Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorval modern v8 800hk kontinuerligt...
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (22442 totalt)
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Hejsan...

Planerar och funderar även om jag inte ska det

Jag har en fundering på ett bygge vilket skulle innebära v8 och planer på bortåt 800hk med överladdning....

Inget konstigt i sig men det ska ju hålla för annat än runt korvkiosken det ska ju gå åka tills man inte orkar mer själv runt en bana dvs timmar inget ska vara särskilt kritiskt...

Vad finns det för vettiga alternativ....

Amerikanska stötstänger attraherar mig inte utan 4 ventilsteknik hade varit att föredra för mitt tycke....

Men nascar puffrorna låter ju hemskt stöddigt men dom mindre trimmade finner jag inget vidare...

Det jag har kikat på lite inte mycket dock är ju: Bmw 540 v8 kanske en m5 v8a känns dock lite dyr kanske....
Lexus har ju några som verkar trevliga dock inte direkt i sverige ju...

Hur är 540 motorn har inte sett så många extrema byggen på den den känns ju väldigt attraktiv annars...

Kostnaden är ju ett aber med därför gäller det ju att välja rätt puffra från början annars kan det ju bli hur dyrt som helst....

Menar inte att det ska bli billigt dock det blir det inte det vet jag

Dela gärna med er av era tankar....

Mvh

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

GM LS9.

Helt fel enligt din spec men ta en ordentlig titt.

BMW 330i -05
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Utan att egentligen veta säkert....
Diverse forum, rykten och snack på internet angående 540 V8orna är att dom inte håller spec. bra vid överladd även med omfattande modifieringar. Det menas att blocken spricker även med foder, gördel och dylika ombyggnationer nånstans kring 600hk. Tydligen då på mitten mellan cylinderraderna.
Har ju en sådan motor själv så om någon har mer info om detta så vill jag gärna veta mer då jag planerar kompressor på den i framtiden.
Borde inte lite plåtar på väl valda ställen kunna hjälpa till att hålla ihop blocket. tex mellan tråg och block, under insuget mellan cylinderbankarna...eller nått

Har dock sett någon grekisk dragracebil på youtue med påstådda 1200hk och en 540 V8...dålig film dock osm inte avslöjar så mycket. Låter dock gött
Ska se om jag hitta igen den.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

bmw v8:or brukar inte gilla överladdning

Kolla annars V10:an den ger ca 550hk med lite fix som sugmotor

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Markus_SWE
Motala
Här sen Apr 2007

Truck LS1 med stålblock. Kan inte bli bättre än så med smidda grejor i pallar dom hur mycket spö som hällst.

Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Är dom inte tråkiga som fan på alla möjliga vis ändån dom dära fulingarna till jänke sänken......

Blir ju för stor effekt om man ska räkna volymen kontra överladd för att tävla.....

bmw v10an känns som aldeles för dyr spis och lite osäker då jag denna gången inte vill vara först ut.......

me hur är dte med audi motorrerna eller har dom kanske rent av en bra sexa som skulle kunna göra jobbet???

550hk är inte av egentligt intresse 800hk är det som gäller inget annat....

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Diket skrev:
Är dom inte tråkiga som fan på alla möjliga vis ändån dom dära fulingarna till jänke sänken......
Samma motorfamilj finns ju ner till 4,8 Liter och då med gjutfärnsblock (LR4) som påstås vara lämplig för överladd (kortslagig dessutom).
Tradigt med stötstänger och 2ventils, men effekt per krona blir det ju (kompakta och inte alltför tunga heller för den delen).
LS1 i aktern på en 911 är ju en viktbesparning...

Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Varför ska alla förespråka dessa bojsänken dom kan inte vara bra ju.....

vill ju varva en del med då jag vill ha lite långt gött register det kan väl inte gå med flintapinnarna......

Dom brukar väl inte sluta med några bang for the bucks när man ska varva och plocka mycket mos ändån....

jag har fått för mig med mitt mycket måttliga intresse att ska man åka lite hyffsad effekt med varvtal så blir det inte så billigt......

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Rent spontant låter det som om du har en hel del fördomar i vägen för undersökandet.

Jag känner till recept för 600 häst på hjulen ur Porsche 928-motorer, vet en kille som byggt liknande med dubbelturbo. Kompressorgrabbarna ligger i regel på en annan nivå (bolt-on).

Gör som Koenigsegg annars.

Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Kan väl vara så.... :attentn2:

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Diket skrev:
Varför ska alla förespråka dessa bojsänken dom kan inte vara bra ju.....

vill ju varva en del med då jag vill ha lite långt gött register det kan väl inte gå med flintapinnarna......

Dom brukar väl inte sluta med några bang for the bucks när man ska varva och plocka mycket mos ändån....

jag har fått för mig med mitt mycket måttliga intresse att ska man åka lite hyffsad effekt med varvtal så blir det inte så billigt......

Kensons jänke 8:a med dubbelturbo verkar ju funka fint han fick väl ur drygt 1000hk.

