Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320 E30 -86 //3,5L TURBOsnurra
2646 besök totalt
abbe04
Enköping
Här sen Jan 2010
Inlägg: 9


Trådstartare
Då var det alltså dags för min första tråd här på rejsa, jag heter Albin och är 17år och köpte min första bil i sommras, planerna är att det ska bli kombinerad banåka-bil och brukis. thumbs up

Det som är tänkt ska hända med bilen är att man självklart ska ha mågot unikt som syns ute på gatorna, och en bil som går fint på bana, ska med andra ord försöka få riktigt bra väghållning, bra snurr i motorn och samtigt vara stilren men ändå sticka ut.

Har sedan i sommras plockat ner bil och gamla motorn som jag lyfte ur för inte så länge sedan. Förhoppningsvis ska bilen vara "klar" till 18årsdagen, för då blir det gasa av!

Ska som sagt hissa i en 3,5L motor från en 535:a, turbokonvertera när ekonomin tillåter, renovera motorn så gott det går, byta kam mm. Interiören blir bara 2 racestolar, resten klätt i durkplåt eller liknande, halvbur om man mot förmodan skulle rulla någon gång och efter som det även ska vara brukis kanske det blir en radio och ett fåtal små högtalare(inte för tungt). det som ska hända på utsidan är att evo3-skärmar ska på så man kan ha lite bredare sulor, förmodligen en m3-vinge och bilen kommer lackas i lamboorange. Ska även dra på sachs performance dämpare runt om samt byta bussningar så att bilen blir lite styvare.

Här följer då lite bilder, lägger inte upp allt som har hänt sedan jag köpte bilen, men det kommer lite smått och gott och jag kommer så såklart uppdatera lite då och då.


Här är alltså pärlan när jag hade hämtat den i trollhättan.


Nya motorn som nu är nerplockad i sina minsta beståndsdelar.


3,5L så klart!


Mocca skulle det vara va?


Precis innan påbörjad slipning.


Strax innan motorlyftet, valde att plocka bort så mycket som möjligt från motorn innan lyftet för att ha lättare att komma åt.


Sashc performance.


Blir såklart 5-bultat och skivor runt om.


och till sist en bild på motorlyftet.

Vill ha mycket kommentarer, tips och tricks, och tar även emot kritik då det här är mitt första bygge, man lär sig av sina misstag.

_________________
Albin Granholm
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ska inte vara gnällig men vill du köra bana med bilen finns det bättre alternativ
till motor än den tunga M30. Kika på M50/M52 motorerna. De med alublock är inte
tyngre än lilla M20.

Är det svänga & inte raktframåka finns det många områden du kommer behöva förbättra innan
du behöver mera effekt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
abbe04
Enköping
Här sen Jan 2010
Inlägg: 9


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Ska inte vara gnällig men vill du köra bana med bilen finns det bättre alternativ
till motor än den tunga M30. Kika på M50/M52 motorerna. De med alublock är inte
tyngre än lilla M20.

Är det svänga & inte raktframåka finns det många områden du kommer behöva förbättra innan
du behöver mera effekt.


Tack för tips, tar det absolut inte som gnäll
Får ha det i bakhuvet, om jag känner mig själv rätt så kommer jag bygga om och köpa nytt många gånger, just nu var det en 3,5:a ekonomin tillät. Jag är ingen rutinerad bilbyggare så jag tar gärna emot tips, nu blev jag lite nyfiken på vilka dom där många områdena som jag behövde förbättra va, det är bara ösa information över mig, jag suger i mig allt som en tvättsvamp

_________________
Albin Granholm
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



abbe04 skrev:
Michael Bäck skrev:
Ska inte vara gnällig men vill du köra bana med bilen finns det bättre alternativ
till motor än den tunga M30. Kika på M50/M52 motorerna. De med alublock är inte
tyngre än lilla M20.

Är det svänga & inte raktframåka finns det många områden du kommer behöva förbättra innan
du behöver mera effekt.


Tack för tips, tar det absolut inte som gnäll
Får ha det i bakhuvet, om jag känner mig själv rätt så kommer jag bygga om och köpa nytt många gånger, just nu var det en 3,5:a ekonomin tillät. Jag är ingen rutinerad bilbyggare så jag tar gärna emot tips, nu blev jag lite nyfiken på vilka dom där många områdena som jag behövde förbättra va, det är bara ösa information över mig, jag suger i mig allt som en tvättsvamp


Du kan ju kika i min tråd om min 318is
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45706

Nu vet jag inte hur mycket gatbil du vill ha kvar men följande bör du titta över om du ska åka bana.

Det första är ju bromsarna som man inte vill ska sluta funka.

Friska orginalskivor
frisk bromsvätska med hög kokpunkt
bra belägg följande tillverkare har bra belägg(carbotech,ferodo,pfc & pagid)
kylning är inte fel det spar belägg

Man kommer snart att vilja ha bättre däck då vanliga gatdäck oftast
blir bra hala efter att antal varv r-däck är då ett lämpligt val (Toyo R888 funkar fint)

För att få däcken att funka behövs styvare dämpare & fjädrar samt möjlighet att ställa hjulvinklar.
En uppsättning styvare krängare är inte fel.

Lättning av bilen är det billigaste sättet att bättra på prestandan. Bättre acc,broms & kurvtagning.

Riktig stol är inte fel så man sitter still & inte åker runt inne i bilen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Ser jättebra ut. Synd att man inte har energin man hade när man va 17 åring

Dämparna.. Är inte dom till e36 eller är jag helt fel på det?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
abbe04
Enköping
Här sen Jan 2010
Inlägg: 9


Trådstartare
timmy1701 skrev:
Ser jättebra ut. Synd att man inte har energin man hade när man va 17 åring

Dämparna.. Är inte dom till e36 eller är jag helt fel på det?


stämmer bra det, nya hjulnav från e36:an kommer åka på, valde att byta för att jag vill ha 5-bultat, så dämparna passar utmärkt, kan möjligtvis få bygga om koppen lite.

_________________
Albin Granholm
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Ja lite tungt med m30 i en e30 allt, viktfördelningen blir inte så optimal den är ju inte helt bra redan med m20 så..

Men som sagt lyssna på Michael Bäck!

Riktig bromsvätsa tex motul rbf600
Frächa originalskivor räcker långt! Inge hålborrat eller slitsat.
Fixa lite bromskylning (slangar från fronten till bromsarna)
Lite bättre bromsbelägg som klarar lite mera värme tex carbotech från pean
Lite rdäck kanske, fugerar med gatdäck också till och börja med.
Skit i turbon säger jag bara om du har tänkt att köra på bana,
För den effekten du får med en m30 och turbo så behöver du ett väldigt bra chassie!

Sen vill jag tipsa om att inte ta allt på en gång,

Gör små förbättringar och dra ut på bana och lär dig känna bilen ist för att den ska stå i garaget på pallbockar i flera år så man hinner tröttna på den.

Mvh

_________________
Daniel Carlsson
Citera
abbe04
Enköping
Här sen Jan 2010
Inlägg: 9


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
abbe04 skrev:
Michael Bäck skrev:
Ska inte vara gnällig men vill du köra bana med bilen finns det bättre alternativ
till motor än den tunga M30. Kika på M50/M52 motorerna. De med alublock är inte
tyngre än lilla M20.

Är det svänga & inte raktframåka finns det många områden du kommer behöva förbättra innan
du behöver mera effekt.


Tack för tips, tar det absolut inte som gnäll
Får ha det i bakhuvet, om jag känner mig själv rätt så kommer jag bygga om och köpa nytt många gånger, just nu var det en 3,5:a ekonomin tillät. Jag är ingen rutinerad bilbyggare så jag tar gärna emot tips, nu blev jag lite nyfiken på vilka dom där många områdena som jag behövde förbättra va, det är bara ösa information över mig, jag suger i mig allt som en tvättsvamp


Du kan ju kika i min tråd om min 318is
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45706

Nu vet jag inte hur mycket gatbil du vill ha kvar men följande bör du titta över om du ska åka bana.

Det första är ju bromsarna som man inte vill ska sluta funka.

Friska orginalskivor
frisk bromsvätska med hög kokpunkt
bra belägg följande tillverkare har bra belägg(carbotech,ferodo,pfc & pagid)
kylning är inte fel det spar belägg

Man kommer snart att vilja ha bättre däck då vanliga gatdäck oftast
blir bra hala efter att antal varv r-däck är då ett lämpligt val (Toyo R888 funkar fint)

För att få däcken att funka behövs styvare dämpare & fjädrar samt möjlighet att ställa hjulvinklar.
En uppsättning styvare krängare är inte fel.

Lättning av bilen är det billigaste sättet att bättra på prestandan. Bättre acc,broms & kurvtagning.

Riktig stol är inte fel så man sitter still & inte åker runt inne i bilen


Skivor kommer bytas och vätskor/belägg kommer självklart bytas, stol är en självklarhet, dom fyller inte bara sin funktion att hålla en på plats utan är även väldigt bekväma. Tack så jätte-mycket för tips, ska även ta en titt på din bil thumbs up

_________________
Albin Granholm
Citera
abbe04
Enköping
Här sen Jan 2010
Inlägg: 9


Trådstartare
Daniel86 skrev:
Ja lite tungt med m30 i en e30 allt, viktfördelningen blir inte så optimal den är ju inte helt bra redan med m20 så..

Men som sagt lyssna på Michael Bäck!

Riktig bromsvätsa tex motul rbf600
Frächa originalskivor räcker långt! Inge hålborrat eller slitsat.
Fixa lite bromskylning (slangar från fronten till bromsarna)
Lite bättre bromsbelägg som klarar lite mera värme tex carbotech från pean
Lite rdäck kanske, fugerar med gatdäck också till och börja med.
Skit i turbon säger jag bara om du har tänkt att köra på bana,
För den effekten du får med en m30 och turbo så behöver du ett väldigt bra chassie!

Sen vill jag tipsa om att inte ta allt på en gång,

Gör små förbättringar och dra ut på bana och lär dig känna bilen ist för att den ska stå i garaget på pallbockar i flera år så man hinner tröttna på den.

Mvh

Tackar tackar, det där att testa sig fram låter bra, och att ta lite i taget, det gör ju att det inte svider lika mycket i plånboken

_________________
Albin Granholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320 E30 -86 //3,5L TURBOsnurra
2646 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande