Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine -60 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 22 besök senaste veckan (72538 totalt) |
haha nä det var det inte men kakor och tårta inne på slottet var inte fel det heller
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
http://www.youtube.com/watch?v=12kl3 En liten filmsnutt från eventet... featuring både Mange och hans Doffe... |
||||
och även en sekvens som visar hur utroligt smidig jag är jag tar mig in i en Alpine
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Nu har jag fått mina R-däck
Det blev yokohama A048 175 breda fram och 185 breda bak Här står doffen och väntar på nya skor Nu är jag redo för Gotland Ring _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Kanon bil Synd att jag inte har tid att komma förbi och se hur det går på ringen. Hade annars planerat att komma ut och fota lite.. Lycka till _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Nu är man tillbaka från Ringen det var som förväntat riktigt skoj
Klockade lite tider och åkte 1.55.4 som bäst vilket jag inte tycker är så dåligt för en bil från -60 samt en förare som kör hellre än bra Filmade även ett varv Se klipp nedan (filmades förhand av passageraren så lite skakigt blev det ) http://www.youtube.com/watch?v=TbKs6 Doffen var riktigt snäll och stabil med R däcken. Och inget gick sönder under dagen så jag är nöjd. däremot så började det läcka från ett broms ok på vägen hem...menmen. Lite bilder _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Nu är bromsoket bytt mot ett bättre samt nya packningar sitter i, så problemet verkar vara löst. passade även på att byta bromsoljkan till ATE super blue. blir spännande att se om det blir någon skillnad mot OK's bromsolja
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
There's Nothing Wrong With a Renault Dauphine That 625% More Horsepower Can't Fix!
http://jalopnik.com/5551077/theres-n _________________ Calle Olsson |
||||
Har inte hänt så mycket sedan sist men hittade lite bilder som jag tänkte lägga ut Bilen är fortfarande hel och använd men det var länge sedan det kördes bana eller konbana
men den 6 augusti åker R däcken av för då skall det sprutas grus i rättviksbacken, för då är det dags för hillclimb som classiccarweek arrangerar Sedan blir det nog att åka denna den 5 september på kinekulle. skall bli skoj att prova eftersom jag aldrig kört där tidigare Nä nu drömmer vi oss Bort till gotland med lite bilder _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Din Renault är heltjusig!!!
Funderar på att rejsa till en Daf 66. Den ska bli en sleeper men hade tänkt maximera motormässigt utan att besiktningen kan se nån skillnad. Passar 340/360 motorerna direkt mot motorfästet vid kardanröret som fortsätter till variatorn? Hur är det med 1.7 liters ohc motorn frå 340/360? >Renault 12 1400 kubik (samma som sitter i volvo 343) _________________ Mikael Johansson |
||||
Tackar!
Det skall passa. Har aldrig testat själv men det jag sätt när jag jämfört motorena är att det inte verkar vara några extra fästen på Daf motorn. hålbilden till sprängkåpan är samma. Japp 343 och R12 1400 är samma. insugsrör hittar du här www.mecaparts.com http://www.mecaparts.com/Equipement/ MP0932 1.7 L motorn är en Volvomotor så de passar inte (om du inte bygger om sprämgkåpa mm) Föresten jag är ute efter kromsagar (till huvudstrålkastarna) till DAF 44 eller 55 vet du någon som kan tänkas ha? Lycka till _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Ska väl inte förstöra en så fin tråd med en massa off topic egentligen men vill varna lite iaf. Det finns två varianter på koppling men vet inte vilken som passar vilken. Jag fick erfara det när jag skulle montera B14 i min Daf66 med 1100 motor. Det var olika splines och olika stödlager. Det finns säkert något sätt att komma runt det men jag vet för jag har en ny lamell liggandes till en Daf för att den inte passade då. Lycka till Fredrik |
||||
Precis det kan vara värt att nämna. beroende på hur gammal DAF du har så kan även utgående axel diffa. men det stora är att det till renaulterna finns 2 st olika urtrapningslager ett kollager och ett rulllager dessa har olika tryckplattor.
Det går att flytta över hela svänghjulet med koppling och tryckplatta från gamla dafmotorn men det är olika vikt på svänhjulen samt att 1400 cc motorn har större lamellcentrum. _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Tack, vet inte hur man lägger msg till ny tråd, "RE:" tillåter tydligen bara en bokstav. Daffen har vare sig tryckplatta, koppling eller urtrmpningslager den har variator och vad jag förstår sitter motorn på en platta som har en axel bak till variatorn, min fråga var hur skiljer sig Renault motorerna i bultmönster mot denna platta som motsvarar kopplingskåpan på en Renault? Har ännu int fått se bilen ägaren skulle visa den nu i veckan eller nästa, det finns en annan också men dyrare i inköp. Båda 75-80 Tack igen! _________________ Mikael Johansson |
||||
Jag ska se efter. Vilken diameter har strålkastarna? Passar Volvo Amazon, Vw Typ3, Opel 60-talare kanske? _________________ Mikael Johansson |
||||
ok då borde du kunna flytta över hela variomatic prylen på den nya motorn.
Hmm har glömt hur stora de är har för mig 160 mm. inget annat skall passa _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Fram sitter det en centrifugalkoppling, lika en vanlig koppling men med vikter i tryckplattan. Osäker på om svänghjulen passade mellan den B14 och 1100 som jag hade. Bak sitter det ju en variator men det skulle vara svårt att stå still om den alltid var inkopplad . Har som sagt en koppling om det skulle behövas. /Fredrik |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine -60 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 22 besök senaste veckan (72538 totalt) |