Finns ju massor av fördelar med csb motorerna
erfarenheter i massor
delar i mängder
bra priser mmmm
sen att man inte varvar över 7500 borde inte vara nått problem
då man ska köra med överladd.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

800hk och jänkejärn ...fast det va jue ajabaja borde gå med relativt enkla medel ,
som talar innan mig pris ,delar ,erfarenhet borde tala för en sådan kombination
chryslers "nya hemi" börjar bli populär om man inte vill åka gm eller ford(königsegg)

http://www.allpar.com/mopar/new-mopar-hemi.html

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Europeiska och japanska tillverkare verkar räkna bättre än amerikanerna så deras maskiner är tyvärr inte lika överdimensionerade som många jänkemaskiner. Man behöver inte bygga med enorm slaglängd så håller man sig lite i skinnet där går det att varva småblockare ganska hårt. Visserligen känns det helt klart som "yestertech" med stötstänger...

Avesta
Här sen Nov 2005

Hur du än väljer att göra så funderar jag på hur du tänker när du tycker att motorerna är dyra? Det dära kalaset kommer säkert att gå på 150 000:- och mer, inkl koppling och grenrör när du har bromsat drifsäkra 800hk. Nån LS v8 hade jag tagit, duger inte det så hade det blivit en s38 ifrån m5 e34, dom ger sjukt med effekt utan att behöva stressa dom så hårt med laddtryck. Men till v8an finns ju allt färdigt och utprovat till torrsumpen och allt annat som hör till också.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

fredrick skrev:
150 000:-

Beg.värde efter hundra timmar?

Skåne
Här sen Apr 2006

Ford Modular motor, 32ventils hel alu 8, sitter i mustanger osv.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re: Motorval modern v8 800hk kontinuerligt...

Diket skrev:
Amerikanska stötstänger attraherar mig inte utan 4 ventilsteknik hade varit att föredra för mitt tycke....

Men nascar puffrorna låter ju hemskt stöddigt men dom mindre trimmade finner jag inget vidare...

Fördomsfull, måntro?

Handen på hjärtat; hur många 800hk jänkepuffror har du stått bredvid och lyssnat på?
Jag förstår att en halvtrimmad 7 litersV8 på 370 hästar kanske inte låter så upphetsande, men när effekten närmar sig 100 hk/l låter ungefär alla jänkemotorer likadant... metalliskt, nervöst och rappt.

Överladdningen - vill du ha den för att du tror det är omöjligt att komma upp i 800 hästar på en sugmotor, eller har du något tävlingsreglemente i bakhuvudet?

För mig finns det egentligen inget som är omodernt - effekt är alltid effekt och det kvittar om den åstadkoms av en etthundratrettiotreventils V14motor eller en enventils rak fyra. Har man 600 körbara hästar så har man. Sen är det upp till var och en att uppnå sina mål.

Det finns ju fyrventilstoppar till CSB och om du tycker ljudet är trist, kan du ju handla en planvev också.
Men visst, du kommer aldrig ifrån att det står made in USA på delarna och det kanske är emot din religion?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Vi kan ju se en motor som en apparat som har en vikt och storlek, och som levererar en effekt till svänghjulet. Den skall hålla för sitt användningsområde och priset spelar roll. Sen bygger vi.
Andra faktorer kan vi bortse i från, för att uttrycka det enkelt.

Man kan ha åsikter om varvtal eller slaglängd, men är det inte kolvhastighet * kolvytan som ger effekt?
Kolvhastighet kan åstadkommas via slag eller varvtal, mera slag ger en fysiskt större (block) motor men man klarar samma kolvhastigheter med lägre varvtalet varför stötstänger kan fungera. Med överliggande blir topparna större.

Här ett exempel på en motor av den "enklare" stötis typen.
http://www.in.com/videos/watchvideo-nascar-r5p7-dodge-racing-engine-80 . . . .

Jag gillar i och för sig "högteknologiska" motorer, eller högteknologiska vad det än är, men när det kommer till tävling så gäller det vad för regler man har att göra med, sedan gör man ett överslag utifrån vad som behövs och sin ekonomi. Det gäller alltså att vara strategisk och inte fokusera på motorn som ett isolerat fenomen.

Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Jag måste tillägga att en modern Nascar motor har en positiv kolvacceleration av 3100G och en negativ av 5300g! 730 Nm ur 5,8 förgasar liter. Så visst finns det högteknologi inblandat, men på lite andra områden än vad vi kanske ser till.
Jag e själv mindre förtjust i reglerna för Nascar tävlingarna som gör att bilarna är som dom är, samt deras "jippon" runt ikring tävlingarna. Men dom har ju stor publik, så det är begripligt så sett.

Jahaaa, då har även jag vädrat en personlig åsikt, inte illa va?
Göran

Fixhult
Här sen Apr 2004

om det är Modsport du tänker på (du nämner beräkningshästar) så är ju max volym vid 2ventils överladd 3.733 liter, vid 4ventils 3.294 liter. Bägge dessa ger 560 beräkningshästar och då 1400kg tävlingsvikt (vilket är max enligt reglementet). Modsport I om nån funderar (minst 2.5kg/hk)

Men planen är att tillåta standardmotorer enligt spec from iår, så en LS9 med "chippning" kanske är ett alternativ... (billigt i jämförelse och lär hålla några säsonger).

Nordic Supercar är ju nåt annat, men där har jag sämre koll på reglementet (nån volymsfaktor för överladdning har jag för mig).

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Hur är northstar v8orna att överladda rejält?
En variant på 4.4liter och kompressor ger 470hk i Cadillac STS-V

Sen finns det väl några japanska varianter också (även i volvo om det nu gör de lättare att få tag på?)

Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (22442 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande