Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torrsumpstank
1, 2   >>
11527 besök totalt
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Torrsumpstank

Håller på att bygga torrsump på min lilla S1:a då smörjningen i kurvorna/accleration/inbromsn. inte e va den borde va så att säga...
Det mesta blir ett hopkok av lite av varje för att hålla kostnaden på en rimlig nivå!
Även torrsumpstanken tänkte jag bygga själv men jag har letat som en tok på nätet efter sprängskisser,ritningar,foton osv utan resultat!
Ett viktigt problem med bygget e bla att utformatoppen på tanken där skummig returolja ska in och falla ned i tanken utan en massa luftbubblor i sig som ställer till det med oljan som ska in i motorn igen....

Har nån lite info,bilder,ideer så vore det toppen!

/Peter

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Här finns det lite bilder på en tank delad.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40263&postdays=0&po . . . .

På ebay brukar det finnas väldigt billiga torrsump tankar så det är knappt värt att göra egna.
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Tackar för länken,nu blir det bygge! (men kollar på ebay först!!)

/Peter

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Bylund
Varberg
Här sen Okt 2004

Jag har en ritning från en offert jag tog in från petersen fluid systems, som bygger jävligt fina tankar, men det blev för dyrt i slutändan, över 700USD inkl frakt. Det slutade med att jag köpte en sån OBX tank för 100 dollares från ebay, riktigt fin kvalitet faktiskt, slipade av lite grader från baffelplåtarna bara så var den klar.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Torrsumpstank

Här har du en skiss på ett system. Jag har gjort en del tankar och jag brukar göra dom höga och smala.
Då behövs inga bafflar. Botten skall vara som en tratt likt bilden. Inloppsrören skall ligga i TANGENT riktningen, och i SAMMA tangentriktning allihop. Dom kan ligga i höjd över varandra eller i serie efter varandra. Poängen är att oljan skall snurra i tanken så att luften evekueras i mitten, och därför har vi urluftningen MITT på locket.

mvh
Göran

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Bylund skrev:
Det slutade med att jag köpte en sån OBX tank för 100 dollares från ebay, riktigt fin kvalitet faktiskt, slipade av lite grader från baffelplåtarna bara så var den klar.

Dvs en sån här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OBX-ALUMINUM-OIL-DRY-SUMP-TANK-16-x7-25 . . . .

Hur mycket har du kört med den? Blir det mycket olja i ventilations-catch-tanken?

audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Tackar och bockar för alla tips,bilder,ritning mm..köpa färdigt e enkelt men jag tycker att lite av nöjjet e att ha byggt det själv så era tips e guld värda!!

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

audimotorsport skrev:
Tackar och bockar för alla tips,bilder,ritning mm..köpa färdigt e enkelt men jag tycker att lite av nöjjet e att ha byggt det själv så era tips e guld värda!!

Jag har gjort min själv och det är inte lätt. Förvisso har jag väl trampat i välkända klaver, men i slutändan måste jag nu förmodligen kasta den och köpa något färdigt ändå...problemet är inte egentligen skum tillbaka till pumpen, utan att det åker ut en ofantlig mängd olja i blow-by gaserna. Jag får sisådär 3dl på en halvtimmes körning, vilket innebär att man måste tömma catch-tanken efter varannat 20 min åkpass. Det är inte så roligt att stå och slabba med i depån medans man egentligen vill vila eller göra annat (vara social t.ex.). Svårigheten är att få tillräckligt med höjd, har man 60cm kanske det är lättare men inte som jag som har max 40cm högt.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Westfield skrev:

Ser ut som inloppsrören går emot varandra.
Göran

Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Ja det låter som det inte blir helt lätt det här...men om jag gissat rätt så ju högre tank destå bättre... vitsen med ombyggnaden e främst smörjning men jag har även stora problem med olja som far ut i vevhus catch tanken...dom problemen kanske inte e så lätta att bli av med som jag trodde med mitt torrsumps byggande...

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

audimotorsport skrev:
Ja det låter som det inte blir helt lätt det här...men om jag gissat rätt så ju högre tank destå bättre... vitsen med ombyggnaden e främst smörjning men jag har även stora problem med olja som far ut i vevhus catch tanken...dom problemen kanske inte e så lätta att bli av med som jag trodde med mitt torrsumps byggande...

Den hög tank är bra, så hög det går. Sedan bör vent röret sitta mitt i locket och det kan lämpligen finnas ett stänkskydd på insidan som skyddar uppgången till vent röret.. Röret kan gå upp en bit över locket. Det gäller att inloppen skickar ut olja o gaser mot tankväggen så att dessa följer väggen runt i spiral nedåt, och inte krockar med något som får det att stänka runt. Det skall bli en stilla runtgående rörelse på oljan i tanken.
Påfyllnadslocket till tanken kan sitta närmare kanten eftersom vent sitter i mitten. Jag brukar ha en ventil i botten så att det går att förhindra att oljan rinner ner i sumpen när bilen står i garaget. Sumpen bör se ut som på min bild, det är viktigt att motorn evekueras på olja o gaser annars ökar skumbildningen och vevhustrycket.
Göran

Kalmar
Här sen Okt 2004

Hej hopp

Göran säger ju något väsentligt där om man har två inlopp så bör dom inte ligga sådär....

Jag har en peterson som verkar funka fin fint.....

1. bygg så hög du bara kan få dit.... kan du få till den väldigt hög så säkrar du mycket oavsett utformning invändigt.....

2. invändigt finns det lite olika teorier från olika tillverkare

3. det ska ju inte vara för jäkla krångligt med.... helst...

4.det är så förbaskat krångligt att beskriva hur man skulle bygga den om jag byggde en.... men men....

5. Om jag får lite tid över kanske man kunde kasta ihop en ritning på en peterson tank eller en bild...... men tveksamt med tiden dock :-(

6. det är vissa saker som är "viktiga" typ spola runt så det följer fint från inloppet - plocka ut sugen i botten i mitten där oljan in bör turbulera så farligt se till att försöka "skydda" ventilationen oxå så du inte får ut en massa dimma där plockas gärna i centrum den med att plocka i centrum har peterson löst genom att sticka in rör från sidorna längst ner och högst upp stör det inte flödet då spolningen sker däremellan....

Jag tror det finns mer att önska från dom dära ebay tankarna....

Men det ser det oxå ut att göra från dom flesta tillverkare på marknaden.......

Lycka till......

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Göran Malmberg skrev:
Westfield skrev:

Ser ut som inloppsrören går emot varandra.
Göran

ja, om man använder båda två. De flesta system "kits" till raka fyror har bara en utgång och en ingång i pumpen. Dubbla inlopp och utlopp är onödigt till de flesta såna "enkla" installationer.

Jag är sugen på att köpa den där pga priset och bara använda ett inlopp och plugga det andra helt enkelt. Det jag gillade här var bafflarna inuti plus att ventilationen sitter i mitten upptill. Två saker jag saknar i min hembyggda tank.

Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

hahahaha

Där skrev vi massa saker samtidigt

Men vi verkar vilja samma saker ju

Det måste ju vara bra då kanske vi kan ha rätt

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Diket skrev:
hahahaha

Där skrev vi massa saker samtidigt

Men vi verkar vilja samma saker ju

Det måste ju vara bra då kanske vi kan ha rätt

Ät komockor, tusentals flugor gör ju det, så då måste det ju vara gott?

Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005

Re:

Westfield skrev:

Jag är sugen på att köpa den där pga priset och bara använda ett inlopp och plugga det andra helt enkelt. Det jag gillade här var bafflarna inuti plus att ventilationen sitter i mitten upptill. Två saker jag saknar i min hembyggda tank.

Den finns med en anslutning.
Den jag har har 1st AN16 för retur och 2st AN12 för ventilation i toppsektionen.
och 1st AN12 för utlopp och en anslutning för oljetemp i bottensektionen.
Ser ut som Sävartanken fast med bara ett inlopp.

Verkar som bilden i mitten på Ebay annonsen vissar tanken med 6 anslutningar.
För ventilations anslutningarna sitter inte så på modellen med 5 anslutningar.

Stockholm
Här sen Jun 2004

Jag köpte en OBX tank med sex anslutningar, dock har jag givetvis fått modda den genom att plugga och modda samt addera anslutningar. Tänkte bara använda en retur, ventilation går internt med ett rör o är placerad strax under locket.

Skall man klaga på något är det kanske att den är eloxerad vilket blir lite fult när man moddar, fast för 100 dollars får man för relativt lite jobb o pengar en skaplig tank (tror jag) och kanske hinner bli klar till säsongen även om bling värdet är ganska lågt... ;-)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

tack - jag får ta och kontakta OBX om fem-anslutningsvarianten thumbs up

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Nu har en fem-anslutningsvariant dykt upp hemma. Ser helt ok ut. Kostnaden blev ca 1600kr.

Ska dela på den och titta inuti samt klura ut hur jag ska montera den...

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Min Peterson-tank är tom inuti. Någon som har detaljbilder på hur baffelplåtarna generellt brukar se ut i torrsumpstankar?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Min Peterson-tank är tom inuti. Någon som har detaljbilder på hur baffelplåtarna generellt brukar se ut i torrsumpstankar?

En stång lodrätt i mitten med 2-3 hålborrade skivor jämnt fördelade i höjd. Skvalp hejdare typ. De är viktigare i en vidare tank än en smal hög.
Göran

Torrsumpstank
1, 2   >>
11527 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande