Vi har problem med att tillverka adapterplatta till B234. Problemet är att vi inte har någon CAD-ritning över bultmönster på SAAB-motorns motorplatta så vi är tvungna att rita av hålen och chansa. I och med att motorplattan bara har ett stort cirkulärt hål där vevaxeltappen går ut så är det svårt att gissa var vevens centrum står. Vårt försök slutade i att veven kom ungefär 3mm från växellådans ingående axel. Känner ni någon som kan ha ritning över bulthålen så skulle vi vara väldigt tacksama om ni kan vidarebefora info eller kanske tipsa vem man ska vända sig till. Visserligen kan man finjustera detta genom asymetriska hylsor men det är bäst att ha det perfekt från början.
Klicka på bilden för att förstora:
_________________ G o r a n A m c o f f
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
08 Dec 2003 00:07
Jag har en CAD ritning på vår växellåda på jobbet....men jag kommer inte ihåg om allt var med......jag kollar upp det imorrn.
_________________ Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
08 Dec 2003 00:09
När jag gjorde adapterplattor till mina folkrace bilar så svarvade jag en förlängning mellan stöd lagret i vevaxeln o utgående axel i lådan.
Sen borrar man ett litet hål i adapterplattan (i centrum) och monterar ihop allt så centreras motor och låda automatiskt,och man kan märka ut hålen plättlätt!
_________________ Andreas Zolnir
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Trådstartare
08 Dec 2003 00:11
Andreas Zolnir skrev:
När jag gjorde adapterplattor till mina folkrace bilar så svarvade jag en förlängning mellan stöd lagret i vevaxeln o utgående axel i lådan.
Sen borrar man ett litet hål i adapterplattan (i centrum) och monterar ihop allt så centreras motor och låda automatiskt,och man kan märka ut hålen plättlätt!
Fasiken att vi inte frågade runt tidigare
_________________ G o r a n A m c o f f
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
08 Dec 2003 03:28
Andreas Zolnir skrev:
när jag läste tråden tänkte jag förslå precis den varianten..
_________________ // Ludde R
Ludde Rosten.
Hellre Nürburgring än vigselring
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
08 Dec 2003 09:12
Det är jag som gjort adapterplattan, lite misstag från min sida gjorde så att det blev lite off center, jag hade tänkt göra excentriska bussingar i brons och ha det på motorfästet.
Är det en big no-no?.
Fram med tips o ideer hur jag kan slippa omaket att göra en ny platta.
_________________ Kör cheva numer.
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Moderator
08 Dec 2003 09:42
gör om och gör rätt
du kommer bli gladare i slutändan om du gör om den nu, än att göra modifieringar som kanske visar sig vara "inte helt bra".
_________________ Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina
Anders Bisting
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
08 Dec 2003 09:49
>>Beepbeep
Hmm... håller inte NP på att ta fram adapterplatta för BMW-låda? Han borde ju i så fall ha rätt bra koll på detta.
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Trådstartare
08 Dec 2003 14:09
Mats Friberg skrev:
>>Beepbeep
Hmm... håller inte NP på att ta fram adapterplatta för BMW-låda? Han borde ju i så fall ha rätt bra koll på detta.
Har mailat honom nu...köpte hans vattenskurna fläns och den blev prima. Jag hoppas att jag kan dra nytta av hans kunskap igen, han måste ändå skära ut plattan till BMW-lådan så han kan lika gärna göra två :-)