Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E36 -97
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (20079 totalt)
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
Hej alla!


Jag heter oskar är 20år från sydöstra skåne, österlen.

Efter att ha letat ett tag så hittade jag en bmw 328 e36. Visserligen med 19000 mil på mätaren men med få ägare och fullstämplad servicebok och all dukumentation sen den va ny (besiktningspapper, kvitton och liknande). Att den dessutom har utvändigt m-paket skadar inte. Dessutom så va den inte speciellt långt hemifrån så jag slog till och köpte den direkt. Bilen är tänkt som gatbil (endast sommar) men kommer oxå att användas på bana. Bryr mig inte så mycket om komfort då jag inte kommer använda bmwn som transport till och från jobbet t.ex., det har jag en volvo 850 till.



jag tänkte börja med följande grejor.

rensa bort onödig vikt
bromsbelägg fram, Carbotech XP 8?
stålomspunna slangar
bromsvätska, vad rekomenderar ni?
bussningar i både fram och bakvagn, powerflex eller millway?


jag var på licenskurs är bokad 27 mars på knutstorp, men bmwn va inte klar så volvon fick tjänstgöra, och det gjode den bra i regnet

ändringar/modifieringar jag gjort sen jag köpte bilen.

rensat bagagerum, AC:n borttagen, diverse ljudisolering borta
xyz suprsport coilovers, med hårdare fjädrar (vet inte vilken hårdhet, men ska försöka ta reda på det)
bussningar från millway i bärarmarna fram och bak
m3 krängningshämmare bak
krängningshämmare fram flyttad till fjäderben
förstärkningsplattor från m3 till bakaxelbryggan
fjäderbenstag fram och bak
nya mayle HD kulbultar i bärarmarna fram
nya bromsskivor, brembo max fram och orginal bak
carbotech xp8 belägg fram och stoptech street performance bak
renoverade bromsok med mässingsbussningar
stålomspunna slangar
motul rbf 600 bromsvätska
bromskylning från millway
egentillverkade styrutslagsbegrensare
k&n sportluftfilter med värmeavskärmning

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Hej!

Bra bilval .

Angående dina uppgraderings idéer.

Rensa onödig vikt är billigt till en början, alltid en bra start.
Jag har kört med Xp8 fram och orginal bak ett tag nu på orginal skivor, funkat kanon även med orginalslangar .
Stålomspunnet är en väldigt bra uppgradering som är dumt att jag inte gjort tidigare.
Jag har kört på ATE Superblue, funkat fint, sen finns ju Motul RBF600 som är bra pris på, inte provat men funkar kanon vad jag förstått.

Bussningar hade jag valt Millway, har ju hört en del dåligt om powerflex, men vet inte själv, sen om man ska ta alla bussningar eller inte är väl smaksak, verkar va poppis att ha excentrisk fram, sen alubussningarna i bärarm och brygga bak men låta diffen hänga i orginal för någorlunda komfort kvar, brölar bra annars.

Angående chassit hade jag gått på race direkt, kör själv på ett K-sport trackracing vilket är väldigt likt, i mjukaste läget är det inga problem på vanlig väg, kraftigare hålor eller bulor är väl inte så behagligt men man överlever, behagligare än det G&M chassikit som satt på innan, då är fjädrarna i nya mycket mycket hårdare och dämparna betydligt hårdare också, helt klart prisvärt, särskilt till det priset det säljs för nu på xyz sweden thumbs up

Lycka till med bygget, du kommer få många roliga timmar på bana sen

Finns även en hel del E36 trådar här på forumet som är mycket bra att tjuvkika i!

_________________
Viktor Starkman
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Hej oskar!
Mycket bra bilval om jag får säga det själv
Jag skulle rekomendera ett 325 insug för lite härligare ljud och högre effekt.
Sen en annan trevlig/nödvändig uppdatering är att förstärka upphängningen till diffklumpen.
Det fästet har en förmåga att gå sönder om man kör hårt/våldar lite.
Ska bli kul att följa bygget

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
servade bilen på jobbet.


blev fullservice. Olja, tändstift, bränslefilter, luftfilter + byte ventilkåpspackning, rengörning vevhusventilation och byte av termostat. Och så gjorde jag ett avgastest, blev mycket bättre värde nu när den är nyservad och fick ny termostat. innan så va t.ex. HC 95ppm och efter så va HC 0.

