Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Att välja bil och börja köra på bana
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (13764 totalt)
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Hej!
Jag har länge varit sugen på att testa bankörning och nu har jag fått med mig min bror och far på idén!
Så nu gäller det bara att enas om en bra bil (billig) och börja den långa vägen mot prispallen :-)

Tanken är att börja med liten budget och under första året få ihop något körbart, ta licens och åka på banträffar och dylikt för att senare kunna köra långlopp...

Men först till valet av bil, är det mycket roligare med bakhjulsdrift? vad talar för FWD?
Funkar billiga småbilar typ ibiza cupra för ändamålet eller går de inte att få snabba nog? (har inte sett någon här!)
Andra ideer till bilval är mx-5 men det är lite över budget men har fördelen att det känns driftsäkert med mazda.
Sist men inte minst så finns det ju en massa BWM's att välja på men de är ofta relativt dyra för en bil som inte är tokrostig...

_________________
jan Martinsson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Det finns en massa skrivet om vad som är lämpliga bilar, botanisera gärna bland de många trådarna här på rejsa.nu. Tror också att det finns lite skrivet om FWD/RWD/AWD här på forumet.

En idé är att titta på vad det är för serie ni vill köra och kolla vilka biltyper som klarat sig bra i den serien.

Annars kan det vara en idé att köpa en billig "ordinär" bil.
Se till att köra en massa banträffar med den och skaffa erfarenhet (samt licens).
När det blir dags att tävla så har ni kanske bättre koll på vad som är lämpliga rejs-bilar.

Många funderingar men inte svar på din bilvalsfråga...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Nej, det är inte automatiskt roligare med en rwd än en fwd. Med rätt chassi och inställningar så går en fwd lika snabbt som motsvarande rwd bil. Givetvis inom rimliga gränser, men det låter som att det är i den regionen ni kommer hamna.

Sen är mitt och många andras tips. KÖP NÅT FÄRDIGT!!! Själv försökte jag fullfölja ett banbilsbygge, det slutade med att jag tröttnade och pyntade upp för en färdig bil istället. Tänk igenom hur mycket pengar ni vill/kan lägga på ett år. Utgå från det och räkna fram till vilken bil ni har möjlighet att köpa. Långlopp eller inte, men en relativt standardtrimmad bil håller ALLTID längre än en toktrimmad dito. Det går att åka duktigt fort med rätt chaufför även i en motorsvagare bil.

Lycka till och välkomna ut på banorna! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Köpa nåt färdigt låter som en bra idé, problemet är bara att veta vad som är prisvärt när man inte har koll på vad alla delar är/kostar.
Tanke när väl att börja med en ordinär bil men det är ju kul om man väljer nåt som det inte är helt bortkastat att bygga vidare på så därför tar jag gärna emot för och nackdelar på de förslagen jag skrev i första inlägget och tipps på andra billiga pigga bilar.

_________________
jan Martinsson
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



jan_martinsson skrev:
Köpa nåt färdigt låter som en bra idé, problemet är bara att veta vad som är prisvärt när man inte har koll på vad alla delar är/kostar.
Tanke när väl att börja med en ordinär bil men det är ju kul om man väljer nåt som det inte är helt bortkastat att bygga vidare på så därför tar jag gärna emot för och nackdelar på de förslagen jag skrev i första inlägget och tipps på andra billiga pigga bilar.

Kräv kvitto på allt kan väl vara en bra start?

_________________
Axel Tanner
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



om man ska börja med att köra på banträffar så kan det nog vara en fördel att kolla upp vilka klubbar som har många banträffar och välja bil efter det.

Att som jag välja en Cittra är kanske inte det smartaste valet.
Men de är snälla mot sin märkesbroder på Peugeot Sport Club så jag är med där.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Det låter inte så bra för seat då om man inte kan kalla det en extra ful VW...

_________________
jan Martinsson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Naqref skrev:
om man ska börja med att köra på banträffar så kan det nog vara en fördel att kolla upp vilka klubbar som har många banträffar och välja bil efter det...


Alfa Romeo, BMW och Porsche är de som ofta nämns'.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Väljer man en bmw så har vi 6st banträffar i år på följande datum.

Bankörningskalender 2010
2010-05-08 Mantorp
2010-06-13 Gelleråsen
2010-07-03 Anderstorp
2010-08-14/15 Knutstorp (2-dagars)
2010-09-11 Gotland Ring
2010-10-09 Gelleråsen

På vår hemsida finns info om det mesta som rör klubben
www.bmwsc.com

Vi har även en tävlingsserie som är en av sveriges största
märkesserier med mellan 25-30 startade per tävling.
Denna körs i 3 klasser standard,modefierat & special.

En lämplig bil att börja med kan vara en BMW E36 325 91-95 dessa finns för under 20K.

Här finns en som rullar på bmwsc:s klubbträffar

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52196

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Porsche hade varit fint... har ett påbörja projekt bakom mig med en 931 som aldrig blev färdigt, renoverade motorn innan jag flyttade till storstan där garage kostar mer än att lämna in bilen... så jag sålde den innan den blev banfärdig.
Kanske är detta rätt väg att gå :-)

_________________
jan Martinsson
Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Perfekt, det var sådana exempel jag ville ha, tror även de andra (i det blivande teamet) tycker att bmw är en kul bil.

_________________
jan Martinsson
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



En Porsche 944 modellen med 163 HK är väl en kanonstart, billig motor om något händer och i övrigt billiga delar

Porscheklubben har 19 bandagar i år plus 5-6 slalomtillfällen per region

men jag säger som tidigare talare köp en färdig bil oavsett märke

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Ni som röstar på färdig bil får gärna länka till bra objekt i den lägre prisklassen.
Fördelen jag ser med att bygga nåt eget är att man kan börja väldigt enkelt med att kasta ur inredning och bygga bur så man kan testa ifall det är så kul att amn vil göra av med mer pengar.

_________________
jan Martinsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



jan_martinsson skrev:
Ni som röstar på färdig bil får gärna länka till bra objekt i den lägre prisklassen.
Fördelen jag ser med att bygga nåt eget är att man kan börja väldigt enkelt med att kasta ur inredning och bygga bur så man kan testa ifall det är så kul att amn vil göra av med mer pengar.


Färdig bil är alltid en fördel om man hittar något som matchar de krav/önskemål man har.Det kommer alltid att bli dyrare
att bygga eget hur man än vänder & vrider på det, men samtidigt ska det ut en större summa pengar direkt om man väljer att köpa färdigbyggt.

Som du själv nämt så kan man om man bygger själv lära sig i sin egen takt & uppdatera det som man
ser som brister & allteftersom man har råd.

Det braka dock iväg lätt över 100000:- även om man utgår från en billigt bil.

bromsar,däck,fälgar,fjädrar,dämpare,bur,stol,bälte,plast delar ,plastrutor mm pengarna går åt fort

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Kikade igenom köp och säljtråden precis och de som var vettigt prissatta i "er" klass var redan sålda som jag tittade på. Billiga bra banbilar växer inte på trän tyvärr. Man får ha lite tur och lite skicklighet som går det hitta riktiga pärlor.

BMW 3-serie, Alfa Romeo GTV, 75, Alfetta, Giulietta, och kanske enklare Porschar brukar gå att få för vettiga pengar. Sen finns det mängder med andra bilar, men då ska man hitta en klubb där man kan vara med på träffar också. Alfa klubben tex tillåter bilar av alla märken i mån av plats. Så bilmärket spelar inte jättestor roll.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



Hej Jan.

Jag tänkte precis som du för ett par år sedan och kan nu dela med mig av mina erfarenheter. Mitt första råd är att redan från början ta reda på vad dina lagkamrater har för ambitionsnivå (jo, jag vet att du vill ha någonting som liknar "loaded", men vill verkligen farsan det? Hur mycket hade far + bror tänkt investera?) olika ambitionsnivå kan förstöra de bästa team...

Du tycker tydligen att MX-5 är en dyr bil, det indikerar att eran budget är ganska låg. Om du VERKLIGEN inte vill spendera några pengar kan jag rekommendera följande två bilar:

Volvo 740 och Saab 9000.

[Paus för att invänta stormen av protester]

Det kan tilläggas att jag faktiskt äger en MX-5, som jag har kört på Kinnekulle, men att jag hellre kör bana med min 740...

Fördelar:

* Kostar ingenting = riskerar ingenting. Vår 740 flög av Anderstorp efter utgången på karusellen med påföljd att motorn kokade så att topplocket slog sig och styrväxeln gick sönder. Körde den till skroten och köpte sedan en ny för 1000 kr. Det hade inte varit så roligt med en MX-5...

* Hållbarhet. Vi (vi är 3 st som kör tillsammans) har fått ut 8 timmar effektiv bantid av 9 möjliga ur Saaben. Våra kompisar med turbobilar har inte fått ut mer än 3 timmar vid samma tillfällen. Undvik alltså turbo.

* Långsamma. Ja, just det. Du vill inte köra alltför snabbt i början. Att upptäcka att en bromsslang är av i slutet på Anderstorpsrakan är MYCKET trevligare i 170 än i 240, det blir bara en liten buckla i fronten från däckshögen ute i skogen. Ni som varit där vet vilken jag pratar om...

* Säkerhet. Japp. Dessa bilar är bland det absolut säkraste man kan krocka/köra av med, som kostar under 5000 kr. Jag vågar nog gissa att kombinationen slö bil och bra säkerhet gör att man kan vänta lite med buren (men inte för länge). BMW är också bra, däremot bör man se upp med japanska småbilar, B-stolparna viker sig väldigt lätt.

