Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2 besök senaste veckan (2645 totalt) |
Att ha däck på fälgar som är åt det smala hållet eller att ha däck på fälgar åt det bredare hållet (för däcksbredden alltså) gör ju en hel del skillnad.
Punkt 1 och 2 nedan var ju inga konstigheter. Men punkt 3? Jag har nog varit inne på att bredare däck på mindre fälg skulle vara mer okänsligt för camber snarare än tvärtom som de säger här nedan. Punkt 4 är ju klart intressant osså (och låter klart logisk!)
Från denna sida: http://www.pcaucr.org/pcaucr/site.ns _________________ ![]() |
||
3:an och 4:an är för mig självklar. Iallafall är det så som jag har trott och tänkt att det funkar. 3:an tex innebär ju att man får däcket att vika sig mindre och nästan vika sig åt fel (rätt) håll så att man får mer camber eller åtminstånde inte får mindre camber när man belastar det. Detta ger ju 4:an eftersom man dessutom kan åka med lite mindre tryck utan negativa effekter.
|
||
Ja, trean ("tyskstuk" på stylingspråk) stämmer geometriskt om man tänker sig figuren:
\_____/ ..om man för åskådlighetens skull tänker sig stela stänger med leder i alla ändar och belastar den horisontella delen åt sidan, så blir det "negativ camber" av det. Dvs slitbanedelen mot kraftens riktning (dvs mot ytterkurva) höjer sig. Samtidigt sänker sig delen mot innerkurva. /______\ - blir tvärtom. ... men sen om man har däck som inte är konstruerade för "tyskstuket" så borde det introduceras deformationer och spänningar i stommen som kanske inte är helt lyckade. Har för mig att jag sett detta diskuteras någonstans. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2 besök senaste veckan (2645 totalt) |