| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behöver råd angående bromsklossar till Corvette C6
|
3188 besök totalt |
|
om någon råkar ha kikat på min Corvettetråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men nu behöver jag skaffa klossar till Corvetten här i USA och tänkte höra om någon har goda råd. Jag började kolla på PFC's sida men konstaterar att de tagit bort all marknadsföring för PFC01. Det är bara keramiska klossar för vardagsbruk som dyker upp när jag matar in min bil. http://www.performancefriction.com/p Jag går då vidare till http://www.ctbrakes.com/brake-compou Så mina frågor - Är XP12 för extrem för track day körning? och bör jag byta runt om eller låter jag mina Hawk+ sitta kvar bak? Eller är det något annat som är "hett" på marknaden nu? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
HAWK är ju ett givet belägg till Corvetten. Välbeprövat och stort i USA. Välj ett belägg ur deras motorsport sortiment istället (HT10, Blue eller liknande) istället för ett gatbelägg så får du inga problem.
http://www.hawkperformance.com/ _________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
Jag och många jag känner använder Cobalt XR1 racebelägg. Dom fungerar perfekt och har jämnt slitage och lång livslängd.
Finns många återförsäljare i sataterna som zip-corvette, LG motorsports etc samt R-tune | vette.se här i sverige |
||||
|
Gammal
När jag skapade denna tråden hade jag kört 3-4 event med min Corvette och nu har jag gjort 18 till. Rent generellt kan man säga att bromsarna är fortfarande min akilleshäl. Jag körde 10 event på standardoken med framförallt Hawk DTC 70/60, PFC01, Carbotech RP2/XP10 med ungefär samma resultat. Alla tog slut på ungefär 5 timmars bantid fram och 8-10 timmar bak. Jag har inte testat Cobolt. Sedan bytte jag till Stoptech ST40 355mm och har använt Carbotech XP12/10 i ungefär 10 event. Jag har inte bättre retardation men jag har ökat livslängden till 6 timmar fram och har samma 8 timmar bak. Hawk DTC 70/60 gav bästa retardationen utav alla klossar men tar också hårt på skivorna. När jag körde endelade skivor så höll de i 10 timmar på bana, nu med tvådelade 355 så har jag snart gjort 20 timmar med ett byte som kommer om några event. Jag vet att jag är lite studsig i mitt bromsande, något jag arbetar med och som kommer att sänka min konsumption något. Min körteknik är annars att köra mjukt men sparar aldrig på krutet. För mig hade det sannolikt varit bättre med 380 mm skivor fram med ST60 ok. Det får det bli om jag höjer effekten markant. Nu har jag "vant mig" vid existerande konsumption. PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
PFC 08 har du kikat på dom? Stacke pratade varmt om deras livslängd, något i stil med dubbla livslängden gentemot PFC 01 (sen om det även gäller en vette vet jag inte) om dom finns till din lilla kärra har jag heller ingen aning om.
När kommer du hem och rattar lite med din Bimmer då?
Tack
Tack Johan, Jag har inte sett något om PFC08 än. Ska kolla. Vad gäller Bimmern, den får ut och åka lite i juli. Men det blir nog inget event. Det är synd. Mina Kuhmo V70A med en körning har nog puckat ihop totalt vid det här laget... PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re: Tack
Redig trådbumpning
Jag kör PFC08 på CSL'en. Det som var viktigast på min bil var att få dit kylslangarna. Men jag är extremt imponerad av PFC08! Jag körde på flera olika PFC-belägg under åren som gick med den blåe M3'an och de har alltid tålt hur mycket stryk somhelst men tyvärr skitat ner elakt och dessutom slitit både mycket belägg och skivor på gatan. Nåt skumt med temperaturcykling som slet på gatan men shysst slitagetempo på bana. Hursomhelst, PFC08 är det första PFC-belägget jag vet som räcker länge både på gatan och bana. Och desstuom inte skitar ner något alls i princip!!! Som sagt, jätteimponerad. Det enda negativa jag kan säga är att de kan låta lite när man kör gata, just när man bromsar väldigt löst och rullar sakta fram till ett rödljus så "hooar" beläggen. Om det regnat så är det tyst några dar. Eller så bromsar man hårt sista metrarna så är det tyst Och de är tystare än de flesta andra banåka-gnissel-oskrik-belägg jag kört med innan ändå
Desto större anledning o slita bort det yttre ihoptorkade eländet ;-) Vore skoj att ses
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
En Corvetteförare jag bubblat med kör på Performance Friction Brakes och han tycker deras 800 & 900 belägg är superbra.
Jag vet att LG Motorsports och andra team i amerikanska serier kör med Cobolt på deras Corvetter.. det var så vi kom in på det märket. Ringarna (skivorna) slits fortare än beläggen iaf. Och för Corvette rekommenderar jag 2-delade Coleman skivor, finns till bra pris på zip-covette. Brakepads är ju lite som politik eller religon... har man tagit ställning så byter man sällan, haha |
||||
|
Hade
Michael, Det hade varit mumma, men missar det med ett par dagar. Landar i Sverige den 14e. Och sedan - behöver göra något med vattentemperaturen innan jag går ut på bana igen. Den sticker iväg när man laddar på. Ska testa PFC08 härnäst. PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re: Hade
Om du har buslätt att byta belägg mellan gata o bana så kan du ju iof ha ännu värre belägg på bana bara? Byta belägg på M3'an är ju inte nåt man gör om man slipper.... _________________ Magnus Thomé
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3188 besök totalt |