GTI-bilar är givetvis väldigt bra på bana och kan fås för en billig peng. Men de har inga av de "goda" egenskaper som jag räknat upp ovan. Det kan också vara svårt att få tag på begagnade delar och nya tenderar att vara väldigt dyra. Beg. topplock till 740 hittar du på blocket för 500 kr, växellåda för 300 kr. Det är rätt svårslaget.

Sammanfattningsvis:

Det är först efter två år som jag har börjat fundera på att rejsa med min MX-5. Tänk på att det du behöver är mycket tid på bana, inte imponerade åskådare eller en häftig bilbyggartråd. Våra totala investeringar har sträckt sig till 5000 kr för inköp av bilar och reservdelar. Det har räckt till 14 timmar effektiv bantid, vilket ger en ganska rimlig timkostnad. Eget arbete har också varit minimalt.[/quote]

_________________
Martin Strååt
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Det kan tilläggas att jag faktiskt äger en MX-5, som jag har kört på Kinnekulle, men att jag hellre kör bana med min 740...


Menar du verkligen det

Finns billiga miator i UK finns för rimliga slantar tror inte det finns många Porschar eller Bimmers i samma prisklass som hänger med thumbs up och som ger lika mycket tillbaka i körglädje

Här några billiga att börja med

-94 med diff och massa underhåll
http://pistonheads.com/sales/1316444.htm

- snygg under 15 !!
http://pistonheads.com/sales/1499856.htm

- lite race preppad
http://pistonheads.com/sales/1476775.htm

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



m_straat skrev:
Sammanfattningsvis:

Det är först efter två år som jag har börjat fundera på att rejsa med min MX-5. Tänk på att det du behöver är mycket tid på bana, inte imponerade åskådare eller en häftig bilbyggartråd. Våra totala investeringar har sträckt sig till 5000 kr för inköp av bilar och reservdelar. Det har räckt till 14 timmar effektiv bantid, vilket ger en ganska rimlig timkostnad. Eget arbete har också varit minimalt.
Heder för att du lyckats motivera valet på ett bra sätt. thumbs up
Vill man få körupplevelse för de första tusenlapparna så måste man försöka lura fram lite nöje ur saker som andra ratar (det är ju därför priset är lågt).
Använder man dessutom delar som förkommer i Folkracesvängen så kan det ju gå att få tag på billiga delar som dessutom är lite "out of spec"
Tom 5papp+ är ju lite dyrare än det du beskriver (åtminstone i ambition/jobb, inte nödvändigtvis pengar)...

Det är ju minuterna bakom ratten som man lär sig nåt. En "primitiv" bakhjulsdriven bil är ju ärlig i sitt uppträdande i alla fall, sen när man tröttnat så kan man ju prova annat (men då har man ett antal körtimmar i bagaget, weight transfer och en massa andra principer är ju desamma).

Men nu när du är "fullärd" så får vi väl hjälpa dig att komma loss till Kinnekulle den 15e maj?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



Tack Niklas.

Jag skall disputera i Juni. Det innebär oerhört mycket jobb fram till mitten av maj för att sedan gå över i en ganska lugn period. Därför är det oerhört svårt att planera in ett datum.

Planen för min MX-5 är därför följande:

2010

1. Båge, förmodligen från CC i Lund.
2. Nya däck, har sett att Toyo R888 finns att köpa begagnat. Behåller originalfälgarna.

Detta skall förhoppningsvis räcka till en eller två banträffar i år, jag åkte med Snowdragon förra året och det var mycket bra. Henrik Pihl var instruktör och fick mig att börja tänka på MX-5 cup. Men jag vill maximera körtid, därför blir det förhoppningsvis ytterligare 4 pass i år med antingen Volvo eller Saab.

Premiär i MX-5 cup blir 2011.

Citat:
Menar du verkligen det


Ja, men ur en rent pedagogisk och ekonomisk synpunkt. Givetvis njuter jag väldigt mycket av den fantastiska väghållningen i MX-5 och svär över att den är så dålig i 740. Men det kostar och ekvationen för min ekonomi ser ut så här:

X(MX-5) [bankörning i timmar] = 3 * X(740). Det är inte mer än dubbelt så roligt i MX-5, därför blir det 740.

Se det så här annars: Volvon är så oerhört långsam och vinglig att man väldigt lätt kan känna lasväxelreaktionerna. Vill man börja pilla med förbättrad väghållning så är det även mycket bättre att börja med något som är uselt från början, förändringarna märks då mycket tydligare.

/M

_________________
Martin Strååt
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



m_straat: Du e' helt förvirrad, men jag gillar dig ändå.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



javascript:emoticon('')

Gränsen mellan geni och idiot är ibland hårfin javascript:emoticon(''), jag brukar försöka gå längs med den och då trampar man snett lite då och då. Det kan tilläggas att jag jobbar som forskare på ett institut, och även i dessa kretsar är jag känd för att vara "lite smått galen".

Jag tar ditt inlägg som en komplimang. javascript:emoticon('')

_________________
Martin Strååt
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Att välja bil och börja köra på bana
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (13764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande