Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Nya Megane RS lanseras i Sverige
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10 besök senaste veckan (41312 totalt)
RS2010
Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 25


Trådstartare

_________________
Thomas Albinsson
Produktchef
Renault Megane & Scenic
Renault - Drive the Change
Citera
Mangie
Trollhättan
Här sen Feb 2008
Inlägg: 36



Någon som vet hur de går för nya clio R.S? Kommer den säljas i sverige?

_________________
Magnus Svensson
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Ja det var då ännu en besvikelse från Renault..
En billigare "ren" CUP bil går inte att beställa.. thumbs down thumbs down

Kul att bilen kommer till sverige men tyvärr kommer man nog att bara sälja en handfull bilar.
Grundbilen (som ingen vill ha) kostar 295 lax, sen tillkommer 15 lax för ett CUP paket (som skapar mening med bilen), men då är den dyrare än en Focus RS.

I england kostar en ren CUP 59 000 SEK mindre än Focus RS! I sverige kostar en Megane 332000kr om man inte tar hänsyn till lanseringserbjudandet inkl motsvarande utrustning som Focus RS har som kostar 310900kr..

Att man sålde så bra av Clio 172 MK1 i sverige var priset. Med fas 2 så började de försvinna från marknaden när priserna steg, tyvärr ser denna bil ut att råka ut för samma öde..

Att man inte kan lära sig av sina misstag.

Hade en ren CUP kostat typ 249lax i grundutförande hade jag handlat direkt. R26R skulle kosta ca 270-280 till kund så det känns som värsta kapet. Det finns massor av kunder som står runt hörnet å väntar på att få köpa, men vid fel prissättning är det lätt att vänta på någon annan modell.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
BjörnP
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 104



om man jämför med grundpriset på en MINI John Cooper Works (270.000 kr) och vad tilläggen kostar på den (minst 50.000-60.000 kr för bastillvalen) tycker jag att nya Megane R.S är "mycket bil för peng". Men visst, "fast and furious-bilen" Ford Focus RS är billigare vid en jämförelse.

Håller dock med om att man borde ha följt prissättningen i UK och sålt en ren banracingversion billigare. Men den taktiken kanske Renault Nordic kommer köra vad gäller Clio Cup. Vi får hoppas på det.

_________________
Björn Rustare
56 varv på Nordschleife
BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift)
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Turbo² skrev:
Ja det var då ännu en besvikelse från Renault..
En billigare "ren" CUP bil går inte att beställa.. thumbs down thumbs down

Kul att bilen kommer till sverige men tyvärr kommer man nog att bara sälja en handfull bilar.
Grundbilen (som ingen vill ha) kostar 295 lax, sen tillkommer 15 lax för ett CUP paket (som skapar mening med bilen), men då är den dyrare än en Focus RS.

I england kostar en ren CUP 59 000 SEK mindre än Focus RS! I sverige kostar en Megane 332000kr om man inte tar hänsyn till lanseringserbjudandet inkl motsvarande utrustning som Focus RS har som kostar 310900kr..

Att man sålde så bra av Clio 172 MK1 i sverige var priset. Med fas 2 så började de försvinna från marknaden när priserna steg, tyvärr ser denna bil ut att råka ut för samma öde..

Att man inte kan lära sig av sina misstag.

Hade en ren CUP kostat typ 249lax i grundutförande hade jag handlat direkt. R26R skulle kosta ca 270-280 till kund så det känns som värsta kapet. Det finns massor av kunder som står runt hörnet å väntar på att få köpa, men vid fel prissättning är det lätt att vänta på någon annan modell.



Man kan ha synpunkter på att inte CUP'en lanseras här men hur stor är marknaden i Sverige för en CUP-modell. På detta forumet såklart det finns massor av folk som vill ha en CUP, men är det ett tillräckligt marknadsunderlag?

Moms justerat skilljer det ca 5% på de "lyx-versionen", mellan Sverige och UK, om jag räknat rätt, och då får man komma ihåg att det säljs mest Renault Sport bilar i hela världen i U.K. Bilen är för dyr för mig men tycker inte det är så illa pinkat av Renault Sverige.

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Fredrik L skrev:
Man kan ha synpunkter på att inte CUP'en lanseras här men hur stor är marknaden i Sverige för en CUP-modell. På detta forumet såklart det finns massor av folk som vill ha en CUP, men är det ett tillräckligt marknadsunderlag?

Moms justerat skilljer det ca 5% på de "lyx-versionen", mellan Sverige och UK, om jag räknat rätt, och då får man komma ihåg att det säljs mest Renault Sport bilar i hela världen i U.K. Bilen är för dyr för mig men tycker inte det är så illa pinkat av Renault Sverige.


