Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 *Compact killer* - Såld | 1, 2 >> 9760 besök totalt |
Hej alla!
Tog några månaders paus från rejsa. Standarden hade krupit ner till bottennivå, diskussionerna blev ofta både arga och konstiga - och galenpannorna ökade i antal för varje dag... Tänkte att det nog skulle lösa sig med tiden.. Knappast. Vi är bilgalningar - och så lär det förbli.. Så det är väl bara att fortsätta dra sitt strå till stacken och öppna upp portarna till det nya projektet: Jorå, en gammal bekant från forumet. Bilen ägdes tidigare av Rickard Ahlin, och efter Rickard så tog Jonas a.k.a "Har'en" över bilen. Jonas har sedan, tillsammans med Lennart på http://www.02-depan.se/ lagt ner mycket tid (110 timmar enligt kvitton i alla fall..) och energi på att få bilen lite närmare bana, men nådde inte riktigt in i mål. Får se om jag lyckas med det. Grundspecen idag: -2 liters med Schrick 284 samt dubbla Weber 45 -Rensad och med bur -Skivor vent fram och Bilstein coilovers -Skivor bak -7 x 15 BBS E30-fälgar -Glasfiberhuv och baklucka -Frän lackering... Som rubriken säger, så har jag lite högre ambitioner med bilen... _________________ -- |
||||
Rubriken är rätt kaxig när halva rejsa består av compacter men jag kan inget annat än gratulera till ditt köp Fredrik! Det skall bli skoj att få inspektera kärran på nära håll och jag ser framemot att få släppa förbi dig på Knutan i sommar!
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Men vilka ambitioner då?
Jo: Det här ska bli en -02:a som sätter Compactmaffian på plats! Det kommer inte att bli enkelt eller särskilt billigt, men herregud vilken belöning det skulle vara att susa förbi, säg ett par av bilens tidigare ägare, mina garagegrannar, och annat löst folk.. Det ska väl bara kapas en fyra-fem sekunder på t.ex. Knutan, så är saken biff.. Så, därför pågår nu en jakt på två fronter: Chassi och Motor. På chassifronten är en välkänd svensk raceingengör redan inkopplad. (Vi är faktiskt buksvågrar på en gammal 2002 tii touring, som han så småningom dödade i trakten av Fuchsröhre..) När det gäller motor, så finns det också ett huvudspår, där ingredienserna heter Claes, 1.8 liter, 336 grader, Weber och Köhler. Får se vart det landar.. _________________ -- |
||||
|
||||
|
||||
Tackar för trevliga kommentarer.
Nu till lite frågor.. En av grundidéerna med min biltråd är såklart att jag ska lyckas locka fram några entusiaster, som kan hjälpa mig med lite info. (Det var typ femton år sedan jag ägde en 02:a senast.. ) 1) Är det någon som har gjort en ungefärlig cornerweight på en sån här? Min chassisnubbe ska få räkna på en bra fjädersättning och lite dämparkurvor, men han behöver såklart veta vikterna, på ett ungefär. 2) Finns det någon '02-entusiast som har ritningar/mått på hjulupphängningarna, så skulle det också uppskattas. Bra att ha när man ska räkna lite noggrannare på fjädrar... 3) Avgasregler? Vad säger bilprovningen om så här gamla bilar? Min tilltänkta motor kommer nog inte att vinna något miljöpris... _________________ -- |
||||
Varför gå över ån.. 1. Jag har gjort det.. Skall ha siffrorna i laptopen hemma, men den är ur funktion för närvarande. om jag minns rätt fick vi till en cornerweight som var riktigt hygglig! 3. Aldrig hört om någon som haft problem att besiktiga sin 02a med några flaskor K-sprit i tanken. Och då finns det en del galna bilar därute.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
|
||||
Kul, den har stått i vägen länge hos 02 depån!
Skall du åka om compakter i BMW Cup så hoppas jag verkligen att du bygger den för klass standard nu när det faktiskt är tillåtet att göra ganska mycket med en 02:a i den klassen. Rätt byggd är jag övertygad om att den hänger med compakterna (i alla fall de som går långsammast) _________________ Patrik Skoog |
||||
Tjenare, Den ska inte gå i BMW Cup, eller någon annan riktig tävlingsserie ännu. (Därför är det ju enkelt att säga att man ska åka snabbare än både ditt och datt ) om MSCC kammar till mustascherna och lägger tweedkepsarna åt sidan ett slag - och släpper in den i sitt trevliga KM - så blir det garanterat en del rejs där, men det verkar väl inte så troligt. BMWn är ju (i motsats till t.ex. Alfa Bertone, Audi TT och Toyota Celica) inte klassad som sportbil... Möjligen byggs den 100% mot Historic Racing längre fram, men det känns mest som en dyr nedgradering just nu.. Den ska framför allt funka som träningsbil för mig själv. Långsiktiga målet är att köra lite rejs nere på Ringen (i någon annan, färdig historisk bil) inom 1-2 säsonger. Då är det väl bäst att börja nöta lite veteranbil på hemmaplan först.. Befinner mig precis i slutförhandlingen kring en "ny" motor, som sagt. Det är en maskin som jag har suktat efter i flera år.. Men 8500 varv kostar tyvärr en del pengar, så jag får nog spara in lite på ambitionerna med chassit.. Nåja, det går ju att uppgradera stegvis.. _________________ -- |
||||
okej, lördag och dags för första riktiga besiktningen av bilen.. Jag har alltså köpt den "på distans"
och hade inte sett den live på flera år. Folk tror att jag inte gillar att meka och bli smutsig om händerna. Men kolla här! Äkta smuts! Smutsen kom i och för sig när jag lyfte in fjäderbenen i bagaget på brukshäcken.. Lennart på 02-depån hade såklart redan plockat av dom åt mig. Passade på att krypa runt och kolla lite närmare på bilens status. Den var ungefär som förväntat, inga större överraskningar (varken positiva eller negativa). Den här maskinen kommer nog att säljas, en 2-liters med 282-kam, E12-topp, Weber 45:or och Pipercrossfilter. Lennart sa att det här var bra insugsrör. Jag vet inte: Kollade lite status på bakvagnen också. Bärarmarna har nog sett sina bästa dagar, liksom bussningen till krängaren.. Men kul med justerbar (och delvis orange!) krängare. Och så är det väl en toejustering där inne också. Nya, kortare, framdämpare är på gång. Blev begagnade och väl utprovade grejor, så får jag ta steget upp till ett "superchassi" senare.. Allt för att nu i starten hålla budgeten öppen för den nya maskinen.. _________________ -- |
||||
Det är som jag sa, fullständigt otippat. Verkligen härligt köp och nu när jag läser ambitionsnivån så ser det ännu roligare ut . Det skall bli spännande att se framfarten i sommar .
Lycka till _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Coolt bil Fredrik och kul planer med ringen
Men hur skall vi hamna på samma träffar nu det är ju vattentäta skott mellan Porsche och BMW,, vi får mötas hos någon neutral klubb _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Ja. Och det finns ju fortfarande tre Porschar i familjen, men det är ju bara glidarbilar.. _________________ -- |
||||
Just de ja jag glömde ju av ert gedigna Porsche stall _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Klart otippat måste jag säga, trodde inte du skulle köpa dig en så gammal kärra. Akta dig du kanske kan bli smutsig av allt meckande
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 *Compact killer* - Såld | 1, 2 >> 9760 besök totalt |