Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
4120 besök totalt |
Höjdprofil
Inför löparturen runt banan i sommar så hittade jag denna bild på ett forum. ![]() Ett par saker slår en: 1, Backträningspassen blir lättare att motivera sig för. 2, Bergwerk gillar jag. Tycker det är lite struligt med ingångsfart bara. I Ringcharts så diffar det ju en del. Kan inte bestämma mig om fort in-fort ut är rätt melodi eller sakta in-fort ur funkar bättre. Porschen brukar må bra av alternativ 2, men det är en lång uppförsbacke så kanske man borde våga hasta in i böjen lite fortare denna säsong. Man har ju inte kraft i överflöd att reda ut sina misstag med uppför den backen... Min lilla bil har inte 500hk/1100kg..... snarare 230hk/1300kg. Nåväl, det är nåt att fundera på i mörkret. Att stå i på den flaggposten och titta efter bilarna är mäktigt! ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||||
Re:
Höjdskillnaden runt ett varv på Nordschleife. Skillnaden mellan högst lägsta punkt är 300m och man stiger och faller 1000 meter på ett varv(?). _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re: Höjdprofil
Skall du springa runt ringen i sommar? Jag går precis i dessa tankar, att de skulle man göra. Har varit på vippen att lägga upp en förfrågan om det finns intresse här på forumet. Tänkte du göra det när det är Rad am Ring eller finns det ett särskilt lopp? _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Jepp, tänkte prova Rad am Ring. 40års present, eller kris. Välj själv. ![]() Vore kul om det blev några stycken härifrån. _________________ Jens Lanvin |
||||||
Kul jag är på 21-22 Augusti. Jag har faktiskt tänkt att när det är avspärrat pga sanering så borde man ta en löptur istället för att bara hänga runt. Kesselchen mellan 8 och 13 km lär ju ta emot lite, he he. Det partiet borde man provspringa. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Mjo. Den informationen finns, bara att ladda ner en loggfil och plotta höjd... Går att få fram ifrån vilken GPS som helst som kan logga. Denna är höjd och hastighet för en viss M3 CSL för turistkörningen, långa rakan saknas... Hastighet är röd kurva och höjd är grå kurva. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Spontant känns det som att höjd och fart inte är synkade eftersom;
1) Det känns inte som att fallhöjden från SX är så stor till Aremberg som är Vmin efter SX. 2) Det verkar konstigt att Vmax i Fuchsrhöre inte kommer i eller nära botten av den svackan _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Det lär väl ändå vara mer kurvorna som bestämmer hastigheten på banan än höjden... _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
[quote="LUX"]
Kul jag är på 21-22 Augusti. Jag har faktiskt tänkt att när det är avspärrat pga sanering så borde man ta en löptur istället för att bara hänga runt. Kesselchen mellan 8 och 13 km lär ju ta emot lite, he he. Det partiet borde man provspringa.[/quote Går Rad am Ring det datumet? Individuell tävlan, eller lag? hmmm.....en del åker Vasaloppet...o jag fyller 40 i år!!! Varför inte ?? ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Re:
Självklart är det så, jag har inte påstått något annat heller! För att förtydliga: 1) Efter SX är det relativt plant fram till Aremberg vilket är det ställe med den lägsta farten mellan de 2 tydliga toppfarterna. Som jag ser det borde därför höjdprofilen vara relativt plan runt den lägsta farten, vilket den inte är. 2) Min erfarenhet är att man når Vmax nära botten på Fuchsröhre eller strax efter om man fortsätter hålla stumt härnere (vilket nästan ingen som har en potent bil gör). Det är sedan uppförsbacke upp till Adenauer Forst innnan det sakta börjar falla av igen hela vägen ner till Breitsheid. Läs gärna "Ringen charts" om det fortfarande är oklart. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
4120 besök totalt |