Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gelleråsern Buller !
2531 besök totalt
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Gelleråsern Buller !

Inte nog med problemen med gnällande grannar Anderstorp, så har det tydligen dykt upp på Gelleråsen oxå !!
http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/karlskoga/1.744116--orimliga-bulle . . . .

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Ja suck vad ska man säga

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Here we go again! when will they understand och då tänker jag inte på dom som klagar utan byrokraterna

Det är tydligen så att det är vetorätt i frågan, annars skulle ju inte detta aktualiseras på det här viset på bana efter bana. Demokrati är uppenberligen sekundärt

Vad göra? Vem/vilka som verkligen kan påverka kan tänkas jobba med frågan?

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Men hallå! Nu var det ju faktiskt TVÅ klagomål som kommit in. Då måste man ju agera.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

r-2 skrev:
Vad göra? Vem/vilka som verkligen kan påverka kan tänkas jobba med frågan?
Kommunen har ju iaf Motorstadion med i sina utvecklingsplaner och hanterar det inte som soptipp.

Karlskoga är väl en av få kommuner som har bilder från sin Racingbana med på välkomstskyltarna.
Med kommunen (iaf delar av den, förhoppningsvis de drivande delarna) i ryggen så är det enklare (men inte självklart).

r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Det jag menar är att problemet är mer allmänt, bana efter bana har ju problem med några få överkänsliga som inte bara får sin röst utan det ageras konstant i den riktningen. Sedan att det är en förkrossande majoritet som ser samhällsnyttan och inte lider av det, det skiter man i

Demokrati?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

r-2 skrev:
Demokrati?
Det liknar ju detta med bygglov lite, 10år efter godkännande går det ju att klaga, även om du bara är berörd på kikaravstånd.

Att klagomål måste behandlas är ju rätt sunt, men viktningen av dem är ju lite udda (det är ju ingen liten utredningsapparat som dras igång, billig är den också...).

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Det tragiska är ju också att det verkar som personer som tar besluten inte ser längre än näsan räcker...

Miljödebatten är ju helt skev när det gäller motorsport kontra övriga sporter eller motorbanor kontra övriga idrottsarenor.

Visst, alla vet att bilar släpper ut avgaser, alltså är de farliga för miljön därför måste motorsport vara jättedåligt för miljön.

Men hur mycket utsläpp sker egentligen under en tävling av dom tävlande? Vad är Co2 utsläppet från ett STCC-lopp om man bara räknar de tävlande?

Hur många besökare har tävlingen och hur mycket utsläpp sker när de tar sig till och från arenan?

jämför med valfri elitserie hockeymatch, Hur mycket utsläpp (Co2) ger en arena som vintertid värmer upp luften samtidigt som man kyler isen?

Hur många besökare har matchen och hur mycket utsläpp sker när de tar sig till och från arenan?

Överhuvudtaget borde någon räkna på utsläppen och miljöbelastningen från alla typer av idrottsarenor (uppvärmning vintertid, belysning kvällstid etc.) Jag skulle bli förvånad om motorbanor kommer högt i en sådan lista trots aktiviteterna som ibland bedrivs där.

EDIT: Ett badhus är ju en typ av arena som borde dra rätt rejält med energi och därmed ha en ganska stor miljöbelastning... Visst vi eldar inte med kol i sverige, men i dagsläget är jag övertygad om att vi måste importera en hel del av vår elenergi... Vilka källor kommer den ifrån?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Nu är det ju buller, enbart, Co2målen är ju inte lokala, än.

Men visst buller är ju angenämt (utomhuskonsert sent in på natten), annat inte (däckskrik runt stortorget).

Du är ju rätt chanslös att få södra stambanan avstängd/begränsad/flyttad av bullerskäl bara för att du vill bygga ett sommarstugeområde på nyköpt granplantering.

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Niklas Falk skrev:

Sant, jag menade bara att jag tror att anledningen till att så få personer får gehör för sina bullerklagomål (oavsett om man kan belägga dem med mätningar eller ej) så beror det nog på att någonstans så ser de bestämmande instanserna motorsport som en miljöbov på flera plan och blir bara glada att de får ett skäl att stoppa den.

Det var denna felaktiga slutsats att motorsport skulle vara så mycket sämre än andra sporter som jag ville belysa.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

meldert skrev:
Det var denna felaktiga slutsats att motorsport skulle vara så mycket sämre än andra sporter som jag ville belysa.
Jag brukar använda ridsport som provocerande exempel...
De har ju lyckats få till en rejäl expansion de senaste 30 åren.

Men de stör ju och har utsläpp året runt, det är ju svårt att dra huvudbrytaren på en Havremoppe i oktober och slå på den i april...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:

Men visst buller är ju angenämt (utomhuskonsert sent in på natten), annat inte (däckskrik runt stortorget).

Du är ju rätt chanslös att få södra stambanan avstängd/begränsad/flyttad av bullerskäl bara för att du vill bygga ett sommarstugeområde på nyköpt granplantering.

Stog på ågatan typ 500m från Ullevi under U2 konserten, om vinden låg på mot mig så var ljudet så högt där jag stog att det passerade min smärtgräns... Men de har fortfarande konserter och fotbollsmatcher hur ofta som helst i kvarteret...

BMW 330i -05
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

Niklas Falk skrev:
Men de stör ju och har utsläpp året runt, det är ju svårt att dra huvudbrytaren på en Havremoppe i oktober och slå på den i april...

Dra den är ju lätt! Det är när det kommer till starten på vårkanten det kan bli lite knivigt...

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Re:

MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:

Stog på ågatan typ 500m från Ullevi under U2 konserten, om vinden låg på mot mig så var ljudet så högt där jag stog att det passerade min smärtgräns... Men de har fortfarande konserter och fotbollsmatcher hur ofta som helst i kvarteret...

Brukar dåna rejält ända bort till kålltorp om vinden ligger till , ibland riktigt irriterande om man försöker sova tidigt osv

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Jag har ofta undrat vilka dessa "klagomänniskor" är. Jag menar, är man en gammal inföding uppvuxen i trakterna så vet man att det ligger en racingbana där och att det kan bullra lite under tävlingarna. Inget mer med det. Tävlingarna har väl dessutom blivit färre och bilarna tystare?

Min teori är att de största gnällspikarna är folk från större orter som har flyttat ut på landet i jakt på någon form av carllarssonlycka. Har man levt i stan och hört trafikbuller hela livet så ska det inte ens få startas en gräsklippare i närheten typ...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag tror det är så att banorna numera har mycket högre utnyttjandegrad så det är mer ljud nu. Men samtidigt är det ju en tävlingsbana så vad förväntar man sig?

Kommer ihåg när det flyttade "storstadsbor" till bruksorten jag är från och köpte ett hus brevid en bonde med ladugård med kor och lite hästar. Dom köpte på vintern och när sommaren kom så kom lukten och flugorna och ljudet av traktorn. Han klagade hos kommunen på flugorna och lukten och tyckte att dom skulle göra nåt åt bonden. Dom bara skrattade och körde ut honom, tror dom fortfarande skrattar åt honom.

Konstigt nog så verkar det som kommunerna i detta fallet inte har nåt med banorna att göra utan det är nåt statligt elände som bara går på statistik och subjektiva bedömningar? Varför? Kommunen borde väl kunna ta såna här beslut själv?

BMW 330i -05
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Ligger det en motorcross bana där också? För det är ju "230cc tvåtaktsmotorcyklar" som nämns i artikeln. Läser inget om bilar och jag kan tänka mig att det ettriga tvåtaktarna kan föra ljud med sig långt bort.

Sen funderar jag lite på dethär med oljud mitt på dagen, det är väl oftast okej med ett visst buller fram till en viss tid i stan. T.ex. musik, eller ungar som gapar på gården, mattpiskande etc.

Skulle vara intressant att besöka de klagande, under en tävling, och få perspektiv på just hur mycket det bullrar.

MVH

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Krullert skrev:
Ligger det en motorcross bana där också? För det är ju "230cc tvåtaktsmotorcyklar" som nämns i artikeln. Läser inget om bilar och jag kan tänka mig att det ettriga tvåtaktarna kan föra ljud med sig långt bort.

Sen funderar jag lite på dethär med oljud mitt på dagen, det är väl oftast okej med ett visst buller fram till en viss tid i stan. T.ex. musik, eller ungar som gapar på gården, mattpiskande etc.

Skulle vara intressant att besöka de klagande, under en tävling, och få perspektiv på just hur mycket det bullrar.

MVH

Buller blir ett ljud först när man upplever det störande så även om du besöker en klagande så upplever ni det inte lika eftersom jag tror du upplever motorljud som något positivt

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:

MVH

Det är nog 250cc tvåtakts tvåcylindriga roadracingcyklar det avses.

De låter högt och kan skära i öronen på nära håll men ljudet dör snabbt ut genom avstånd då det är mestadels höga frekvenser.
Mullret från stora fyrtaktare färdas klart längre och är hörbart längre bort.

Jag har varit med då det gjorts ljudmätningar på Sviestadbanan tidigare angående buller, och om det lät för mycket vid banan (tror 120dB vid bankant) så gick det inte att mäta detta ljud hos närmaste grannen. Svalorna kvittrade/sjöng för högt men man kunde höra att det var motorljud.

Gelleråsern Buller !
2531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande