Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
30liters egen tank till race bil
2176 besök totalt
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare

funderar på att bygga en egen tank till min bil

mitt reglemente säger att jag får bygge en egen i metall på 30L, så funderar på att göra en i alu.
och nu undrar jag över bra tips på saker att tänka på, ang hur den bäst bör se ut inuti för att pumpen inte ska suga tort i kurvorna.

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: 30liters egen tank till race bil

Spjuvern skrev:
funderar på att bygga en egen tank till min bil

mitt reglemente säger att jag får bygge en egen i metall på 30L, så funderar på att göra en i alu.
och nu undrar jag över bra tips på saker att tänka på, ang hur den bäst bör se ut inuti för att pumpen inte ska suga tort i kurvorna.

Cylindrisk tank, som en tratt nedtill och pumpen nedanför.

stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
att det är den optimala tanken förstår ja

men hur ska man utforma den inuti om man har en tank i mera vanliga mått typ höjd 200mm brädd 400

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag skulle föreslå att du bygger en catchtank inne i huvudtanken om du inte vill ha den externt. I princip behöver den bara bestå av ett lodrätt rör ca 100 mm i diameter från golv till tak i tanken. Röret skall vara tätt mot golvet men ha någon sorts öppning högst upp ut mot resten av tanken. En matarpump som suger i "stor-tanken" och dumpar i röret, huvudpumpen suger i botten på röret och BTR returnerar i röret.

Guson

Sverige
Här sen Aug 2003

Jag byggde min catchtank av ett 20cm 3" rör.

1st anslutning 10 mm från golvet som matar tryckpumpen
2st anslutningar som sitter utefter vägger i röret där ansluts returen från fuelrail & matning från huvudtanken
1 st anslutning högst upp här ansluts returen till tanken.

vagnbok kommer man få se m3:an i bmwcup i år ?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Jag byggde min catchtank av ett 20cm 3" rör.

1st anslutning 10 mm från golvet som matar tryckpumpen
2st anslutningar som sitter utefter vägger i röret där ansluts returen från fuelrail & matning från huvudtanken
1 st anslutning högst upp här ansluts returen till tanken.

vagnbok kommer man få se m3:an i bmwcup i år ?

ja tanken är att ja ska åka Bmwcup
och är trött på att släpa runt på all extra soppa för att inte suga torrt i kurvorna

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

Spjuvern skrev:
är trött på att släpa runt på all extra soppa för att inte suga torrt i kurvorna

För viktfördelningen är det såklart en fördel med halv tank på högersidan. Annars är dubbla pumpar en smidig lösning. thumbs up

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

En pump som pumpar luft och en som pumpar bensin till motorn samtidigt löser väl inget om man inte har en catchtank på vägen?

Guson

Här sen Apr 2005

Mitt tips är att inte göra det för komplext, alu är ju bättre såklart, men en halv E30 tank är en klassiker som funkar på många BMW modeller, allt från E30 till E36 & E46. Tittar du in en en sådan tank så ser du en cylinder där original pump suger ifrån. Använd original E30 tank armatur och ersätt den integrerade pumpen med ett sugrör, behåll original sil som gör ett ypperligt jobb att suga soppa ner till i princip 1-2l kvar i tanken. Därefter kan du montera en sugande, extern pump och montera den på vänstersidan. Lätt som en plätt och fixat på en halv dag i garaget. Inga extra pumpar eller catchtankar behövs.

Gör du denna lösning på en E36 eller nyare får du lägga lite tid på påfyllningsröret, för att få det att lira med original konstruktionen.

Enkelt, billigt och grymt funktionellt thumbs up

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Mitt förslag är ingen generell lösning så den hör inte riktigt hemma här men ville ändå upplysa om att det finns alternativ.

Just E36 av nyare årsmodell lider av att soppan åker bort från pumpen i högersvängar. Original hävertsystem räcker inte till och man får problem runt halv tank. Det kan man komma runt med dubbla pumpar.

Enklare och billigare men inte lika optimalt för viktfördelningen.

spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
nån som har tips på var jag hittar tank lock med rör bit i alu som kan svetsas på tanken

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Det passar inte med en 32 liters tank från en Opel Speedster tror du? I så fall har jag en som är billig.

stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
regementlet säger original tank eller egen byggd tank i plåt på max 30L, så nej det passar inte men tack ändå

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Skruva banåkabil
2176 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande