från sydöstra skåne, österlen. Efter att ha letat ett tag så hittade jag en bmw 328 e36. Visserligen med 19000 mil på mätaren men med få ägare och fullstämplad servicebok och all dukumentation sen den va ny (besiktningspapper, kvitton och liknande). Att den dessutom har utvändigt m-paket skadar inte. Dessutom så va den inte speciellt långt hemifrån så jag slog till och köpte den direkt. Bilen är tänkt som gatbil (endast sommar) men kommer oxå att användas på bana. Bryr mig inte så mycket om komfort då jag inte kommer använda bmwn som transport till och från jobbet t.ex., det har jag en volvo 850 till. jag tänkte börja med följande grejor. rensa bort onödig vikt bromsbelägg fram, Carbotech XP 8? stålomspunna slangar bromsvätska, vad rekomenderar ni? bussningar i både fram och bakvagn, powerflex eller millway? jag var på licenskurs är bokad 27 mars på knutstorp, men bmwn va inte klar så volvon fick tjänstgöra, och det gjode den bra i regnet ändringar/modifieringar jag gjort sen jag köpte bilen. rensat bagagerum, AC:n borttagen, diverse ljudisolering borta xyz suprsport coilovers, med hårdare fjädrar (vet inte vilken hårdhet, men ska försöka ta reda på det) bussningar från millway i bärarmarna fram och bak m3 krängningshämmare bak krängningshämmare fram flyttad till fjäderben förstärkningsplattor från m3 till bakaxelbryggan fjäderbenstag fram och bak nya mayle HD kulbultar i bärarmarna fram nya bromsskivor, brembo max fram och orginal bak carbotech xp8 belägg fram och stoptech street performance bak renoverade bromsok med mässingsbussningar stålomspunna slangar motul rbf 600 bromsvätska bromskylning från millway egentillverkade styrutslagsbegrensare k&n sportluftfilter med värmeavskärmning _________________ Oskar Jönsson |
||||
Hej!
Bra bilval . Angående dina uppgraderings idéer. Rensa onödig vikt är billigt till en början, alltid en bra start. Jag har kört med Xp8 fram och orginal bak ett tag nu på orginal skivor, funkat kanon även med orginalslangar . Stålomspunnet är en väldigt bra uppgradering som är dumt att jag inte gjort tidigare. Jag har kört på ATE Superblue, funkat fint, sen finns ju Motul RBF600 som är bra pris på, inte provat men funkar kanon vad jag förstått. Bussningar hade jag valt Millway, har ju hört en del dåligt om powerflex, men vet inte själv, sen om man ska ta alla bussningar eller inte är väl smaksak, verkar va poppis att ha excentrisk fram, sen alubussningarna i bärarm och brygga bak men låta diffen hänga i orginal för någorlunda komfort kvar, brölar bra annars. Angående chassit hade jag gått på race direkt, kör själv på ett K-sport trackracing vilket är väldigt likt, i mjukaste läget är det inga problem på vanlig väg, kraftigare hålor eller bulor är väl inte så behagligt men man överlever, behagligare än det G&M chassikit som satt på innan, då är fjädrarna i nya mycket mycket hårdare och dämparna betydligt hårdare också, helt klart prisvärt, särskilt till det priset det säljs för nu på xyz sweden Lycka till med bygget, du kommer få många roliga timmar på bana sen Finns även en hel del E36 trådar här på forumet som är mycket bra att tjuvkika i! _________________ Viktor Starkman |
||||
Hej oskar!
Mycket bra bilval om jag får säga det själv Jag skulle rekomendera ett 325 insug för lite härligare ljud och högre effekt. Sen en annan trevlig/nödvändig uppdatering är att förstärka upphängningen till diffklumpen. Det fästet har en förmåga att gå sönder om man kör hårt/våldar lite. Ska bli kul att följa bygget / Mvh Jimmy _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||||
servade bilen på jobbet.
blev fullservice. Olja, tändstift, bränslefilter, luftfilter + byte ventilkåpspackning, rengörning vevhusventilation och byte av termostat. Och så gjorde jag ett avgastest, blev mycket bättre värde nu när den är nyservad och fick ny termostat. innan så va t.ex. HC 95ppm och efter så va HC 0. _________________ Oskar Jönsson |
||||
är det detta du menar? tänkte lite på om jag skulle skaffa såndana. http://www.schmiedmann.se/3_serien/E _________________ Oskar Jönsson |
||||
har nu beställt lite delar till bilen blev xyz supersport coilovers, shortshift och förstärkning till bakaxelupphängningen. efter att ha kolla runt lite i andra e36 trådar så verkar det som att powerflex inte håller att för att ha i bärarmarna fram, så det får bli millway där då. men det värkar som det funkar med powerflex i bakvagn, eller ska satsa på millway där oxå ska även beställa grejor till bromsarna, belägg fram, slangar och bromsvätska så snart som möjligt
takvingen ska bort så fort så möjligt _________________ Oskar Jönsson |
||||
kör till ystadsträffen nån fredag så får du se den _________________ Oskar Jönsson |
||||
trevligt http://www.garaget.org/forum/viewtop _________________ Oskar Jönsson |
||||
Låter som bra planer Ungefär så jag tänkt bygga om min 328:a enda skillnaden är att jag har köpt K-sport... Då ses vi kanske på mantorp den 8 Maj
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Jepp! Har koll på den tråden o me på Ystadträffens facebooksida _________________ Christian Larsson |
||||
plockade av fronten i mitt 0 gradiga garage ikväll, tanken är att ACn ska försvinna.
fundera lite på om jag behöver ha kvar elfläkten som sitter framför kondensorn, den behövs kanske inte när kondensorn är borta? satt ett sånt här på när jag köpte bilen, tror det är simons. nån som känner igen det? tips på nåt vettigt fjäderbenstag mottages gärna _________________ Oskar Jönsson |
||||
Hej igen! De var inte dom jag tänkte på men det där är också en väldigt bra uppdatering. Jag tänkte på den här: http://www.vacmotorsports.com/catalo Finns iaf 1 frima i sverige som säljer dom. / Mvh Jimmy _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||||
Av det man kan se på bilden ser det ut att vara ett simons system.... Och ang. fläkten så behöver du ju inte den om du ska ta bort ac:n på bilen. Så det blir toklättning av 328:an nu ??
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
lite lättare ska den bli iaf ACn kyler ända så dåligt, när jag läcktesta den på jobbet så visade sig att kondensorn va kass så, billigare att ta bort än att laga. blir nog ett par kilo av kompressor, kondensor, förångare oxå _________________ Oskar Jönsson |
||||
_________________ Oskar Jönsson |
||||
Mja, billigare blir det alltid att inte lägga pengar men det blir inte så farligt. Byttade min på brukisen i somras, Hedins ville ha runt 7k för att byta men hoppade in på ebay.de och fick hem en för en tusenlapp. Hittade en väldigt trevlig AC kille som visade precis hur jag skulle byta, sen trycktestade han, fyllde systemet och la i färg. Kostade bara nån femhundring. Du kan komma att ångra det i sommar om du tar bort AC systemet nu, jag vet att jag skulle göra det i alla fall. Mycket trevlig bil. Hade jag inte börjat på en e30 325 skulle jag nog själv försöka leta upp en fin 328. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
länge sen jag uppdaterade här. men nu har jag iaf varit på licenskurs på knutstorp men bmwn var inte körklar då så volvon fick tjänstgöra istället. http://www.garaget.org/?car=65723 regnet öste ner hela dagen men det gick ganska bra ändån. jag hade alldeles för högt däcktryck i början så bilen kändes väldigt stum men efter att jag släppt ut lite tryck kändes det bättre. volvon är ju inte så snabb rakt fram så jag blev ifrånåkt på rakan men på övriga delar av banan va jag snabbare än en hel del andra så det va ganska frustrerande att ligga bakom och inte få köra eget tempo. kommer mer info om bmwn när jag lagt in bilderna på datorn
_________________ Oskar Jönsson |
||||
blev alldrig någon premiär för mig på mantorp med bmwn, bilen hann inte bli färdig för att det kom viktigare saker imellan, men jag har hunnit en bit på vägen, tror jag
växelspaken ville inte gå tillbaka till neutralutan utan blev kvar under 5:an plus att det va svårt att hitta treans växel. problemet var att den grejen som är på bilden (vet inte vad den heter igentligen) satt fast i sin hylsa. men med lite värme och kyla släppte den tillslut en rep.sats och 37kr fattigare va problemet fixat jag har även monterat coiloverkitet från XYZ och renoverat två av bromsoken _________________ Oskar Jönsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 E36 -97 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (20079 totalt) |