| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dunlop Direzza 02G
|
1 besök senaste veckan (5556 totalt) |
|
Dunlop Direzza 02G
Jag skulle vilja ha lite kommentarer och synpunkter på Dunlop Direzza 02G som jag ev. köper till årets säsong. Någon med erfarenheter av däcket får gärna säga bu eller bä. Bilen: 323ti max 200hk, vikt 12-1300kg med mig och soppa. Bana: Nordschleife/Knutstorp till 90% Däcken är alltså nya men har legat några år, belastningsindex 87 och HARD compound Dimensionen på däcken är 225/45/16 Fälgen är 16x8 Jag kör ganska yvigt och hårt (inte snabbt men hårt) Vid blött underlag kör jag sällan då jag är en fegis
Re: Dunlop Direzza 02G
Nu har jag inte så mycket att tillföra med dina varav på ringen var allt annat än långsamma _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Du behöver nog inte vara orolig för att de är för hårda, förhoppningsvis bättrar det bara på livslängden.
Dock tror jag att stommen kan vara lite mjuk med 87 i lastindex? 205-50-15 har ofta 86 och är inte optimala, det vet vi bägge två. _________________ Rikard Ahlin |
||
|
Vad är du orolig för Johan? Att inte få upp tempen? Eller att stommarna är så styva att det blir som att åka på räls?
oavsett vilket av iaf ovan orosmoln som finns så tror jag inte du behöver vara orolig. När jag förra våren konverterade min förra bil från 18 till 15-tum fick jag av BADaniel här på forumet en uppsättning ganska slitna Direzzor. Men gud vad jag gillade dem. Stryktåliga och relativt okänsliga för däckstryck. Kanske inte absolut vassaste greppet (i jämförelse med Kumho V70) men desto mer körbara pga av sina allround-egenskaper både i stryktålighet (med det menar jag kallgreppet första varven och sedan greppet med dem varma och för varma) och däckstrycksokänslighet. Jag tror att dessa var Hard compound. Min bil levererade då ca. 195hk och vägde med mig i strax över 1400kg. Till den nya bilen lutar det starkt åt Direzzor igen.
Jag kommer isf välja det hårdaste för så himla lätta är inte våra bilar.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Johan,
Du kommer att stortrivas med dina Direzza, körde på dem förra säsongen och har bara bra saker att säga om dem. Jag körde på något för breda och soft men dom fungerade hur bra som helst ändå. Hade velat fortsätta på dem iår också men dom blir lite för dyra för min smak =) Förresten, bågen ligger i mitt garage nu
/Pontus _________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||
|
Tror ockå att med den storleken i H så kommer du bli kanonnöjd. Åker 205-50-15 i H och M beroende på tillställning på 1000kg-bil, och dem är helt suveräna. Väldigt tempstabila, Lite hala när dem är kalla, men jobbar snabbt upp jämn temp. Inga Toyo-veck, och man kan åka länge på hög temp utan att dem börjar bete sig inkonsekvent. Helt enkelt ett perfekt däck enligt mig. Närmaste jämförselen som beter sig likvärdigt är RE540, R888 är betydligt vekare på alla punkter utom när båda däcken är kalla.
Min reflektion gäller H, M är lite annorlunda. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
|
Kör med exakt samma däck- och fälgstorlek och är kanonnöjd.
Riktigt slittåliga däck som tål att pressas hårt rätt länge. Enda nackdelen jag har märkt är i blött, där är tex R888 vassare. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
|
Ahhh... svaren gör mig glad detta stärker dom förhoppningar jag har på däcken. Handpenning är lagd så det blir dessa däck i år! Bara en sån sak att slippa Toyovecken gör mig smått lyrisk, ett stort problem på min kärra.
Pontus: Jaha du har lyckats skotta dig in där nu då? Jag mailar dig om ett besök
Att däcken har en tendens att bli slitna relativt mycket 1/3 in på däcken (från ytterkant sett), på min bil väldigt vanligt vänster fram på svenska banor. Trist effekt som är mer elelrmindre standard på trippelåtta däck om jag inte har fel för mig.
Direzza
Jag tyckte Direzza fungerade riktigt bra, men för mig är de jämförbara med R888, kanske med viss skillnad att R888 är bättre kalla. Jag hade dock ungefär samma slitageprofil fram med mitten av däcken mer slitna än ytterkanterna. Jag har trott det berodde på för smala fälgar fram tills nu... Jag skulle inte tveka att köpa Direzza igen. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
|
Jag åkte med R888 ifjol. Bra och förutsägbart grepp, även i vått, men jag tyckte att de höll
dåligt. Iofs helt jämnt slitet, och inga Toyo-veck, men totalt blankslitna efter några bandagar och lite konbana. Jag åker Honda S2000, helt original, förutom r-däck, r-klossar och bättre bromsolja. Utifrån den här tråden låter det som Direzza är ett bra alternativ. Någon som vet var man hittar sådan? Gärna i Stockholmstrakten? _________________ Christer Tärning |
||
|
Åkte Toyo R888 och Direzza 02G förra året på m3 E46, iofs annan dimension. Jag tyckte direzzorna spelade i en klart högre division.
Sparade de däcken från m3'an till porschen, så det blir dunlop för hela slanten i år (såvida man inte blir påtvingad michelin om det blir nåt pcsr-race) _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
|
Re:
swt-racing ska kunna ta hem r-däcken. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
|
Är ni inte läskunniga pågar...
Någon MED erfarenheter... att ni vet hur många kilo däckglantz ni använt senaste veckan tvivlar jag inte på en sekund.
http://www.garaget.org/forum/viewtop _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
![]() |
Däck för banåka
Dunlop Direzza 02G
|
1 besök senaste veckan (5556 totalt) |