Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inkörning av bromsar, pulserande bromsar...
7816 besök totalt
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Hej
Har precis börjat köra in mina nya bromsar på 355:an och har lyckats på en ojämn friktion på skivorna tror jag. Kan tydligt se fläckar på skivorna med mer bromsmaterial och har fått en skakande/pulserande bromsverkan vid riktigt hård inbromsning.

Hur skall jag få bort detta. Har försökt köra in bromsarna genom upprepade inbromsningar (utan att bromsa till stillastående) men lyckas inte få bort det helt. Måste jag slipa om de helt nya skivorna eller är det bara att bromsa vidare tills det ger sig?

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Det du beskriver brukar i regel kräva svarvning av skivorna tyvärr. Så blir det om man hårdkör bromsarna och sen ställer bilen utan att låta dem svalna under några kilometrar lugn körning.

Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Hej
Har egentligen inte håtdkört bromsarna ännu, men det är kanske enda lösningen...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Vad är det för bromsbelägg'?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Prova köra Ferodos inkörnings cykel och se om du blir av med det:

PAD BEDDING
During manufacturing, all Ferodo racing products are subject to "chemical bedding" to stabilise the materials and resins used in construction of the pad. Although this "prebedding" is an effective method and sufficient for low temperature use, the ultimate results are achieved by actual bedding on either the car or dyno...

How ?
This subjects the pad to the correct heat and torque loads seen in race conditions. These methods transfer pad material into the face of the rotor leaving a "transfer film" the friction generated between the pad face and this transfer film determines the performance of the "bite". Correct bedding also ensures that materials which may become compressible are stabilized with the heat and pressure to avoid a "spongy pedal".

Why?
When bedding in the car always try to bed on used rotors. If bedding on new rotors follow the rotor bedding instructions of the manufacturer, as it is important to heat cycle them first before bedding the pads. After fitting the new pads prepare the car by blocking off 50 percent of the brake cooling / air ducts to speed the "heat up time". When leaving the pit lane apply brake gently at low speed to ensure pads are fitted correctly, build up temperature progressively to approx 350° C (670° F). This enables the heat to distribute around all areas of the pad.
When brakes are at suitable temperature begin bedding process, achieve approximately 70 percent of race speed then perform 25-30 brake applications at half normal race pedal pressure holding on for 4 seconds.
When this is completed use a slowing down lap to allow brakes to cool. Return to the pit lane and allow pads to cool completely, check rotor appearance. Transfer film should be constant around rotor face, any "patchy" deposit will result in brake pedal judder. The use of temperature paint on rotors enables more accurate bedding procedures.

Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Har varit ute ööörnat lite nu på kvällen och det verkar faktiskt som om det sakteliga ger med sig. Lite mer bromsande så skall det nog ordna sig... Annars slipar jag väl dom ett varv.

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Johan6504 skrev:
Hej
Har egentligen inte håtdkört bromsarna ännu, men det är kanske enda lösningen...
Ah, bommade att det rörde sig om helt nya skivor och belägg. Sorry! Dubbelkolla att du fått dit skivorna helt rätt och utan smuts mellan skiva/nav. I annat fall- kör på med Dignells inkörningstips.

Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jaf kör vidare på den metoden, verkar ju funka :-)

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Skulle du upptäcka att du måste räta ut dom så är du välkommen med skivorna.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Franzén skrev:

Slipar eller svarvar du? Var finns du?

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Johan6504 skrev:
Franzén skrev:

Slipar eller svarvar du? Var finns du?

http://www.specialsvarv.se/

(tror jag, om jag inte minns väldigt galet)

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Yes yes...

Jag svarvar dom i en särskild maskin.
Den har tvillingskär så man tar båda sidorna samtidigt.
Innan man kör skarpt så klockar man in allt så att inget är skevt i uppspänningen.

Ett rätt skumt exempel är Volvo V70:s bakskivor som allt som oftast blir skeva av någon anledning.
Har märkt på flera V70 att ena sidan av skivan kan vara spikrak, medan andra är skev.

Gissa om det blir spännande effekter när man skall ha stopp på bilen.
oket får väl fnatt om inte annat.

Men efter lite handpåläggning av Dr. Franzén har vi reducerat tjockleken med 3-4 tiondelar och man kan sedan bromsa utan att bilen känns som en massagestol.

De skivor jag fått i uppgift att räta ut har sedan inte slagit sig igen, oavsett hur grym behandlingen varit.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Stoptech har samlat lite info som inte är helt värdelös:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml (det finns mer under "Learn More")

Jag har för mig att denna var uppe till diskussion för några dagar sen.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

Typ 2005.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Niklas Falk skrev:

Typ 2005.
1,2, några... Behöver man större precsion

PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Bromsar

Har du laddat ordentligt när du bromsade för att få materialöverföring? Varje gång jag kommer hem från bana med Corvetten så har jag precis det problemet, att det blivit beläggning på skivan ifrån klossarna. Jag jobbar med att förbättra kylningen så att jag ska slippa det. Men i vilket fall - gatkörning utan våldsamma bromsningar fixar det för mig. Efter en månads gatkörning så är mina skivor rena igen, ungefär lagom till nästa bankörning. [Duf, duf, duf...] (jag imiterar ljudet av en inbromsning...)

Jag vill påstå att problemet är att du hettat upp klossarna för mycket. Men har du inte det, då är hela min utläggning fel.

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Franzén skrev:
Ett rätt skumt exempel är Volvo V70:s bakskivor som allt som oftast blir skeva av någon anledning.
Har märkt på flera V70 att ena sidan av skivan kan vara spikrak, medan andra är skev.
Undrar om inte handbromsen kan ha nått med de att göra...

AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

super7 skrev:
Franzén skrev:
Undrar om inte handbromsen kan ha nått med de att göra...

off topic: Har V70 ökänt dålig handbroms? Jag pratar om -02 och -03 framförallt.

Frågar därför att vår är så dålig att fullt åtdragen kunde jag fortfarande snurra på hjulet med händerna när jag bytte däck tidigare.

7816 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande