| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
torrsump for saab
|
1786 besök totalt |
|
torrsump for saab
Jag haller pa och bygger torrsump till min saab b234-motor. Pumpen ar fran Pace Products och har tva sugsteg och ett trycksteg. Jag tror att jag listat ut var och hur jag ska ansluta "olja in", men jag har en fundering angaende orginalpumpen. Som det ser ut nu drivs den direkt av av vevaxeln, sa jag tankte ta ut kugghjulen och ersatta dem med en svarvad aluminium-ring istallet (for att fa "ratt langd" sa att t.ex remhjulet kan sitta fast pa ordentligt satt). Later det vettigt att gora sa? Sen har jag en fundering till, namligen angaende smorjning av kamkedjan. Maste man ha separat smorjning pa den om man kor torrsump? Som det kommer se ut med min set-up blir enda smorjningen det som lyckas rinna ner fran toppen - racker det sa? Torrsumpen sjalv blir en egen historia i vanligt svartstal, eftersom jag inte har en AC-tig och inte vill leja bort nagot jobb Sjalva anledningen till torrsump over huvud taget ar foresten platsbrist - motorn ska ner i en miata ar det tankt, och den ar alldeles for hog utan torrsump.
_________________ Henrik Bilar |
![]() |
Skruva banåkabil
torrsump for saab
|
1786 besök totalt |