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
Jimmy (T39m) skrev:
Hej oskar!
Mycket bra bilval om jag får säga det själv
Jag skulle rekomendera ett 325 insug för lite härligare ljud och högre effekt.
Sen en annan trevlig/nödvändig uppdatering är att förstärka upphängningen till diffklumpen.
Det fästet har en förmåga att gå sönder om man kör hårt/våldar lite.
Ska bli kul att följa bygget

/ Mvh Jimmy


är det detta du menar? tänkte lite på om jag skulle skaffa såndana.
http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/utrustning_-_tillbehor/tuning_o . . . .

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
har nu beställt lite delar till bilen blev xyz supersport coilovers, shortshift och förstärkning till bakaxelupphängningen. efter att ha kolla runt lite i andra e36 trådar så verkar det som att powerflex inte håller att för att ha i bärarmarna fram, så det får bli millway där då. men det värkar som det funkar med powerflex i bakvagn, eller ska satsa på millway där oxå ska även beställa grejor till bromsarna, belägg fram, slangar och bromsvätska så snart som möjligt

takvingen ska bort så fort så möjligt

_________________
Oskar Jönsson
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



Ser tokfin ut! Kul att E36 börjar komma mer o mer! Hoppas man får syn på den när man e nere i Simrishamn (e där ofta på sommaren då vi har rätt många bekanta där) till våren/sommaren! thumbs up

_________________
Christian Larsson
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
M3Crille skrev:
Ser tokfin ut! Kul att E36 börjar komma mer o mer! Hoppas man får syn på den när man e nere i Simrishamn (e där ofta på sommaren då vi har rätt många bekanta där) till våren/sommaren! thumbs up


kör till ystadsträffen nån fredag så får du se den

_________________
Oskar Jönsson
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



D ska vi! Kommer dra me mig BMW-ligan härifrån.. Blir nog några turbobeemers till våren/sommaren

_________________
Christian Larsson
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
M3Crille skrev:
D ska vi! Kommer dra me mig BMW-ligan härifrån.. Blir nog några turbobeemers till våren/sommaren


trevligt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163741&p=1

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Låter som bra planer Ungefär så jag tänkt bygga om min 328:a enda skillnaden är att jag har köpt K-sport... Då ses vi kanske på mantorp den 8 Maj

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



oskar-j skrev:
M3Crille skrev:
D ska vi! Kommer dra me mig BMW-ligan härifrån.. Blir nog några turbobeemers till våren/sommaren


trevligt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163741&p=1


Jepp! Har koll på den tråden o me på Ystadträffens facebooksida

_________________
Christian Larsson
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
plockade av fronten i mitt 0 gradiga garage ikväll, tanken är att ACn ska försvinna.




fundera lite på om jag behöver ha kvar elfläkten som sitter framför kondensorn, den behövs kanske inte när kondensorn är borta?


satt ett sånt här på när jag köpte bilen, tror det är simons. nån som känner igen det?

tips på nåt vettigt fjäderbenstag mottages gärna

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



oskar-j skrev:
Jimmy (T39m) skrev:
Hej oskar!
Mycket bra bilval om jag får säga det själv
Jag skulle rekomendera ett 325 insug för lite härligare ljud och högre effekt.
Sen en annan trevlig/nödvändig uppdatering är att förstärka upphängningen till diffklumpen.
Det fästet har en förmåga att gå sönder om man kör hårt/våldar lite.
Ska bli kul att följa bygget

/ Mvh Jimmy


är det detta du menar? tänkte lite på om jag skulle skaffa såndana.
http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/utrustning_-_tillbehor/tuning_o . . . .


Hej igen!
De var inte dom jag tänkte på men det där är också en väldigt bra uppdatering.
Jag tänkte på den här:
http://www.vacmotorsports.com/catalog/e36-differential-support-bracket . . . .
Finns iaf 1 frima i sverige som säljer dom.

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Av det man kan se på bilden ser det ut att vara ett simons system.... Och ang. fläkten så behöver du ju inte den om du ska ta bort ac:n på bilen. Så det blir toklättning av 328:an nu ??

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Av det man kan se på bilden ser det ut att vara ett simons system.... Och ang. fläkten så behöver du ju inte den om du ska ta bort ac:n på bilen. Så det blir toklättning av 328:an nu ??


lite lättare ska den bli iaf ACn kyler ända så dåligt, när jag läcktesta den på jobbet så visade sig att kondensorn va kass så, billigare att ta bort än att laga. blir nog ett par kilo av kompressor, kondensor, förångare oxå

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
har äntligen fått lite gjort med bilen igen.

svetsat i förstärkningar till bakaxelinfästningarna


tag även ner tanken för att kolla skicket på bromsrören som går övanför


"nya" fälgar och 19mm m3 krängningshämmare bak


fjäderbenstag fram och lite millwaygrejor

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



oskar-j skrev:
Ricke_1602 skrev:
Av det man kan se på bilden ser det ut att vara ett simons system.... Och ang. fläkten så behöver du ju inte den om du ska ta bort ac:n på bilen. Så det blir toklättning av 328:an nu ??


lite lättare ska den bli iaf ACn kyler ända så dåligt, när jag läcktesta den på jobbet så visade sig att kondensorn va kass så, billigare att ta bort än att laga. blir nog ett par kilo av kompressor, kondensor, förångare oxå


Mja, billigare blir det alltid att inte lägga pengar men det blir inte så farligt. Byttade min på brukisen i somras, Hedins ville ha runt 7k för att byta men hoppade in på ebay.de och fick hem en för en tusenlapp. Hittade en väldigt trevlig AC kille som visade precis hur jag skulle byta, sen trycktestade han, fyllde systemet och la i färg. Kostade bara nån femhundring.

Du kan komma att ångra det i sommar om du tar bort AC systemet nu, jag vet att jag skulle göra det i alla fall.

Mycket trevlig bil. Hade jag inte börjat på en e30 325 skulle jag nog själv försöka leta upp en fin 328.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
länge sen jag uppdaterade här. men nu har jag iaf varit på licenskurs på knutstorp men bmwn var inte körklar då så volvon fick tjänstgöra istället. http://www.garaget.org/?car=65723 regnet öste ner hela dagen men det gick ganska bra ändån. jag hade alldeles för högt däcktryck i början så bilen kändes väldigt stum men efter att jag släppt ut lite tryck kändes det bättre. volvon är ju inte så snabb rakt fram så jag blev ifrånåkt på rakan men på övriga delar av banan va jag snabbare än en hel del andra så det va ganska frustrerande att ligga bakom och inte få köra eget tempo. kommer mer info om bmwn när jag lagt in bilderna på datorn

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
blev alldrig någon premiär för mig på mantorp med bmwn, bilen hann inte bli färdig för att det kom viktigare saker imellan, men jag har hunnit en bit på vägen, tror jag

växelspaken ville inte gå tillbaka till neutralutan utan blev kvar under 5:an plus att det va svårt att hitta treans växel. problemet var att den grejen som är på bilden (vet inte vad den heter igentligen) satt fast i sin hylsa.

men med lite värme och kyla släppte den tillslut

en rep.sats och 37kr fattigare va problemet fixat

jag har även monterat coiloverkitet från XYZ och renoverat två av bromsoken



_________________
Oskar Jönsson
Citera
Oskar-j
simrishamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 43


Trådstartare
jag behöver nya bromsskivor runt om, orginal bak givetvis. ska jag ha orginal fram oxå eller ska man satsa på något annat där?

_________________
Oskar Jönsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E36 -97
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (20079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande