| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Köra race i UK/EU - vad krävs i licens-väg ?
|
1306 besök totalt |
|
Dykt upp ett erbjudandet att få köra race i UK som jag funderar på. Ser inte på SBF hur det funkar med licenser för att köra i EU, måste man ha internationell licens för att få köra eller räcker det med nationell (klubb-racing) http://www.sbf.se/info/licenser/ _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
|
Re: Köra race i UK/EU - vad krävs i licens-väg ?
NEAPF? Vad är det för status på tävlingen? oftast det som styrt för oss. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Jag hittad detta i reglementet serien accepterar nationell licens för race man kör på EU banor, då kanske en svensk nationell licens för för gäst-körningar funkar i UK. Jag frågar arrangören
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
|
Re:
Medical har jag inte varit med om men det kanske är nåt nationellt krav från deras sida. Edit: Det är faktiskt ett enkelt och smidigt sätt att åka i utlandet. Nackdelen är att tävlingen måste söka det i förväg. Nu kan man kanske söka det i efterhand om det visar sig att det är utländska förare som vill komma och köra. Men det blir lite bakvänt när man letar efter en tävling man kanske vill köra. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
|
Re:
Tror tyvärr inte det går bra med vanlig svensk licens, tror det behövs en internationell. Det är för engelsmännen vanlig nationell duger. Men jag kan ha fel
Medical är väl helt enkelt ett försäkringsbrev att du är försäkrad mot alla skador som kan hända på banan och att ditt bolag betalar de sjukhuskostnader etc och transportkostnader som kan hända om du blir skadad. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
om tävlingen har ansökt om NEAFP så går det bra. Edit: I vilket fall bör man ta kontakt med tävlingsledningen
_________________ Daniel Steiner |
||||||||
|
Re:
England har en separat Medical..... i sverige är den ett krav för att få ut internationell licens.... dvs vi har inte samma system... men det är alltså inte ett försäkringsbrev..... men du kan åka på din svenska nationella licens..... Om det är en NEAFP tävling. Du måste ha en internationell licens ..... Om det är en INTERNATIONELLT utlyst tävling. Du kan inte delta om det är en vanlig nationell tävling med internationella klasser men däremot om det är en nationell tävling med nationella klasser..... krångligt ... JA....... så är iaf gången i sverige.... men säkrast är nog att ringa arrangören som sagt...... Och i verkligheten så brukar det alltid gå att få vara med..... men informera arrangören är ju alltid bra.... |
||||||||
|
Från RA-1:
...Debutlicens Krav för licens: Utbildning för respektive biltyp. Kurs ska omfatta minst 4 timmar teori och 4 timmar praktik Licensen gäller: Racingtävlingar i Sverige, dock ej Internationella tävlingar, SM eller RM. Nationell licens Krav för licens: Tre fullföljda tävlingar med Debutlicens. Licensen gäller: Nationella racingtävlingar i Sverige och EU-länder... _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1306 besök totalt |