Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Att välja bil och börja köra på bana | 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (13764 totalt) |
Hej!
Jag har länge varit sugen på att testa bankörning och nu har jag fått med mig min bror och far på idén! Så nu gäller det bara att enas om en bra bil (billig) och börja den långa vägen mot prispallen :-) Tanken är att börja med liten budget och under första året få ihop något körbart, ta licens och åka på banträffar och dylikt för att senare kunna köra långlopp... Men först till valet av bil, är det mycket roligare med bakhjulsdrift? vad talar för FWD? Funkar billiga småbilar typ ibiza cupra för ändamålet eller går de inte att få snabba nog? (har inte sett någon här!) Andra ideer till bilval är mx-5 men det är lite över budget men har fördelen att det känns driftsäkert med mazda. Sist men inte minst så finns det ju en massa BWM's att välja på men de är ofta relativt dyra för en bil som inte är tokrostig... _________________ jan Martinsson |
||
Det finns en massa skrivet om vad som är lämpliga bilar, botanisera gärna bland de många trådarna här på rejsa.nu. Tror också att det finns lite skrivet om FWD/RWD/AWD här på forumet.
En idé är att titta på vad det är för serie ni vill köra och kolla vilka biltyper som klarat sig bra i den serien. Annars kan det vara en idé att köpa en billig "ordinär" bil. Se till att köra en massa banträffar med den och skaffa erfarenhet (samt licens). När det blir dags att tävla så har ni kanske bättre koll på vad som är lämpliga rejs-bilar. Många funderingar men inte svar på din bilvalsfråga... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Nej, det är inte automatiskt roligare med en rwd än en fwd. Med rätt chassi och inställningar så går en fwd lika snabbt som motsvarande rwd bil. Givetvis inom rimliga gränser, men det låter som att det är i den regionen ni kommer hamna.
Sen är mitt och många andras tips. KÖP NÅT FÄRDIGT!!! Själv försökte jag fullfölja ett banbilsbygge, det slutade med att jag tröttnade och pyntade upp för en färdig bil istället. Tänk igenom hur mycket pengar ni vill/kan lägga på ett år. Utgå från det och räkna fram till vilken bil ni har möjlighet att köpa. Långlopp eller inte, men en relativt standardtrimmad bil håller ALLTID längre än en toktrimmad dito. Det går att åka duktigt fort med rätt chaufför även i en motorsvagare bil. Lycka till och välkomna ut på banorna! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Köpa nåt färdigt låter som en bra idé, problemet är bara att veta vad som är prisvärt när man inte har koll på vad alla delar är/kostar.
Tanke när väl att börja med en ordinär bil men det är ju kul om man väljer nåt som det inte är helt bortkastat att bygga vidare på så därför tar jag gärna emot för och nackdelar på de förslagen jag skrev i första inlägget och tipps på andra billiga pigga bilar. _________________ jan Martinsson |
||
Kräv kvitto på allt kan väl vara en bra start? _________________ Axel Tanner |
||
om man ska börja med att köra på banträffar så kan det nog vara en fördel att kolla upp vilka klubbar som har många banträffar och välja bil efter det.
Att som jag välja en Cittra är kanske inte det smartaste valet. Men de är snälla mot sin märkesbroder på Peugeot Sport Club så jag är med där. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Alfa Romeo, BMW och Porsche är de som ofta nämns'. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Väljer man en bmw så har vi 6st banträffar i år på följande datum.
Bankörningskalender 2010 2010-05-08 Mantorp 2010-06-13 Gelleråsen 2010-07-03 Anderstorp 2010-08-14/15 Knutstorp (2-dagars) 2010-09-11 Gotland Ring 2010-10-09 Gelleråsen På vår hemsida finns info om det mesta som rör klubben www.bmwsc.com Vi har även en tävlingsserie som är en av sveriges största märkesserier med mellan 25-30 startade per tävling. Denna körs i 3 klasser standard,modefierat & special. En lämplig bil att börja med kan vara en BMW E36 325 91-95 dessa finns för under 20K. Här finns en som rullar på bmwsc:s klubbträffar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Porsche hade varit fint... har ett påbörja projekt bakom mig med en 931 som aldrig blev färdigt, renoverade motorn innan jag flyttade till storstan där garage kostar mer än att lämna in bilen... så jag sålde den innan den blev banfärdig.
Kanske är detta rätt väg att gå :-) _________________ jan Martinsson |
||
En Porsche 944 modellen med 163 HK är väl en kanonstart, billig motor om något händer och i övrigt billiga delar
Porscheklubben har 19 bandagar i år plus 5-6 slalomtillfällen per region men jag säger som tidigare talare köp en färdig bil oavsett märke _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
Ni som röstar på färdig bil får gärna länka till bra objekt i den lägre prisklassen.
Fördelen jag ser med att bygga nåt eget är att man kan börja väldigt enkelt med att kasta ur inredning och bygga bur så man kan testa ifall det är så kul att amn vil göra av med mer pengar. _________________ jan Martinsson |
||
Färdig bil är alltid en fördel om man hittar något som matchar de krav/önskemål man har.Det kommer alltid att bli dyrare att bygga eget hur man än vänder & vrider på det, men samtidigt ska det ut en större summa pengar direkt om man väljer att köpa färdigbyggt. Som du själv nämt så kan man om man bygger själv lära sig i sin egen takt & uppdatera det som man ser som brister & allteftersom man har råd. Det braka dock iväg lätt över 100000:- även om man utgår från en billigt bil. bromsar,däck,fälgar,fjädrar,dämpare,bur,stol,bälte,plast delar ,plastrutor mm pengarna går åt fort _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Kikade igenom köp och säljtråden precis och de som var vettigt prissatta i "er" klass var redan sålda som jag tittade på. Billiga bra banbilar växer inte på trän tyvärr. Man får ha lite tur och lite skicklighet som går det hitta riktiga pärlor.
BMW 3-serie, Alfa Romeo GTV, 75, Alfetta, Giulietta, och kanske enklare Porschar brukar gå att få för vettiga pengar. Sen finns det mängder med andra bilar, men då ska man hitta en klubb där man kan vara med på träffar också. Alfa klubben tex tillåter bilar av alla märken i mån av plats. Så bilmärket spelar inte jättestor roll. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Hej Jan.
Jag tänkte precis som du för ett par år sedan och kan nu dela med mig av mina erfarenheter. Mitt första råd är att redan från början ta reda på vad dina lagkamrater har för ambitionsnivå (jo, jag vet att du vill ha någonting som liknar "loaded", men vill verkligen farsan det? Hur mycket hade far + bror tänkt investera?) olika ambitionsnivå kan förstöra de bästa team... Du tycker tydligen att MX-5 är en dyr bil, det indikerar att eran budget är ganska låg. Om du VERKLIGEN inte vill spendera några pengar kan jag rekommendera följande två bilar: Volvo 740 och Saab 9000. [Paus för att invänta stormen av protester] Det kan tilläggas att jag faktiskt äger en MX-5, som jag har kört på Kinnekulle, men att jag hellre kör bana med min 740... Fördelar: * Kostar ingenting = riskerar ingenting. Vår 740 flög av Anderstorp efter utgången på karusellen med påföljd att motorn kokade så att topplocket slog sig och styrväxeln gick sönder. Körde den till skroten och köpte sedan en ny för 1000 kr. Det hade inte varit så roligt med en MX-5... * Hållbarhet. Vi (vi är 3 st som kör tillsammans) har fått ut 8 timmar effektiv bantid av 9 möjliga ur Saaben. Våra kompisar med turbobilar har inte fått ut mer än 3 timmar vid samma tillfällen. Undvik alltså turbo. * Långsamma. Ja, just det. Du vill inte köra alltför snabbt i början. Att upptäcka att en bromsslang är av i slutet på Anderstorpsrakan är MYCKET trevligare i 170 än i 240, det blir bara en liten buckla i fronten från däckshögen ute i skogen. Ni som varit där vet vilken jag pratar om... * Säkerhet. Japp. Dessa bilar är bland det absolut säkraste man kan krocka/köra av med, som kostar under 5000 kr. Jag vågar nog gissa att kombinationen slö bil och bra säkerhet gör att man kan vänta lite med buren (men inte för länge). BMW är också bra, däremot bör man se upp med japanska småbilar, B-stolparna viker sig väldigt lätt. GTI-bilar är givetvis väldigt bra på bana och kan fås för en billig