Jag tycker inte det.
Vill man sälja bilar och etablera en "sportdivision" inom märket måste man vara konkurrenskraftig på alla sätt. Meganen är en bra bil, det vet man redan, men i Sverige är Renault inte ett etablerat sport märke (pga importörens tidigare val). Visst finns det några clio sport här i landet men om man vill sälja bilar måste man ha prisvärda produkter eller ett jäkligt starkt varumärke. I england har Renault båda dessa egenskaper.

Megane börjar på 295 (310)
Golf GTI 263
Mazda 3 MPS 280
Mistu 240hp EVo 265
Ford RS 310
Seat Cupra R 270
Skoda octavia RS 225
Honda Civic TypeR 245

Varför ska man välja en Megane när den är så gott som dyrast av alla och inte har ett varumärke som är förknippat med produktens syfte?

Men jag hoppas fortfarande på att Renault Sverige kan inse att om man vill sälja bilar måste man komma på att priset alltid får folk att köpa bil (se bara vilken succé Skoda octavia RS mk1 blev).

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Som ett bevis på Renault Sveriges helkokkos prissättning;

När Clio Sport 197 kom 2006 kostade den i sverige 249900kr.
I dag kostar Clio CUP 200 179000kr i dagens växelkurs.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



Turbo² skrev:
Som ett bevis på Renault Sveriges helkokkos prissättning;

När Clio Sport 197 kom 2006 kostade den i sverige 249900kr.
I dag kostar Clio CUP 200 179000kr i dagens växelkurs.


1/1 2008 övergick Renaults verksamhet i norden till Renault Nordic AB. Två helt olika organisationer således.

_________________
Anders Hansson
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



sweanders skrev:
Turbo² skrev:
Som ett bevis på Renault Sveriges helkokkos prissättning;

När Clio Sport 197 kom 2006 kostade den i sverige 249900kr.
I dag kostar Clio CUP 200 179000kr i dagens växelkurs.


1/1 2008 övergick Renaults verksamhet i norden till Renault Nordic AB. Två helt olika organisationer således.


ok, jaja, nån gör så att det inte säljs roliga Renaulter i Sverige.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Turbo² skrev:
Som ett bevis på Renault Sveriges helkokkos prissättning;

När Clio Sport 197 kom 2006 kostade den i sverige 249900kr.
I dag kostar Clio CUP 200 179000kr i dagens växelkurs.


Jag förstår inte problemet.
om du nu vill ha en Clio CUP så köp en för 179 k och sälj Opeln.

Däremot så tror jag att du skjuter alla Renaulteantusiater gemensamt i foten om du fortsätter och dissa deras organisation och prissättning.

Var lite positiv.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
BjörnP
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 104



Hej Thomas!

Hur har det gått med lanseringen? Fått några ordrar i boken? och när får vi se vrålåket live på bana?

Mvh

Björn

_________________
Björn Rustare
56 varv på Nordschleife
BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift)
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



LUX skrev:

Jag förstår inte problemet.
om du nu vill ha en Clio CUP så köp en för 179 k och sälj Opeln.

Däremot så tror jag att du skjuter alla Renaulteantusiater gemensamt i foten om du fortsätter och dissa deras organisation och prissättning.

Var lite positiv.


Tänker inte åka till England för att köpa en högerstyrd Clio.. Det är väl inte så konstigt. Däremot hade det varit en annan femma om Svenska importören hade samma välvilja och förstånd som Engelska.

Renaultentusiaster? Vi som ringde och bönade och bad om att få köpa en R26R i 6 mån? (Med lovord från Renault) Har man inte rätt att få vara lite bitter, speciellt när det finns bra bilar som tillverkas men den lokala prissättningen gör att man inte kan köpa.

och att denna kritik inte besvaras i lanseringstråden tycker jag är lite korkat av Thomas då alla andra frågor besvaras i tråden.

och varför skjutar jag andra Renault ägare i foten för att man är bitter på Renault Nordic?

Positivt; okej, bra att den FINNS att köpa i Sverige. Kul för dom 11st som kommer göra det under modellens livslängd.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
RS2010
Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Turbo² skrev:
LUX skrev:

Jag förstår inte problemet.
om du nu vill ha en Clio CUP så köp en för 179 k och sälj Opeln.

Däremot så tror jag att du skjuter alla Renaulteantusiater gemensamt i foten om du fortsätter och dissa deras organisation och prissättning.

Var lite positiv.


Tänker inte åka till England för att köpa en högerstyrd Clio.. Det är väl inte så konstigt. Däremot hade det varit en annan femma om Svenska importören hade samma välvilja och förstånd som Engelska.

Renaultentusiaster? Vi som ringde och bönade och bad om att få köpa en R26R i 6 mån? (Med lovord från Renault) Har man inte rätt att få vara lite bitter, speciellt när det finns bra bilar som tillverkas men den lokala prissättningen gör att man inte kan köpa.

och att denna kritik inte besvaras i lanseringstråden tycker jag är lite korkat av Thomas då alla andra frågor besvaras i tråden.

och varför skjutar jag andra Renault ägare i foten för att man är bitter på Renault Nordic?

Positivt; okej, bra att den FINNS att köpa i Sverige. Kul för dom 11st som kommer göra det under modellens livslängd.




Nu vaknar Albinsson till : )

Turbo2! Som produktansvarig hoppas jag du förstår vem som är mest bitter över att R26'n inte kunde lanseras i Sverige. Och tro mig när jag säger att jag spenderade överdrivet mycket arbetstid och privattid för att kunna övertyga Vägverket att denna bil borde godkännas. Och det var väl det som blev problematiskt, att vi först fick OK från Vägverket men sedan avslogs det.

Som sagt - bitter är bara förnamnet men jag hoppas du och övriga ser att vi och jag från Renault's sida gör vårt yttersta nu för att återställa förtroendet och lansera dom trevliga modeller som finns i portfolion.

När det kommer till en REN cup version ska du inte ta ut något i förskott. Man vet aldrig vad som dyker upp!


Till dig och övriga. Ge oss en chans att visa vad vi går för

Lust att komma på lunch på Renualt Nordic och slänga ett öga på R.S?

ps. inbjudan gäller samtliga på forumet


_________________
Thomas Albinsson
Produktchef
Renault Megane & Scenic
Renault - Drive the Change
Citera
RS2010
Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
BjörnP skrev:
Hej Thomas!

Hur har det gått med lanseringen? Fått några ordrar i boken? och när får vi se vrålåket live på bana?

Mvh

Björn



Hej där!

Inte för att försköna verkligheten men vi har utökat vår produktionstilldelning redan vilket är riktigt kul.

Eftersom vi gör ett avstamp på Elmia med de två bilar vi har fått upp så kan jag/vi inte komma till Sviestad >. Vi kommer också bege oss till Göteborg Motorshow sista veckan i April så alla race efter den showen är intressanta!

_________________
Thomas Albinsson
Produktchef
Renault Megane & Scenic
Renault - Drive the Change
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Gotland ring med club renault sverige 14maj..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



RS2010 skrev:

Nu vaknar Albinsson till : )

Turbo2! Som produktansvarig hoppas jag du förstår vem som är mest bitter över att R26'n inte kunde lanseras i Sverige. Och tro mig när jag säger att jag spenderade överdrivet mycket arbetstid och privattid för att kunna övertyga Vägverket att denna bil borde godkännas. Och det var väl det som blev problematiskt, att vi först fick OK från Vägverket men sedan avslogs det.

Som sagt - bitter är bara förnamnet men jag hoppas du och övriga ser att vi och jag från Renault's sida gör vårt yttersta nu för att återställa förtroendet och lansera dom trevliga modeller som finns i portfolion.

När det kommer till en REN cup version ska du inte ta ut något i förskott. Man vet aldrig vad som dyker upp!


Till dig och övriga. Ge oss en chans att visa vad vi går för

Lust att komma på lunch på Renualt Nordic och slänga ett öga på R.S?

ps. inbjudan gäller samtliga på forumet



Som den enda (mig veterligen) som faktiskt hade ett tecknat kontrakt på en R26R borde jag kanske också vara bitter att Renault inte kunde leverera den bilen jag rent juridiskt köpt. Tyvärr går ju inte saker som man tänkt sig ibland och jag är iaf nöjd med hur Renault hanterade situationen efteråt när det stod klart att det inte gick att leverera någon bil till mig. thumbs up

Visst är det ultimata om alla roliga bilar som Renault tillverkar kommer hit, men jag ser det iaf som ett fall framåt att RS:en dyker upp. Jag kommer mer än gärna förbi på lunch och kikar på nya RS:en, var, när, hur och vilka härifrån följer med?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mats Th skrev:
...var, när, hur och vilka härifrån följer med?
Falk kommer gärna om vi får till det på ett passande datum. thumbs up




Vi som gärna kommer på RS-lunch lista:

1.Th
2.Falk

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag är lätt på om jag har vägarna förbi.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81



En liten preview inför Elmia!


Tycker verkligen om stripingen.

_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Chris Harris gillar den thumbs up . Är detta samma model som säljs i Sverige?
Focus RS vs. Megane 250 Cup, del 1
Focus RS vs. Megane 250 Cup, del 2

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Stacken skrev:
Chris Harris gillar den thumbs up . Är detta samma model som säljs i Sverige?
Focus RS vs. Megane 250 Cup, del 1
Focus RS vs. Megane 250 Cup, del 2


Nej, Cup versionen som alla vill ha finns inte i Sverige.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
RenaultSport
Nya Megane RS lanseras i Sverige
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10 besök senaste veckan (41312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande