Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 245GL 1990 ---> GTR 2010 :D | 5845 besök totalt |
Nu undrar ni vad för sjuk hjärna som ska rejsa med en sådan häringa blysläde?? Vadan anledningen??
Anledningen(arna) är väldigt enkel: den är gratis, ska troligen ändå skrotas nästa vinter, trött på att ha den som vardagsbil, den fungerar bra, jag har lite trimdelar till den, känner till de flesta bra och enkla mods man kan göra osv. Bilen går redan på E85 och väghållningen är radikalt förbättrad jämfört med original (SACHS sportgasdämpare, kortare/hårdare fjädrar, extra camber mm) Det finns en hemsida fär vårt lilla team: http://www.ftteam.com Planer: - Lättning - Mera lättning - Har jag sagt lättning? - Plastrutor (i garaget) - lätt masserad 531:a med vx3 eller H.kam eller motsvarande (väntar på lämpligt objekt. nödplan portad 530) - Bränslechip (några tips) - Fullflödesfilter i luftburken (beställs väl snart) - Fullflödesavgas (delar finns) - Diesel/265 krängare fram (någon som sitter på dylik eller motsvarande??) - Turbo krängare bak (någon som sitter på dylik eller motsvarande??) - Moddning av fjäderbenstornen för mer justermån - Moddning av bärarmar fram för mer negativ cambergain/spårvidd (har ett extra par i garaget) - Fjäderbensstag inkl. torpedstag (tillverkas eget) - Enkel båge med stag för uppstyvning av bakvagn (egen tillverkning av 52/3-rör vill jag minnas det var) - R-svålar - Förbättrad bakvagn med lite delrin-grejor (delrin-stång på gång) - Fräserstol (bättre beg finns) om pengar finns eller om någon vill avyttra väldigt billigt: - Extraktorgrenrör - Plasthuv - Plastbaklucka Rimligt effektmål är väl 150-160hk. Viktmål 1200kg. Huv, dörrar, baklucka mm kommer rensas. Alla säten ut, in med räserholken, bort med så mycket ljuddämpning man orkar osv osv.. Bilen används dagligen fortfarande så bilder kommer väl först när vi sätter kapen i den i mars nån gång... Efterlyser: - Glada tillrop! - En billig o bra 531:a - En bra kam-pinne för ovanstående - Tips om ngn som kan bränslechip eller om ngn har ett passande liggande. - Kränghämmare till bra pris - Sponsorer? - Annonsörer på hemsidan! _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Hehe.. ja jo.. bättre viktfördelning i färdriktningen än sedanen men kanske inte på höjden.. *S*
tyvärr lär den blir lättad baktill i högre grad än fram. Och så väger ju kombin ca 70-80kg mer från början. Helt klart bättre viktfördelning än en Ådi 100! Blir mycket bakhjulslyft på de däringa.. lite lynniga på gränsen oxå. Precis som vår gammel-snaabel vi körde GTR med förr. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Kliar mig lite i skallen angående svänghjulet.. är ju såndär mysig dubbelmasse-variant på dessa häringa. Någon som har löst trigger-biten ihop med lättning? Dvs. fått dit en ring från ett dubbelmassehjul på ngt annat lätta svänghjul? VOC-folket kör med detta svänghjul omodifierat kanske?
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Bränslechip har jag nog hittat! Men tack ändå! Nu ska vi köra E85 så vi får se... kanske bygger om en gammal LH-lådda jag har så jag kan kroka på mitt MS Extra på befintlig handske. Ska lura lite mer på hur pass mycket jag kan modda befintlig tändning.. ska gå att ställa upp 6 eller 12 grader genom att jorda ett eller två stift i EZK:n.. minns inte riktigt. Därefter får vi se om det funkar. Kanske ska köpa de boxar med VOC-chip som jag blivit erbjuden för 1500:- för båda...
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Du har inte dm-svänghjul på din bil, dom sitter bara på bilar med M90, du har det vanliga djupa solida svänghjulet, bara kränga upp i svarven och gå lös. I VOC-bilarna lättar vi dom till 9,3 kg bara för att reglementet säger det men det går att få dom lättare än så. Slå en pling till Stefan på Folkraceshoppen om du vill ha tag i en billig och bra kam, det ger myyyycket mer än nån gammal tråkig VX3. FS296 (ungefär som gamla Månen 7) är en skitkul pinne. _________________ Fredrik Ringhald |
||
Hmm.. stod och kikade på ett svänghjul jag har från en annan 245:a (93:a) och där var en ordentlig bit gummi i det hjulet! Får undersökas! Tyvärr tar inte min svarv så stora grejor som svänghjul men det kan ju knappast vara svårt att hitta någon som kan dra av det mot en tårta eller så. Angående kamaxlar så tror jag det får bli en H-kam till att börja med. Helt enkelt för att det är mer bolt on (har ev. en topp på lut med monterad kam så man slipper chimsa o dona). Har kikat på folkracshoppens grejor annars.. Och visst hade det varit trevligt med en mer radikal kam... men då får man nog massera toppen lite mer för att det ska vara meningsfullt.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
-93or kan det sitta dubbelmasse på men inte alla, i en -90 sitter det garanterat inte.
H-kam funkar ljusår bättre än en VX3 iaf, speciellt ihop med Mickes (MPRE) boxar. Ska ni åka E85 kan ni se till att hyvla av toppen rejält så ni får upp kompet, omkring 2-2,5mm brukar vara max innan man behöver kortare kamrem. _________________ Fredrik Ringhald |
||
Kollade på svänghjulet jag hade liggande och det var inte dubbelmasse-typen. Får väl lura lite på vem som kan tänkas kunna svarva/fräsa av det. Har en extra koppling liggande med det är även denna för försänkt svänghjul. Vore trefligt att slippa köpa en koppling då budgeten är av det pressade slaget... idéer om hur man ska svarva/fräsa mottages tacksamt!
Angående planing så får vi se vad som kan hinnas med... tar väl så mycket man vågar i så fall. Kan ju köra 122-kuggars rem om man vill ta mer än 2mm. Att ställa upp tändningen halvbrutalt på höga varv gör ju en del oxå ifall man inte hinner med att hyvla. Har studerat det där med sprit osv och ska man bygga en riktigt bra spritmotor som är både snål och stark ska man ha riktigt högt komp (14-15kg), möjlighet att ställa avgas och insug separat (Vanos-liknande system ännu bättre då man kan öppna avgasventilen senare på höga varv), högt bränsletryck och spridare som finfördelar bränslet bra och kralligt tändsystem. Eller så bygger man enligt dieselprincipen.. men då får man inte ha ngn bensin i soppan. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
- Turbo krängare bak (någon som sitter på dylik eller motsvarande??)
Vi körde utan krängare bak på vår långlopps 245'a då det gick fortare utan:) - Plastbaklucka Helt urkapad lucka med massor av hål i vägde vår öppningsbara säkert mindre än en i plast. Eller i alla fall mycket lite utan att behöva gjuta en plastlucka. Rimligt effektmål är väl 150-160hk. Viktmål 1200kg. Tokrensad och lättad tror jag den vägde 1200 torr och då kan jag nämna som exempel att bakdörrarna inkl. ruta vägde 0,5Kg ( dörrskinn av 0,5mm alu popnitat i karossen ) Så komma ner till 1200 kan vara rejäl utmaning med alla tillbehör som behövs för att gatåka. Med R-däck 1200Kg, 200hkr i en 245'a gick det ganska fort runt Anderstorp, Knutstorp och Falkenberg kan jag lova. Jobba på med räserkombin ! //oscar _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||
Efterlyses:
- Någon i GBG/Partille-trakten som kan bocka rör! Har 48,3 x 3,25mm... - Någon som har måtten på en Volvo B234F inklusive insug. Antingen bara siffror eller som solid. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Det ska vi vara. Sen kanske det blir fler modifieringar innan nästa rejs. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Jovars... det gick väl OK. Inget gick sönder men greppet var väl sådär, bromsarna blev varma liksom däcken, mer pulver behövs... såhär långt har vi bara lättat lite halvhjärtat.
86 varv blev det.. kanske 10 mindre än vi hoppats på. Väntar på resultatet slutgiltigt. Ni hann med fler tyckte jag mig höra? _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Ja vi han väl med några till..
Men det är bra att eran bil höll iaf, en mycket bra början. Man kan ju lägga massa pengar, men det är ju kul att se vad man kan göra med små medel.. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Vi får se vad det blir... bättre grepp känns viktigt då man tjänar mer tid i karusellen med bra grepp än vad man gör med massa kusar på rakan.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 245GL 1990 ---> GTR 2010 :D | 5845 besök totalt |