peng. Men de har inga av de "goda" egenskaper som jag räknat upp ovan. Det kan också vara svårt att få tag på begagnade delar och nya tenderar att vara väldigt dyra. Beg. topplock till 740 hittar du på blocket för 500 kr, växellåda för 300 kr. Det är rätt svårslaget. Sammanfattningsvis: Det är först efter två år som jag har börjat fundera på att rejsa med min MX-5. Tänk på att det du behöver är mycket tid på bana, inte imponerade åskådare eller en häftig bilbyggartråd. Våra totala investeringar har sträckt sig till 5000 kr för inköp av bilar och reservdelar. Det har räckt till 14 timmar effektiv bantid, vilket ger en ganska rimlig timkostnad. Eget arbete har också varit minimalt.[/quote] _________________ Martin Strååt |
||
Menar du verkligen det Finns billiga miator i UK finns för rimliga slantar tror inte det finns många Porschar eller Bimmers i samma prisklass som hänger med och som ger lika mycket tillbaka i körglädje Här några billiga att börja med -94 med diff och massa underhåll http://pistonheads.com/sales/1316444 - snygg under 15 !! http://pistonheads.com/sales/1499856 - lite race preppad http://pistonheads.com/sales/1476775 _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Vill man få körupplevelse för de första tusenlapparna så måste man försöka lura fram lite nöje ur saker som andra ratar (det är ju därför priset är lågt). Använder man dessutom delar som förkommer i Folkracesvängen så kan det ju gå att få tag på billiga delar som dessutom är lite "out of spec" Tom 5papp+ är ju lite dyrare än det du beskriver (åtminstone i ambition/jobb, inte nödvändigtvis pengar)... Det är ju minuterna bakom ratten som man lär sig nåt. En "primitiv" bakhjulsdriven bil är ju ärlig i sitt uppträdande i alla fall, sen när man tröttnat så kan man ju prova annat (men då har man ett antal körtimmar i bagaget, weight transfer och en massa andra principer är ju desamma). Men nu när du är "fullärd" så får vi väl hjälpa dig att komma loss till Kinnekulle den 15e maj? |
||
Tack Niklas.
Jag skall disputera i Juni. Det innebär oerhört mycket jobb fram till mitten av maj för att sedan gå över i en ganska lugn period. Därför är det oerhört svårt att planera in ett datum. Planen för min MX-5 är därför följande: 2010 1. Båge, förmodligen från CC i Lund. 2. Nya däck, har sett att Toyo R888 finns att köpa begagnat. Behåller originalfälgarna. Detta skall förhoppningsvis räcka till en eller två banträffar i år, jag åkte med Snowdragon förra året och det var mycket bra. Henrik Pihl var instruktör och fick mig att börja tänka på MX-5 cup. Men jag vill maximera körtid, därför blir det förhoppningsvis ytterligare 4 pass i år med antingen Volvo eller Saab. Premiär i MX-5 cup blir 2011.
Ja, men ur en rent pedagogisk och ekonomisk synpunkt. Givetvis njuter jag väldigt mycket av den fantastiska väghållningen i MX-5 och svär över att den är så dålig i 740. Men det kostar och ekvationen för min ekonomi ser ut så här: X(MX-5) [bankörning i timmar] = 3 * X(740). Det är inte mer än dubbelt så roligt i MX-5, därför blir det 740. Se det så här annars: Volvon är så oerhört långsam och vinglig att man väldigt lätt kan känna lasväxelreaktionerna. Vill man börja pilla med förbättrad väghållning så är det även mycket bättre att börja med något som är uselt från början, förändringarna märks då mycket tydligare. /M _________________ Martin Strååt |
||
javascript:emoticon('')
Gränsen mellan geni och idiot är ibland hårfin javascript:emoticon(''), jag brukar försöka gå längs med den och då trampar man snett lite då och då. Det kan tilläggas att jag jobbar som forskare på ett institut, och även i dessa kretsar är jag känd för att vara "lite smått galen". Jag tar ditt inlägg som en komplimang. javascript:emoticon('') _________________ Martin Strååt |
||
Nybörjarsvängåkaforum Att välja bil och börja köra på bana | 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (13764 totalt) |