Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 *Compact killer* - Såld
1, 2   >>
9760 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Hej alla!

Tog några månaders paus från rejsa. Standarden hade krupit ner till bottennivå, diskussionerna blev ofta
både arga och konstiga - och galenpannorna ökade i antal för varje dag...

Tänkte att det nog skulle lösa sig med tiden..

Knappast. Vi är bilgalningar - och så lär det förbli.. Så det är väl bara att fortsätta dra sitt strå till stacken
och öppna upp portarna till det nya projektet:



Jorå, en gammal bekant från forumet.
Bilen ägdes tidigare av Rickard Ahlin, och efter Rickard så tog Jonas a.k.a "Har'en" över bilen.

Jonas har sedan, tillsammans med Lennart på http://www.02-depan.se/ lagt ner mycket
tid (110 timmar enligt kvitton i alla fall..) och energi på att få bilen lite närmare bana, men nådde
inte riktigt in i mål.

Får se om jag lyckas med det.

Grundspecen idag:
-2 liters med Schrick 284 samt dubbla Weber 45
-Rensad och med bur
-Skivor vent fram och Bilstein coilovers
-Skivor bak
-7 x 15 BBS E30-fälgar
-Glasfiberhuv och baklucka
-Frän lackering...

Som rubriken säger, så har jag lite högre ambitioner med bilen...

_________________
--
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Rubriken är rätt kaxig när halva rejsa består av compacter men jag kan inget annat än gratulera till ditt köp Fredrik! Det skall bli skoj att få inspektera kärran på nära håll och jag ser framemot att få släppa förbi dig på Knutan i sommar!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Trevligt thumbs up thumbs up

Hoppas du får bra fart i den=)

Rikard kommer säkert känna sympati och släppa förbi dig

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Men vilka ambitioner då?

Jo: Det här ska bli en -02:a som sätter Compactmaffian på plats!

Det kommer inte att bli enkelt eller särskilt billigt, men herregud vilken belöning det skulle vara
att susa förbi, säg ett par av bilens tidigare ägare, mina garagegrannar, och annat löst folk..

Det ska väl bara kapas en fyra-fem sekunder på t.ex. Knutan, så är saken biff..

Så, därför pågår nu en jakt på två fronter: Chassi och Motor.

På chassifronten är en välkänd svensk raceingengör redan inkopplad. (Vi är faktiskt buksvågrar på
en gammal 2002 tii touring, som han så småningom dödade i trakten av Fuchsröhre..)

När det gäller motor, så finns det också ett huvudspår, där ingredienserna heter Claes, 1.8 liter,
336 grader, Weber och Köhler.

Får se vart det landar..

_________________
--
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Vilken läcker bil!!!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Trevligt, lycka till! thumbs up
Den där blir jag gärna frånåkt av i sommar!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Den där håller man gärna åt sidan för, sjuuuukt läcker bil! thumbs up

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Tackar för trevliga kommentarer.

Nu till lite frågor.. En av grundidéerna med min biltråd är såklart att jag ska lyckas locka fram några
entusiaster, som kan hjälpa mig med lite info.
(Det var typ femton år sedan jag ägde en 02:a senast.. )

1) Är det någon som har gjort en ungefärlig cornerweight på en sån här? Min chassisnubbe ska få räkna
på en bra fjädersättning och lite dämparkurvor, men han behöver såklart veta vikterna, på ett ungefär.

2) Finns det någon '02-entusiast som har ritningar/mått på hjulupphängningarna, så skulle det också
uppskattas. Bra att ha när man ska räkna lite noggrannare på fjädrar...

3) Avgasregler? Vad säger bilprovningen om så här gamla bilar? Min tilltänkta motor kommer nog inte
att vinna något miljöpris...

_________________
--
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2606



FredrikÅ skrev:
Tackar för trevliga kommentarer.

Nu till lite frågor.. En av grundidéerna med min biltråd är såklart att jag ska lyckas locka fram några
entusiaster, som kan hjälpa mig med lite info.
(Det var typ femton år sedan jag ägde en 02:a senast.. )

1) Är det någon som har gjort en ungefärlig cornerweight på en sån här? Min chassisnubbe ska få räkna
på en bra fjädersättning och lite dämparkurvor, men han behöver såklart veta vikterna, på ett ungefär.

2) Finns det någon '02-entusiast som har ritningar/mått på hjulupphängningarna, så skulle det också
uppskattas. Bra att ha när man ska räkna lite noggrannare på fjädrar...

3) Avgasregler? Vad säger bilprovningen om så här gamla bilar? Min tilltänkta motor kommer nog inte
att vinna något miljöpris...


Varför gå över ån..

1. Jag har gjort det.. Skall ha siffrorna i laptopen hemma, men den är ur funktion för närvarande.
om jag minns rätt fick vi till en cornerweight som var riktigt hygglig!

3. Aldrig hört om någon som haft problem att besiktiga sin 02a med några flaskor K-sprit i tanken. Och då finns det en del galna bilar därute..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Så så läcker!!!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Kul, den har stått i vägen länge hos 02 depån!

Skall du åka om compakter i BMW Cup så hoppas jag verkligen att du bygger den för klass standard nu när det faktiskt är tillåtet att göra ganska mycket med en 02:a i den klassen.

Rätt byggd är jag övertygad om att den hänger med compakterna (i alla fall de som går långsammast)

_________________
Patrik Skoog
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Kul, den har stått i vägen länge hos 02 depån!

Skall du åka om compakter i BMW Cup så hoppas jag verkligen att du bygger den för klass standard nu när det faktiskt är tillåtet att göra ganska mycket med en 02:a i den klassen.

Rätt byggd är jag övertygad om att den hänger med compakterna (i alla fall de som går långsammast)


Tjenare,

Den ska inte gå i BMW Cup, eller någon annan riktig tävlingsserie ännu.
(Därför är det ju enkelt att säga att man ska åka snabbare än både ditt och datt )

om MSCC kammar till mustascherna och lägger tweedkepsarna åt sidan ett slag - och släpper in
den i sitt trevliga KM - så blir det garanterat en del rejs där, men det verkar väl inte så troligt.
BMWn är ju (i motsats till t.ex. Alfa Bertone, Audi TT och Toyota Celica) inte klassad som sportbil...

Möjligen byggs den 100% mot Historic Racing längre fram, men det känns mest som en dyr
nedgradering just nu..

Den ska framför allt funka som träningsbil för mig själv. Långsiktiga målet är att köra lite rejs nere
på Ringen (i någon annan, färdig historisk bil) inom 1-2 säsonger. Då är det väl bäst att börja nöta lite
veteranbil på hemmaplan först..

Befinner mig precis i slutförhandlingen kring en "ny" motor, som sagt. Det är en maskin som jag har
suktat efter i flera år.. Men 8500 varv kostar tyvärr en del pengar, så jag får nog spara in lite på
ambitionerna med chassit..

Nåja, det går ju att uppgradera stegvis..

_________________
--
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187



Grattis till en klassiker - ser fram emot att se dig i backspegeln.

Skall bli kul att följa detta bygge, lycka till Fredrik!

mvh

_________________
Jonas Bostrand
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
okej, lördag och dags för första riktiga besiktningen av bilen.. Jag har alltså köpt den "på distans"
och hade inte sett den live på flera år.

Folk tror att jag inte gillar att meka och bli smutsig om händerna.

Men kolla här!


Äkta smuts!

Smutsen kom i och för sig när jag lyfte in fjäderbenen i bagaget på brukshäcken..
Lennart på 02-depån hade såklart redan plockat av dom åt mig.





Passade på att krypa runt och kolla lite närmare på bilens status. Den var ungefär som förväntat,
inga större överraskningar (varken positiva eller negativa).

Den här maskinen kommer nog att säljas, en 2-liters med 282-kam, E12-topp, Weber 45:or och Pipercrossfilter.



Lennart sa att det här var bra insugsrör. Jag vet inte:



Kollade lite status på bakvagnen också. Bärarmarna har nog sett sina bästa dagar, liksom bussningen
till krängaren.. Men kul med justerbar (och delvis orange!) krängare. Och så är det väl en toejustering
där inne också.



Nya, kortare, framdämpare är på gång. Blev begagnade och väl utprovade grejor, så får jag
ta steget upp till ett "superchassi" senare..

Allt för att nu i starten hålla budgeten öppen för den nya maskinen..

_________________
--
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det är som jag sa, fullständigt otippat. Verkligen härligt köp och nu när jag läser ambitionsnivån så ser det ännu roligare ut thumbs up . Det skall bli spännande att se framfarten i sommar .

Lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Coolt bil Fredrik och kul planer med ringen thumbs up

Men hur skall vi hamna på samma träffar nu det är ju vattentäta skott mellan Porsche och BMW,, vi får mötas hos någon neutral klubb

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:

Men hur skall vi hamna på samma träffar nu det är ju vattentäta skott mellan Porsche och BMW,, vi får mötas hos någon neutral klubb


Ja. Och det finns ju fortfarande tre Porschar i familjen, men det är ju bara glidarbilar..

_________________
--
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



FredrikÅ skrev:
Magnus Svensson skrev:

Men hur skall vi hamna på samma träffar nu det är ju vattentäta skott mellan Porsche och BMW,, vi får mötas hos någon neutral klubb


Ja. Och det finns ju fortfarande tre Porschar i familjen, men det är ju bara glidarbilar..


Just de ja jag glömde ju av ert gedigna Porsche stall

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
mattise30tk
Eskilstuna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 101



Hur mycke ska du ha för motorn?
Hur många HK är det i sådan motor på en höft?

_________________
Mattias Lindohf
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jädrar sicken go bil, detta ska följas!
Gillar målsättningen också. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Klart otippat måste jag säga, trodde inte du skulle köpa dig en så gammal kärra. Akta dig du kanske kan bli smutsig av allt meckande

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 *Compact killer* - Såld
1, 2   >>
9760 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande