Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4658 besök totalt |
bil motsvarande integra type-R med rwd?
någon som kan tipsa om en bil i samma "stil" som integra type-R fast med RWD? den bör kosta ungefär lika mycket, eller mindre, ha ca samma bensinförbrukning, bör gå att köra med 15" hjul eller mindre, ska tåla att smiskas på bana om och om igen ![]() ![]() imprezan jag har nu är jättekul, men jag oroar mig hela tiden för att något ska pajja och med subarus reservdelspriser är det inte skoj, dessutom vågar jag inte köra riktigt som jag kanske bör på banträffarna. skälet till att jag söker RWDbil är att jag är lite biten av driftingträffen kristian arrangerade och jag tror det blir fler sådana nästa år ![]() och ja, jag har tittat igenom min gamla tråd, om och om igen ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
M3 E30 i så fall. Mercan är mer komfort, iaf orginal. Den går rätt duktigt men det blir ingen riktig känsla i den. Dessutom är den utrustad med nivåreglering bak från fabrik ![]() M3 däremot det är grejer det! _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Toyota Corolla världens ballaste bil ![]() jaja ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Kul...
Killen frågar efter ett alternativ till en viss biltyp och det uppstår debatt om "bästa" bilen... Fyhr: M3 e30 ligger nära tillhands för dina önskemål gällande vass sugmotor men den matchar inte en modernare integra type-r då den väger mer samt saknar Hondans eminenta chassi från början. Dock så finns det storp potensial med modifiering. Men reservdelspriserna på en m3? Försäkring?? om man bortser från effekten så hittar du 10st bandugliga alfa 75 ts (148hk) jämfört med en fin M3 e30. Priserna är humana och alfaidioter som hjälper andra finns det gott om i landet så reservdelar brukar mycket sällan ställa till problem. Motorn är en slitvarg och det finns flera personer i klubben som har vässat dom till ca 200hp utan större bekymmer. Chassit är trumfkortet och har fin potensial. Rwd med diffspärr. 50/50 viktfördelning med transaxel kontruktion. Går att åka riktigt fort (för din del brett?) med låg budget. Men skall du drifta får du nog satsa på regumerade vinterdäck ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag går i ungefär samma funderingar, alltså en rolig banbil som komplement/ersättning till min nuvarande "skåpbil". Av de kandidater jag räknar upp i en annan tråd har M3 E30 länge varit den starkaste kandidaten men på senare tid har jag börjat fundera i samma banor som Lennart. Inte för att den är "omodern" i avseendet köregenskaper/banegenskaper (för det är den väl inte?) men att modellen börjar bli gammal och troligtvis ganska dyr att underhålla/reparera. Jag har varken kunskap eller tid att spendera i garaget och att lämna in en dylik bil till en duktig verkstad så fort något händer kan göra stora hål i plånboken.
Såååå, jag är också intresserad av fler RWD-alternativ. Mina nuvarande kandidater är alltså M3 E30, Porsche 968 CS, Opel Speedster och Honda S2000. Om BMW:n diskvalificerar sig med ovanstående motivering gör nog även Porschen det. Problemet med Speedster och S2000 är att de eventuellt är lite för dyra... _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
Jag laddade nyss ner en film om TVRs historia och där kanske det kan finnas lämpliga alternativ. Möjligen kan man fördomsfullt misstänka att de inte är lika precisionsmässigt sammansatta som en ITR.
Högerstyrning är väl bara lämpligt för de flesta banträffarna? ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Måste hålla med er om att E30 börjar kännas lite till åren. Sen att det alltid finns entusiaster som inte bryr sig om sådant är ju kul.
![]() ![]() ![]() Mkt handlar ju sedan om man kan/vill meka själv. Gillar att modda en massa eller anser att körningen är 100%. Osv osv. S2000 låter som ett mkt bra förslag. Verkar vara riktigt kul. Alfan är ett bra allternativ om man tycker det är kul att bygga lite själv...skruva en del...mer än med E30 tom kanske. ![]() ![]() ![]() En Super7 är alltid en Super 7! ![]() Vill du har rapp motorgång så köp en med MC-motor. Kostar lite... Kräver dock bruksbil, men det gör nog de andra oxå. Bakhjulsdriften diskar ju tyvärr Mini Cooper S. Sjukt trevlig svängmaskin med hejdlöst ballanserat chassi redan original. Min erfarenhet är att om man har en bil som man bestämt sig ska vara leksak så blir det mkt roligare att köra den på bana. "Man är inte så rädd om den" om ni är med på hur jag tänker. Så köp ngt kul banvapen och åk ngt annat till vardags. OT: Sen undrar jag nog oxå lite över dethär med Corollan och världens ballaste bil... Har jag missat ngt totalt? ![]() ![]() ![]() |
||||
Som några andra sa tidigare än mig, är S2000 ett bra val dock lite dyrare än Integra, priset ligger strax över 200k.
Men då har du en klar ban bil det enda du behöver är en uppsättning R-Däck. Tyvärr så har dem flesta som köpt S2000 varit "glidare" och inte använt bilen där den trivs bäst. Annars är M3 E36 och E30 bra kandidater också. _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||||
Jag tror du blir besviken om du köper en S2000 + R-däck och sen tar dig ut på banan och upptäcker att det inte är en klar banbil, för det är den inte. Tänk också på värdeminskningen som är brutal på en S2000. Hoppasan, kan ju inte bara klanka i tråden utan måste komma med lite förslag också. Förstår din oro för M3E30 om reservdelar som är unika osv. BMWgalningarna här kan säkert svara på vilka delar som är störst riks och om det är dyra prylar. En M3E36, ska du köra på bana mestadels är det ju bara att kasta ut allt överflöd av lyx och få en lagom lätt bil. 968CS kostar som en S2000, men faller inte i värde och är en trevlig pjäs. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Det fanns en svart S2k som körde på Kinnekulleträffen med SSI, han körde med 18 R-Däck, filter+avgas, han körde ifrån dem flesta som var där. Dem som var där kan intyga. Kan tänka mig att han körde väldigt nära minuten runt banan.
_________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||||
jodå m3 e30 är ju ett klart alternativ, men som ni säger börjar den bli gammal och hur lätt är det att hitta en frisk en? eller är motor och drivlina skottsäkra? sen lär försäkringen vara ett stort problem, reservdelspriser har jag ingen klar uppfattning om, men bmw i övrigt verkar inte farligt jämfört med subarun.
200sx lider av problemet turbo, samt att jag inte kommer överens med hur de ser ut riktigt (visst det är väl inte jätteviktigt men...) dessutom har jag ett dåligt intryck av dem sen den enda sådan jag provat) en alfa kanske kunde vara något för mig (första roliga bilen jag körde var mossans alfa 147) ska söka mig in på diverse alfaforum och undersöka ![]() vad är det för form av diffspärr? oroa dig inte förresten kunta, jag ska inte bara åka brett, självklart kommer jag åka fort genom kurvor också, vill bara inte missa kommande driftingträffar, jag tror det kommer bli stort! sjukt skoj att se på, sjukt skoj att köra, nästan lika kul att åka med! (goda minnen från baksätet av en e34 m5a) finns det inga mindre alfor med samma drivlina/chassi som 75an? Johan A, vi står nog ganska nära varandra som du säger, med skillnaden att jag har tid att spendera i garaget, men saknar kunskap, det senare räknar jag dock kallt med att det kommer efter mycket ihärdigt försökande ![]() speedster e superkul, men är både dyr och jag hade hellre haft en elise, dessutom är de lite för "fina" än, vill inte behöva oroa mig för att få någon liten buckla eller repa. S2000 antar jag är lite av samma grej. Vad gäller TVR är det ju reservdelskostnader och möjlighet till eventuella reparationer som talar emot, annars verkar det vara UNDERBARA bilar, tänk en tuscan S att köra till jobbet i? ![]() Att köpa ett kul banvapen är väl ungefär tanken, bara det att jag vill gasa runt lite och ha kul på vanlig väg ibland också, så ingen rensad inredning ivf... men att åka runt i en allmänt bullrig bil är ju inget hinder. En super7 hade vart fint visserligen, men det säljs knappt några och jag har inte tid att bygga en ![]() har någon en de vill bli av med så säg till ![]() ![]() tackar för all input, just nu lutar det åt en gen1 miata eller ytterligare en 4dörrarsbil, gissa vilken ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Frågan är vad du vill göra helt enkelt.
Bankörning = dyrt oavsett bil för det går åt däck, man sliter ut saker i förtid osv. Skall man åka bruksbilen på bana o vara orolig för att inte ta sig hem? Alla roliga mods kan bli ganska jobbigt att åka med till vardags. Som sagt en "leksak" är man inte orolig för bucklor på samma sätt som sin fina nya bil annars. Exempel. Sålde en 75 ts -88 i våras för 8papp. Bilen hade lite rost o så men gick skitfint i motorn. Vill man rödljusrejsa så kan man överraska många faktiskt iom perfekta steg i lådan samt rejält grepp istarterna. En likadan bil med budget trim körde förra året 1,03:5 på Kinnekulle på 15' yokkisar. Den tiden satt med en nyexaminerad licenstagare. Ägarna hade då lagt ca 15papp ur egen ficka och fått lite spons på lite övriga detaljer. Frågan är vill man ha kul för lite pengar eller ha kul för mycket pengar? Diffspärren är jag osäker på, någon annan kanske har svaret. Tekniken är den samma i dom äldre guiliettorna samt alfettorna förutom att dom är mindre. Dock äldre konstruktion på motorn (130kusar på 2.0l) samt annan låda utan diff. Dock inte ovanligt med bilar som ärvt 75:ans delar då dom passar bolt-on i princip. Ps. Jag tar inte åt mig gällande kommentare om vad jag åker i, jag ger igen ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Låter bra det Kunta! Då har vi ngt att slåss om i sommar då. ![]() Vill man ha mkt kul OCH snabba varvtider för pengarna så är en TS klockren i min värld. Billigare än E30 men kanske inte med samma detaljkännsla. Men har man nu så pass gammalt banvapen som en E30 eller en 75 så är detta saker man ganska enkelt fixar till...och vem bryr sig egentligen om hur blinkerspaken känns på bana... ![]() ![]() Kanske man tom kan få lådan på 116 att kännas hyffsad. ![]() *har bara kommit i kontakt med mkt rackliga varianter som kanske inte givit rättvisa åt dom* |
||||
Jag tror inte heller att värdeminskningen blir så farlig på en begagnad S2000 eller Speedster eftersom båda dessa modeller redan har tappat brutalt mycket i värde jämfört med nypriset. Speedstern kostade 312.000 kr ny i Sverige (innan Opel Sverige slutade att importera den) och i Tyskland börjar begagnatpriserna under 150.000 kr. För 160-180 tkr finns det massor med fina lågmilare (http://se.mobile.de). S2000 har drabbats av ungefär samma värdefall.
Honda S2000 verkar vara gjord för banan om man skall tro alla tester i tidningar och TV. Och alla har väl sätt avsnittet av Best Motoring där S2000 plågas på bana tillsammans med Nissan 350Z, BMW M3 och Porsche Boxster (det finns en länk i någon tråd här på forumet). Förvissa ett japanskt program så resultatet kanske är något vinklat... Visst är en Elise snyggare än Speedster och nog är det bättre klang i namnet Lotus, men är det värt omkring ytterligare 100.000:- för motsvarande begagnad Elise? Under karossen är det väl samma bil? En Mini Cooper S skulle jag kunna leva med trots framhjulsdrift. Kanske en modell att överväga? Priserna i Tyskland är riktigt attraktiva, ungefär som en Speedster (men nyare bilare). _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
![]() Jo lådans synkringar har ett hårt liv på dom, har med vikt att göra faktiskt. Lättar man dreven så försvinner problemen. Är nånting som jag behöver göra, låter pang pang när jag kör på banan själv ![]() Sedan har båda klubbarna bra organisationer som kör MYCKET på bana vilket inte är någon direkt nackdel isammanhanget. Kan nämna att jag hämtar en AR 75t -87 nästa helg som bruksbil...Vet inte om man är dum eller saknar något ibland...Men kul är det ![]() Jag är personligen inte så förtjust att leka i något man har pantsatt kåken för att få köpa, många drar sig dessutom näsan åt sig om dom får höra att bilen dom vill köpa har körts på bana dessutom, vilket kan vara tråkigt den dagen man vill sälja. I alfa kretsar så får man betalt för mods för bilen vilket inte alltid är sanning för andra märken. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Nu säljer de väl Daewoo istället. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4658 besök totalt |