Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC 3,2 -82
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (39305 totalt)
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Tänkte att jag skulle skriva några rader om min bil.

Utseende i dag


Det är en Porsche 911 från 1982 som används till lite bankörning och annan nöjesåkning. Bilen skulle passa både för att svänga med och att åka med familjen på en liten utflykt. Kompromissen ser ut som följer:



Kaross:
Smal med ducktail
Rullade framskärmar
Carrera -74 look

Motor:
3,2 -87
Kammar från 964 rs
Värmekammare typ triad
Rostfri ljuddämpare 2in1out
Motornord chips
Std 915 låda

Bromsar:
Fram 304x32 928skiva med 993 ok. Ferodo std belägg
Bak 309x28 930 skiva med 993 ok som modifierats för att ta 28mm skivor och fått 89mm borrning till infästningen. Ferodo std belägg
23mm huvudcylinder.
Metallomspunna slangar
Bromskylning fram

Väghållning:
Uppflyttad styrväxel för att minska bumpster
Turbons styrstag.
Vevo topplagringar för mer camber
Stag mellan sttdämpartornen
Bilstein Rennen stötdämpare.
Turbons stavar bak
22/21 krängare
Fuchs 8x16 215/50 R888
Fuchs 9x16 245/45 R888
Azev A fälgar (lätta fälgar som sväljer stora bromsar)
7.5x16 med 225/50 v70A
9x16 med 245/45 V70A

Inne:
RS dörrsidor och baksäte ersatt med matta
Momo mockaratt utflyttad 65mm
Recaro SPG
3" fyrpunktbälte
Elhissar.
Eltaklucka.

Den väger in på 1090kg med full tank utan mig i. Cornerweight stämmer precis inom 0,5kg.

Den fungerar perfekt för det den är avsedd för. Den är välbalanserad och jag har riktigt roligt när kör!


_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Det är alltså så dräparen ser ut thumbs up .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Jo, en riktig dräpare!


Men som sagt, den är riktigt kul att Hoppas att vi ses i sommar på banorna!

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Läckert stuk. Me like.......

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Roxan. skrev:
Läckert stuk. Me like.......


Den kommentaren kan jag också stämma in i

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Fin bil!
Tycker att jag känner igen den från banträffarna

_________________
D Ekholm
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



Mkt vacker bil! thumbs up

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Trueracer skrev:
Fin bil!
Tycker att jag känner igen den från banträffarna


Jo, jag försöker åka på så många banträffar som möjligt. Jag gillar särskilt klassikergruppen inom PCS. Men jag försöker att åka på andra tillställningar också.

Tack för alla vänliga kommentarer thumbs up

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Riktigt snygg bil.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Den ser mycket trevlig ut! thumbs up

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



En vit G-modell, mycket bättre än så blir det inte.

Ang camber så snacka med Tomas Runebrant han lät tillverka några stag som fixade betydligt mer camber.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
964RS skrev:
En vit G-modell, mycket bättre än så blir det inte.

Ang camber så snacka med Tomas Runebrant han lät tillverka några stag som fixade betydligt mer camber.

Hälsningar
Anders


Tackar

Jag har förstått att man kan välja på två varianter här. Antingen så monterar man någon form av topplagring eller så förlänger man A-armen? Eller är jag helt fel på det? Förslag på lösningar välkomnas.
Jag har kollat runt lite om jag kan hitta några begagnade A-armar som jag kan modifiera.

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Genomtänkt spec på den bilen...och snygg!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



964RS skrev:
En vit G-modell, mycket bättre än så blir det inte.

Ang camber så snacka med Tomas Runebrant han lät tillverka några stag som fixade betydligt mer camber.

Hälsningar
Anders


Hej,
Precis som Anders säger så löste jag camber problemet genom att kapa bort undre spindelled på bärarmen och ersatte den med "HD" uniball.
Ett tips är att göra en fixtur innan du kapar sönder bärarmen som du kan sätta den i när du svetsar fast svetshylsan. Jag satte det så jag hade justering upp till 4º och det är mer än tillräckligt på en gammal G-modell, körde med 3,2º. Lite bilder på hur dom såg ut:


Problemet med att göra det som "vanligt" med topplagringar är att det är så dåligt med plats i fjäderbens tornet så du kommer ändå inte upp så högt i º. Tänk på att för att få 1º ytterliggare så måste man flytta ca. 8mm då det kommer ganska långt från hjulcentrum.
Förövrigt så thumbs up för bilen, jag åkte 22/29mm stavar men då åkte jag nästan bana med bilen.

Anders, "lät tillverka"??!! Du känner mig väl bra nog vid det här laget för att jag skulle lämna bort det...

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Tack, Tomas för att jag får kolla på din lösning. En fundering som jag får när jag tittar på dina bilder. Vad har du använt för något här? Alltså för att fästa botten på stötdämparen?



och vart handlar man sådant?

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Fredrik Gabrielsson skrev:
Tack, Tomas för att jag får kolla på din lösning. En fundering som jag får när jag tittar på dina bilder. Vad har du använt för något här? Alltså för att fästa botten på stötdämparen?



och vart handlar man sådant?


Jag svarvade ett nytt "stift" istället för det som sitter i spindelleden.
Tog verktygs stål och ythärdade hemma, tror inte man ska använda sig av genomhärdat då det spricker lättare. Går säkert att använda "stiftet" från spindelleden, man får hitta på en bra lösning att fästa den med under unibalen bara.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Tomas:
Det är just den biten jag inte ser hur du gjort. Fastsättningen av "stiftet" i uniball?
Nu jagas det begagnad A-arm. Jag gillar verkligen den här lösningen.

om du kört 3.2 fram hur mycket följde du upp med bak då?

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Fredrik Gabrielsson skrev:
Tomas:
Det är just den biten jag inte ser hur du gjort. Fastsättningen av "stiftet" i uniball?
Nu jagas det begagnad A-arm. Jag gillar verkligen den här lösningen.

om du kört 3.2 fram hur mycket följde du upp med bak då?


Den ser ut precis som orginal upp i benet sen är det bara en styrning genom unibalen och en gänga på undersidan, jag gjorde även en bricka på var sida så att unibalen skulle röra sig till ändläge.

Jag åkte 22/29mm stavar, 20/25mm (ställbar bak) krängare, Bilstein Rennen dämpare runt om.
Camber 2,2º bak och 3,2º fram och i princip neutral toe.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
964 skrev:
Genomtänkt spec på den bilen...och snygg!


Ja, den är superhärlig att köra och den hänger med ganska bra.

Påminnelse till mig själv: Inte börja skruva på något som funkar bra!


(Den här bilden har jag lånat om den inte får användas här så tar jag bort den)

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
fatcar
Sundsvall
Här sen Jul 2005
Inlägg: 16



Kul att se att min "gamla" trotjänare fortfarande ser ut att förnöja sin nya ägaren. Alla data känner jag igen utom bromsarna som du har bytt från 993 skivorna som satt på tillsammans med 964 RS ok. Troligen så har du bättre balans mellan fram och bak än vad jag lyckades med.

Sitter de gamla gummibussningarna kvar eller har du bytt till något bättre?

Själv åkte jag som mest 1 grad camber fram, som sundsvallsbo hade man alltid långt till banmötena så mer än 1 grad var obra för mitt däckskonto.

Hur mycket har den rullat nu?

En perfekt bil för gata och bana, vårda den ömt.

_________________
Håkan Solander
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
fatcar skrev:
Kul att se att min "gamla" trotjänare fortfarande ser ut att förnöja sin nya ägaren. Alla data känner jag igen utom bromsarna som du har bytt från 993 skivorna som satt på tillsammans med 964 RS ok. Troligen så har du bättre balans mellan fram och bak än vad jag lyckades med.

Sitter de gamla gummibussningarna kvar eller har du bytt till något bättre?

Själv åkte jag som mest 1 grad camber fram, som sundsvallsbo hade man alltid långt till banmötena så mer än 1 grad var obra för mitt däckskonto.

Hur mycket har den rullat nu?

En perfekt bil för gata och bana, vårda den ömt.


Hej Håkan.

Jo du fick ju se den i sommras på Gelleråsen och att den fortfarande rullar på bra. Balansen blev mycket bättre i bromarna och nu räcker beläggen i bak lite mer än ett banmöte.
Jag har bytt bussningar till nya i gummi. Jag vill inte ha plastbussningar på den här då den är en komfortvagn . Den har gått ca 24' nu och det är bara att fortsätta att byta slitdelar och se till att man har fräscha grejor på bilen.

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC 3,2 -82
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (39305 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande