Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tankar om framvagn (McPherson)
5339 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871


Trådstartare
Tankar om framvagn (McPherson)

Hejsan

Jag snickrar lite på en annan Capri än min egen emellanåt, och nu börjar det vara dags för framvagnen.

original har ju framvagnen McPhersonben och en enkel länkarm nere, som "fixeras" av kränghämmaren i längsled. Nu vill vi bygga en A-arm istället (eftersom det kommer på en glasfiberfront som breddar 10 cm per sida, och vi inte bara vill fläska dit hjul med mycket offset utåt).

Utrymmet att jobba på är detta:


(fullstor bild på http://www.skebo.ac/turbocapri/bygg/29.jpg)

http://www.skebo.ac/turbocapri/bygg/26.jpg är en bild på hur det ser ut med originalprylar.

Nya armen ska alltså bredda spårvidden en bit, och när man ändå bygger om tycker vi att man ska försöka bota instabiliteten som finns från början - därav önskan om en A-arm.

Tanken är att använda original bärarmsinfästning och göra A-et bakåt.

Typ såhär:


Krängningsfjädern ansluts då istället med "droplinks" och behöver inte ta krafter framåt/bakåt.

Det vi söker lite input på är utformning av bärarminfästningen (bakre), är det klokt att försöka vinkla bärarmen uppåt/framåt för anti-dive?

Andra synpunkter är förstås också bra. McPhersonbenen kommer att förses med justerbara fjädersäten typ "coilovers" och det sitter Bilsteindämpare i dem. Det blir polyuretanbussningar i lederna.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5263



Re: Tankar om framvagn (McPherson)

therealpinto skrev:
Hejsan

Tanken är att använda original bärarmsinfästning och göra A-et bakåt.

Det vi söker lite input på är utformning av bärarminfästningen (bakre), är det klokt att försöka vinkla bärarmen uppåt/framåt för anti-dive?

/Gustaf


Ta en titt på Scirocco I och II, golf I eller Jetta I då de har just sådan upphängning original, även pjåche 944 med bärarmar i alu.

Kanske till och med finns delar som passar bra och är användbara.

_________________
Roland Johansson
Citera
Ulf Bergh
Norrköping
Här sen Nov 2003
Inlägg: 4



Till Escort (rwd) fanns den så kallade Grupp 4 framvagnen som inte borde vara svår att anpassa till en Capri.
Fanns att köpa eller titta på hos Burton eller Rallydesign.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871


Trådstartare
Hej

Jag ska försöka kika på Golf. Men vi bygger nog egna armar ändå...

Vi har tittat på Escortbitar men det finns flera saker som inte riktigt faller oss i smaken. Vi måste ändå göra nya bärarmar för att få ut spårvidden, vilket också gör att de "compression struts" (stag som går från original bärarm och bakåt) som finns inte passar.

Grupp 4-framvagnen är också mest byggd för rally. Det känns som det mest blir en kompromiss, därför föddes tanken med A-armar istället.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



När man ändå håller på och bygger om så pass mycket, och har mängder av plats - varför inte bygga med dubbla a-armar istället? Det känns som bara ett litet steg att ta, nu när ni ändå håller på och fipplar med resten.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Så här såg vår framvagn ut förra hösten.




Perspektivet "ljuger lite" men den är bygd med en liten aning anti-dive.
Grundkonceptet är enkelt, sömlösa rör med svetsändar med gängade uniballs i innerkant och en stor uniball i ytterändan i en "hylsa" i a-armen.
Syns nog inte så tydligt men bakre delen av armen är utformad som ett "caster-stag", dvs den är ledad mot den främre armen vilket gör att man kan finjustera caster och lite sånt i nederändan oxå.

_________________
Karl Brag
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871


Trådstartare
Hej

Mikael, dubbla A-armar kräver massor av nya investeringar som inte ryms i budgeten - vi (eller Tomas som äger bilen...) köpte nya Bilsteindämpare för fjäderbenen förra våren, och även massor av mer tid. Dessutom funkade fjäderbensframvagnarna på Capri fint till att susa runt i DTM med, så det får duga åt oss också ;-)

PCR, bra bild, den har jag ju sett förut nu när jag ser den. Vi haden tänkt köra casterjustering i överkant (fjäderbensinfästningen), finns det någon speciell anledning att göra på ert sätt istället?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



therealpinto skrev:
PCR, bra bild, den har jag ju sett förut nu när jag ser den. Vi haden tänkt köra casterjustering i överkant (fjäderbensinfästningen), finns det någon speciell anledning att göra på ert sätt istället?

/Gustaf


Nja...vi har caster/camberjustering i överkant oxå...att kunna justera i nederändan öppnar mest lite mer möjligheter att justera hjulbas/spårvidd/caster/camber lite mer oberoende och dessutom kompensera bort lite toleranser från kaross och länkarmstillverkningen

_________________
Karl Brag
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871


Trådstartare
Hej

okej, då är jag med. Vi byggde panhard-stag till bakvagnen igår (original finns det *inget* mer än en kränghämmare i dimension som en klädhängare som lokaliserar bakaxeln i sidled...) så det närmar sig...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



PCR skrev:
Så här såg vår framvagn ut förra hösten.

Perspektivet "ljuger lite" men den är bygd med en liten aning anti-dive.
Grundkonceptet är enkelt, sömlösa rör med svetsändar med gängade uniballs i innerkant och en stor uniball i ytterändan i en "hylsa" i a-armen.
Syns nog inte så tydligt men bakre delen av armen är utformad som ett "caster-stag", dvs den är ledad mot den främre armen vilket gör att man kan finjustera caster och lite sånt i nederändan oxå.


Gör bakre fästet justerbart i höjdled också, t.ex. med shims mellan fäste och kaross. På så sätt kan du enkelt ändra mängden anti-dive och lättare labba i efterhand. Använder su uniballs så får du inga problem, har du bussningar kan det ju bli lite svårare.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871


Trådstartare
Hej

Bra idé med justerbart fäste. Det blir bussningar men justerbarhet kan man ju få ändå.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Tankar om framvagn (McPherson)
5339 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande