Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
37 besök senaste veckan (129213 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 750



Niklas Falk skrev:
Mattias Claus skrev:
Tack för ditt svar.
Bör jag montera midjebältet på den inringade bulten istället samt sätta en bältesplatta vid kardantunneln? Kan man bocka till öglan som sitter fast i bältet i skruvastädet?
En sån där skruvafastögla är ju som gjord att bocka/vrida för att få till vinklar på ett bra sätt.
Den inringade bulten verkar ge mindre anliggning mot hålet i stolen så det verkar ok i sidled men kanske skulle den vara lika långt bak som den du har nu.
Svårt att gissa sig till vilket som ger bästa möjliga vinkel (inte bara inom godkända/accepterade vinklar).
Schrott Competition Harness Instructions sid 36-39


Bra länk. Dock så anser Scroth att det kan vara "Correct" att montera midjebältet i stols underredet enl denna bil som jag hittade i din länk.



_________________
Mattias Claus - Autorismo
BMW M3 E46 SCHIRMER
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Efter att ha läst denna tråd börjar jag blir allt mer tveksam till att montera i 4p bälte i bilen.

Då jg endast har fällbara Recaro (som sitter i tex Evo) går det inte att använda 6p bälte och tänkte därför att 4p var bäst men känns nu som att man kanske bara ska behålla org. bälte och köra på 6p när/om man uppgraderar till rejsstol.

Det man dock undrar över är ju att om 4p är så pass "mindre" bra hur kommer det sig att de finns överhuvudtaget?

_________________
Tobias Eriksson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2470



Kolla in schroth asm bälte, det enda 4p jag vågar lita på. Går att enkelt komplettera senare om man vill ha fler remmar.

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Cédric skrev:
Kolla in schroth asm bälte, det enda 4p jag vågar lita på. Går att enkelt komplettera senare om man vill ha fler remmar.


Ok tack för svar, är det något likande takata asm som jag sett dem nämna i produktinformationen.

_________________
Tobias Eriksson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2470



1225 Eriksson skrev:
Cédric skrev:
Kolla in schroth asm bälte, det enda 4p jag vågar lita på. Går att enkelt komplettera senare om man vill ha fler remmar.


Ok tack för svar, är det något likande takata asm som jag sett dem nämna i produktinformationen.


Schroth och takata verkar sammanlänkade på nåt sätt, så det är nog samma teknik hos båda.

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1536



Har läst någonstans att det är det enda icke 3-punkts bälte som är gatlagligt i USA, om det nu stämmer.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 439



JP Simpson skrev:
När det gäller en korrekt infästning av bälten är SBF:s skrivning inte bra om du vill uppnå den funktionalitet som bältestillverkarna tänkt sig. (bältesvinklar)
1. Axelbälten skall fästas max 200 mm bakom stolen och vara 0-10 grader nedvinklade i förhållande till horisontalplan. Om du åker med HNRS (HANS) skall dessutom bältet vara ihopvinklat 20 grader.





En mycket bra tråd och all info uppskattas verkligen! thumbs up
För detta är verkligen inget man vill experimentera sig fram till rätt lösning!

Vill bara dubbelkolla en sak, jag tror det är ett simpelt skrivfel (men vill kolla så det inte är någon tanke bakom).

Punkt 1 säger axelbälten ska vara nedvinklade 0-10 grader.
Men bilden säger 0-20 grader (som även finns med i Schroth Racing monteringsanvisningar).

Jag antar 0-20 grader är de acceptabla vinklarna, eller fanns det en tanke med 0-10 grader?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470



JP Simpson skrev:
...Det SKA alltid sitta stoppar på buren om man använder Wrap-Around bälten, gör det inte det får du sätta dit egna billet-stoppar runt röret eller i gummi som du klämmer med ett rörklammer.
Wa-bälten skall alltid sättas supertight mot röret...


Var får man tag på sådana stopp? Har letat på några ställen som har bälten och burar, men ínte hittat.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4847



1225 Eriksson skrev:


Det man dock undrar över är ju att om 4p är så pass "mindre" bra hur kommer det sig att de finns överhuvudtaget?


Inte alla trådar som läses dagligen, min gissning är utveckling.

Allra i början så var det tex byxbältet som surrades runt stolen, sedan kom midjebältet, trepunktsbältet, fyrpunkt för racing.

I vidare utveckling så blev det sexpunktsbälte istället för fyrpunktsbälte

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 5590



rallyelwood skrev:
JP Simpson skrev:
...Det SKA alltid sitta stoppar på buren om man använder Wrap-Around bälten, gör det inte det får du sätta dit egna billet-stoppar runt röret eller i gummi som du klämmer med ett rörklammer.
Wa-bälten skall alltid sättas supertight mot röret...


Var får man tag på sådana stopp? Har letat på några ställen som har bälten och burar, men ínte hittat.


Står ju ganska så enkelt, antingen billetfrästa ringar runt röret, eller typ en avgasklammer med en bit gummi som skyddar mot att bältet skaver mot kanterna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 180



Ville bara visa uppskattning för all bra info i denna tråd! thumbs up

Även om jag bara har min bil som hobbybil bör man ju försöka göra rätt ändå.

Har ju lagt en "stund" på att hitta vettig info på YouTube men får ju mest sketchy intryck...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
37 besök senaste veckan (129213 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >