|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108
Trådstartare
17 Feb 2010 11:56
Senast ändrad av Fredrik Gabrielsson, 11 Okt 2015 14:27, ändrad totalt 7 gånger
Tänkte att jag skulle skriva några rader om min bil.
Utseende i dag
Det är en Porsche 911 från 1982 som används till lite bankörning och annan nöjesåkning. Bilen skulle passa både för att svänga med och att åka med familjen på en liten utflykt. Kompromissen ser ut som följer:
Kaross:
Smal med ducktail
Rullade framskärmar
Carrera -74 look
Motor:
3,2 -87
Kammar från 964 rs
Värmekammare typ triad
Rostfri ljuddämpare 2in1out
Motornord chips
Std 915 låda
Bromsar:
Fram 304x32 928skiva med 993 ok. Ferodo std belägg
Bak 309x28 930 skiva med 993 ok som modifierats för att ta 28mm skivor och fått 89mm borrning till infästningen. Ferodo std belägg
23mm huvudcylinder.
Metallomspunna slangar
Bromskylning fram
Väghållning:
Uppflyttad styrväxel för att minska bumpster
Turbons styrstag.
Vevo topplagringar för mer camber
Stag mellan sttdämpartornen
Bilstein Rennen stötdämpare.
Turbons stavar bak
22/21 krängare
Fuchs 8x16 215/50 R888
Fuchs 9x16 245/45 R888
Azev A fälgar (lätta fälgar som sväljer stora bromsar)
7.5x16 med 225/50 v70A
9x16 med 245/45 V70A
Inne:
RS dörrsidor och baksäte ersatt med matta
Momo mockaratt utflyttad 65mm
Recaro SPG
3" fyrpunktbälte
Elhissar.
Eltaklucka.
Den väger in på 1090kg med full tank utan mig i. Cornerweight stämmer precis inom 0,5kg.
Den fungerar perfekt för det den är avsedd för. Den är välbalanserad och jag har riktigt roligt när kör!
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615
17 Feb 2010 12:47
Det är alltså så dräparen ser ut .
|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108
Trådstartare
17 Feb 2010 13:28
Jo, en riktig dräpare!
Men som sagt, den är riktigt kul att Hoppas att vi ses i sommar på banorna!
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068
17 Feb 2010 15:12
Läckert stuk. Me like.......
_________________ Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91
MSCC
|
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031
17 Feb 2010 15:36
Roxan. skrev: | Läckert stuk. Me like....... |
Den kommentaren kan jag också stämma in i
_________________ Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
|
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329
17 Feb 2010 19:32
Fin bil!
Tycker att jag känner igen den från banträffarna
_________________ D Ekholm
|
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425
17 Feb 2010 19:38
Mkt vacker bil!
_________________ Andreas Fäldt
|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108
Trådstartare
17 Feb 2010 20:03
Trueracer skrev: | Fin bil!
Tycker att jag känner igen den från banträffarna |
Jo, jag försöker åka på så många banträffar som möjligt. Jag gillar särskilt klassikergruppen inom PCS. Men jag försöker att åka på andra tillställningar också.
Tack för alla vänliga kommentarer
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502
17 Feb 2010 20:05
Riktigt snygg bil.
_________________ Edv@rd L@itil@
- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
|
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263
17 Feb 2010 21:37
Den ser mycket trevlig ut!
_________________ Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83
Saab 9-3 -07
|
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676
18 Feb 2010 00:08
En vit G-modell, mycket bättre än så blir det inte.
Ang camber så snacka med Tomas Runebrant han lät tillverka några stag som fixade betydligt mer camber.
Hälsningar
Anders
_________________ Anders F@lk
993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108
Trådstartare
18 Feb 2010 09:21
964RS skrev: | En vit G-modell, mycket bättre än så blir det inte.
Ang camber så snacka med Tomas Runebrant han lät tillverka några stag som fixade betydligt mer camber.
Hälsningar
Anders |
Tackar
Jag har förstått att man kan välja på två varianter här. Antingen så monterar man någon form av topplagring eller så förlänger man A-armen? Eller är jag helt fel på det? Förslag på lösningar välkomnas.
Jag har kollat runt lite om jag kan hitta några begagnade A-armar som jag kan modifiera.
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758
18 Feb 2010 09:26
Genomtänkt spec på den bilen...och snygg!
_________________ Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
|
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890
_________________ Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108
Trådstartare
18 Feb 2010 11:26
Tack, Tomas för att jag får kolla på din lösning. En fundering som jag får när jag tittar på dina bilder. Vad har du använt för något här? Alltså för att fästa botten på stötdämparen?
och vart handlar man sådant?
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890
18 Feb 2010 11:57
Fredrik Gabrielsson skrev: | Tack, Tomas för att jag får kolla på din lösning. En fundering som jag får när jag tittar på dina bilder. Vad har du använt för något här? Alltså för att fästa botten på stötdämparen?
och vart handlar man sådant? |
Jag svarvade ett nytt "stift" istället för det som sitter i spindelleden.
Tog verktygs stål och ythärdade hemma, tror inte man ska använda sig av genomhärdat då det spricker lättare. Går säkert att använda "stiftet" från spindelleden, man får hitta på en bra lösning att fästa den med under unibalen bara.
_________________ Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108
Trådstartare
18 Feb 2010 12:30
Tomas:
Det är just den biten jag inte ser hur du gjort. Fastsättningen av "stiftet" i uniball?
Nu jagas det begagnad A-arm. Jag gillar verkligen den här lösningen.
om du kört 3.2 fram hur mycket följde du upp med bak då?
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890
18 Feb 2010 13:03
Fredrik Gabrielsson skrev: | Tomas:
Det är just den biten jag inte ser hur du gjort. Fastsättningen av "stiftet" i uniball?
Nu jagas det begagnad A-arm. Jag gillar verkligen den här lösningen.
om du kört 3.2 fram hur mycket följde du upp med bak då? |
Den ser ut precis som orginal upp i benet sen är det bara en styrning genom unibalen och en gänga på undersidan, jag gjorde även en bricka på var sida så att unibalen skulle röra sig till ändläge.
Jag åkte 22/29mm stavar, 20/25mm (ställbar bak) krängare, Bilstein Rennen dämpare runt om.
Camber 2,2º bak och 3,2º fram och i princip neutral toe.
_________________ Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108
Trådstartare
18 Feb 2010 13:29
964 skrev: | Genomtänkt spec på den bilen...och snygg! |
Ja, den är superhärlig att köra och den hänger med ganska bra.
Påminnelse till mig själv: Inte börja skruva på något som funkar bra!
(Den här bilden har jag lånat om den inte får användas här så tar jag bort den)
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
fatcar
Sundsvall
Här sen Jul 2005
Inlägg: 16
19 Feb 2010 00:08
Kul att se att min "gamla" trotjänare fortfarande ser ut att förnöja sin nya ägaren. Alla data känner jag igen utom bromsarna som du har bytt från 993 skivorna som satt på tillsammans med 964 RS ok. Troligen så har du bättre balans mellan fram och bak än vad jag lyckades med.
Sitter de gamla gummibussningarna kvar eller har du bytt till något bättre?
Själv åkte jag som mest 1 grad camber fram, som sundsvallsbo hade man alltid långt till banmötena så mer än 1 grad var obra för mitt däckskonto.
Hur mycket har den rullat nu?
En perfekt bil för gata och bana, vårda den ömt.
_________________ Håkan Solander
|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 108
Trådstartare
19 Feb 2010 12:19
fatcar skrev: | Kul att se att min "gamla" trotjänare fortfarande ser ut att förnöja sin nya ägaren. Alla data känner jag igen utom bromsarna som du har bytt från 993 skivorna som satt på tillsammans med 964 RS ok. Troligen så har du bättre balans mellan fram och bak än vad jag lyckades med.
Sitter de gamla gummibussningarna kvar eller har du bytt till något bättre?
Själv åkte jag som mest 1 grad camber fram, som sundsvallsbo hade man alltid långt till banmötena så mer än 1 grad var obra för mitt däckskonto.
Hur mycket har den rullat nu?
En perfekt bil för gata och bana, vårda den ömt. |
Hej Håkan.
Jo du fick ju se den i sommras på Gelleråsen och att den fortfarande rullar på bra. Balansen blev mycket bättre i bromarna och nu räcker beläggen i bak lite mer än ett banmöte.
Jag har bytt bussningar till nya i gummi. Jag vill inte ha plastbussningar på den här då den är en komfortvagn . Den har gått ca 24' nu och det är bara att fortsätta att byta slitdelar och se till att man har fräscha grejor på bilen.
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
|