Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Lite för smala eller lite för breda fälgar?
2619 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41985

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Att ha däck på fälgar som är åt det smala hållet eller att ha däck på fälgar åt det bredare hållet (för däcksbredden alltså) gör ju en hel del skillnad.

Punkt 1 och 2 nedan var ju inga konstigheter. Men punkt 3? Jag har nog varit inne på att bredare däck på mindre fälg skulle vara mer okänsligt för camber snarare än tvärtom som de säger här nedan.

Punkt 4 är ju klart intressant osså (och låter klart logisk!)


Citat:
We have found the smaller-tire + wide-rim combination, with its accompanying "high-tension" inflated shape, can be more efficient:

1 - More direct yaw response Decreased "phase lag" between steering wheel input and vehicle turn-in

2 - Less "overshoot" at corner exit Less of a tendency to "wiggle" at corner exit (thus upsetting the car) when you roll back into the throttle

3 - Can result in decreased negative camber requirements, thus increasing braking and accelerating efficiency

4 - Can improve vehicle response to air pressure tuning



Från denna sida: http://www.pcaucr.org/pcaucr/site.nsf/Public/44624135706f2f6785256d330 . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



3:an och 4:an är för mig självklar. Iallafall är det så som jag har trott och tänkt att det funkar. 3:an tex innebär ju att man får däcket att vika sig mindre och nästan vika sig åt fel (rätt) håll så att man får mer camber eller åtminstånde inte får mindre camber när man belastar det. Detta ger ju 4:an eftersom man dessutom kan åka med lite mindre tryck utan negativa effekter.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Ja, trean ("tyskstuk" på stylingspråk) stämmer geometriskt om man tänker sig figuren:

\_____/

..om man för åskådlighetens skull tänker sig stela stänger med leder i alla ändar och belastar den horisontella delen åt sidan, så blir det "negativ camber" av det. Dvs slitbanedelen mot kraftens riktning (dvs mot ytterkurva) höjer sig. Samtidigt sänker sig delen mot innerkurva.

/______\ - blir tvärtom.

... men sen om man har däck som inte är konstruerade för "tyskstuket" så borde det introduceras deformationer och spänningar i stommen som kanske inte är helt lyckade. Har för mig att jag sett detta diskuteras någonstans.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Däck för banåka
Lite för smala eller lite för breda fälgar?
2619 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande