| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MB 190 "Hysta i" en 6a från en Mb 300?
|
2700 besök totalt |
|
Hoppas det är ok med grussvängarbils uppdaterings relaterad fråga? Har ju en MB 190E mitten80talare med okänd maskin (rak 4a) med 4petad låda.. Har köpt på mig bla en mb 300 med 24v 6an tidig 90tal, denna har ju en 220hk eller dyligt, vilket borde få bra fart på bakhjulen.
har även en 300 12v ca180hk sen 80talare.. som kan få agera donator! Frågan är till er Mb vetande folk om man kan få plats med en sådanhär maskin i min 190e? Kan det tillockmed vara så bra att man kan docka i hop min manuella låda på 190ian och allt mot 6an eller är det helt andra sprängkåpor och dyligt? Bilen är ju ett rent budget bygge, så det är mycket bang for the buck som eftersöks! Finns det andra billiga sätt att få fart på denna best än att hinka i en 6a "som finns på lager" _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
Re: MB 190 "Hysta i" en 6a från en Mb 300?
Alla merca 6-orna passar.... de är bara att finna rätt motorfästen.
Växellådan passar den med. Mitt val: 300-24! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
precis det svaret jag ville ha..
skall genast ta mig å fundera på motorbyte.. Kommer bli rivigt värre! =) Spelar väl ingen roll att det varit automatare som jag plockar 6an från? Motorfästen är inget problem, då det ändå skall stummonteras. och ja jag skall sikta på att hinka i 24v 6an!
_________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
mmm.. nice!
frågan är hur mycket trassel det blir med el å gejer.. måste man hänga över allt kablage å boxar å grejer? Är en färsking i mb värden
borde ju gå att få den ännu länge bak om man brukar visst våld.. Man får bula torped, men inte tillsätta material enligt reglementet!
då man ändå får korta kardarn å länkage! Hmm.. skall bli spännande detta! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
gäller det bara att hitta en billig donatorbil..
tänkte bygga på den 3hundran jag refan har, så skippar att sno motorn från den.. så om någon vet om nån mb 300 helst (24v 6an) som står i buskarna billigt hojta till! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
Re:
Visst är det så Ulf.. du hittar en bild på den ena "pärlan" i tråden om Sladdrigt spakställ! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
Hur är det med koppling.. passar det sinsemellan !?
Har köpt på mig en 190a med 2,6l 6an som slirar på kopplingen. Kan man ta lamell från vilken 190a som helst?? Skall bygga på denna karossen med är det tänkt!
_________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
Uppar denna tråd då jag undrar hur man enklast löser det med tändningen,
när man pararihop en 6cyl med från 4cyl vxllåda, svänghjul, tryckplatta å allt det, det passar ju bult on verkar det som när jag testa. Visst dem grejerna är lite mindre i diameter och klenare men det skall bara användas till lågkostnadsbus. Så jag gasar tills det rasar, helt enkelt bara jag får grejerna att lira ihop! Men hur löser man det med tändgivarern, sitter ju "trigger" flärpar på 6ans svänghjul som fixar biffen orginal. Kan man lösa det på något fiffigt å billigt sätt så man kan köra med allt i vxllådsväg från 4cyl. Skall man tillverka en extra "trigger" och sätta utanpå det 4cyl svänghjulet eller kan man lösa tändningen på annat sätt? _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||
|
Re:
Kan du inte använda svänghjul/koppling från sexan? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
4-ans svänghjul har som du ser 2st flanker som triggern läser av. 6-an skall ha 3st Såå ett svänghjul från ngn manuell M103a behövs. tyvärr.... Jag PMar dig en kontakt som har de mesta på hyllan... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
typiskt då passar ju inte tryckplatta å"lamell heller, vilket man åker på att handla!
tackar för pm'et Jovani, skall kolla vad han har i gömmorna å vad det går på! Kan tillägga att dem 6or jag har nu både 12 & 24v är automatare.. därav att jag vill ha i hop det med 4cylindriga grejer är att det redan sitter sånt på plats i dem 190ier jag transplanterar i... Håller även på med en Volvo 745a där torpeden är riktigt ordentligt bulad å där i pannrummet så långt bak som möjligt skall en 24v 6a brumma på är tanken, då med volvo axel och resten mb.
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2700 besök totalt |