| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rymliga 17 tumsfälgar?
|
1965 besök totalt |
|
Rymliga 17 tumsfälgar?
Jag är sugen på att åka med 17 tumsfälgar tillsammans med r-däck (istället för nuvarande 18 tummare) Vad finns det för rymliga 17tummare? Någon som har innermått på några lämpliga fälgar? Frågan är om det finns några som kan rymmas utanpå mina bromsar? _________________ Jonas Edling |
||||
|
om man mailar till mocomp eller compomotive kan man få ritningar på fälgarna...
Compomotive Mo 7x15 går att använda upp till 305mm skivor med brembo 4-kolvsok (seat oket), med rätt offset... Men då får man repor i fälgarna/på oken om det kommer småsten mellan. (skriver för att du ska få en uppfattning om hur små fälgar/stora bromsar du kan ha). _________________
|
||||
|
Nackdelen med Compomotive är väl vikten?
iofs har jag bara tittat med ganska låg et. men det är det ju på Bmw med.. Men å andra sidan är dom starka vad har du för budget på fälgar? kan mäta innermått på mina fälgar när jag är i garaget (bara jag kommer ihåg) om detta är intressant? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Re:
Vikt, nackdel? Är inte de riktigt lätta? _________________ Mathias Pelkonen |
||||
|
Compomotive fälgarna är inte lätta men däremot verkar de vara starka och de har betydligt mer plats för bromsar än mina OZ.
http://www.comp.co.uk/info/technical Här ser man lite vad problemet är med att få in stora bromsar...
Det är betydligt lättare att få plats med stora bromsar i en fälg med lågt ET då frigången mot ekrarna och mot gropen i fälgbanan blir betydligt bättre. Jag har Mo 7*15 ET35 och jag får inte in några 305mm skivor med det djupet på skivan jag har. Hade jag däremot haft skivor med stort djup så hade det inte varit några problem att få in 300+ skivor. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Eller stort offset eg. För har man rejält breda fälgar så kan man kasta hatten mellan ekrarna och oket. Det är enorm skillnad på mina 9x17 och 7x15 trots samma ET.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
compomotive mo 6 17x10 et 13 skulle hamna på 12,7kg
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Compomotive Mo 8x17 et 13 gick tom. över mina Porsche bromsar 350/34 med 6 kolvs ok
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
|
Visst väger Copomotive fälgarna mycket, men de gör det av en anledning, de ska hålla för mycket. I slutändan är det endå baserat på att det ska vara Rally fälgar. Sedan kan man fråga sig hur mycket tex jag eller Jonas som startade tråden skulle känna skillnaden mellan en fälg på 7 kg och en på 17 kg.
Ingen av oss är direkt proffs.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Re:
Vete tusan om jag skulle klassa det som jättetungt direkt. Inte världslätt, men inte tungt. Som referens väger normalt sett en noname 7x15" alufälg ~9kg
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Re:
Håller med dig till fullo! fälgarna är absolut slitstarka och hållbara. ville bara påpeka att dom är lite tyngre än en annan "racefälg" men givetvis är det för och nackdelar med allt _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rymliga 17 tumsfälgar?
|
1965 besök totalt |