Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fälgar / Däck - Räkna fram nytt ET?
4971 besök totalt
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Hej, Ska köpa nya fälgar och behöver lite hjälp med måtten:

Jag hade tänkt utgå från mina gammla fälgars mått, då jag vet att dessa passar.

Tanken är att få till 18" x 9" runt om på min BMW M3 e36.

Måtten på mina gammla fälgar är:

Fram: 19" x 8,5" där innre fälgbanan har 6" bredd och yttre 2,5", fälgen har offset + 33

Bak: 19" x 9,5" där innre fälgbanan har 6" bredd och yttre 3,5", fälgen har offset +42

Så om vi börjar fram:

Jag tänkt i dimision 18" x 9", så 0,5 tum bredare än mina gammla fälgar. Jag vill behålla måttet mellan fjäderben och innre kanten på fälgen, så bredningen måste ske utåt, mot skärmkanten. Jag har ställbar camber så det bör gå, plus att jag kan kanske massera skärmkanten lite.

Jag vill således bredda 0,5" utåt.

Vad blir ET på denna fälg, och hur bör jag göra med fälgbanorna, bara plussa på utåt?

ev. 18" x 9" där innre fälgbanan har 6" bredd och yttre 3"? ET?

Vad tror ni, blir detta okey?

och sen bak:

Utgångs fälg (mina gammla): 19" x 9,5" där innre fälgbanan har 6" bredd och yttre 3,5", fälgen har offset +42

Jag hade tänkt mig dimision 18" x 9" här också (0,5 tum smalare än min utgångs fälg), men bak vill jag istället behålla måttet mellan fälg och yttre skärmkant. Så måttet mellan fjäderben bak, och fälgens innre kant bör öka med 0,5" vilket är bra för frigång till mina coilovers
Hoppas ni förstår vad jag menar

Då skulle man väll kunna tänka sig följande: 18" x 9" där innre fälgbanan har 5,5" bredd och yttre 3,5" bredd, men vad blir ET?

Vad tror ni om dessa mått?

Kommer min spår vidd på bilen vara okey om jag breddar fram, men smalar av bak?

Kom gärna med så mycket åsikter och ider ni kan om bred / ET / spår vidd mm!

Ska sitta på en BMW e36 M3, kanske någon som redan har 18" x 9 som har lite input?

Väldigt tacksam för hjälp!

Mvh Pär Sundh

Lund
Här sen Dec 2003

Jag har suttit och räknat på samma saker (dock på Mazda Miata, ej M3 E36) men tröttnade och gjorde ett enkelt excelark istället.

Fram:
Med 8,5" ET 33 som utgångsmått och 9" med samma "inre bredd" blir ny ET 27 (avrundat till hela millimeter).

Bak:
Med 9,5" ET 42 som utgångsmått och 9" med samma "yttre bredd" blir ny ET 36.

Detta innebär att spårvidden ökar med 12 mm (6 mm per sida) både fram och bak.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för era svar!

Jag har nu hittat en fälg dimision som går in i mina hjulhus, men om man tittar på spårviden så har den ändrats:

Vad tror ni om följande?

spårvidd orginal Bak, 1445 orginal (1455 med 18 x 9 et 34) och fram 1422 orginal (1474 med 18 x 9 et 42)

Blir kör egenskaperna försämrade?

Mvh Pär

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

om jag vore du så skulle jag köra med samma et runt om och sedan köra med en tunn spacer på den axel det blir lite fel. Då kan du rotera hjulen lite som du vill.

Porsche 968 CS
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Hej Per.

Jag kör med 18 x 8.5 runt om på min e36:a. Det går fint med knappt 3 grader camber fram i alla fall.
Jag har för mig att det är ET 38 men det ska jag inte säga säkert.

Jag har haft planer länge på att göra nya framskärmar som är ca 20 mm bredare fram så man kan köra en snällare camber på gatan med men det har aldrig funnits tid för det tyvärr.

Har du hunnit testa bilen något än? Jag saknar verkligen en byggtråd om denna bilen

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Hej, Axel.

Tack för tipset, säg till om du ska göra vidare framskärmar, jag är helt klart intresserad

Jag kommer försöka med 9" runt hela bilen, et 37 fram och et 35 bak, då ser det ut som att jag ska få lika stor spårvidd fram som bak.

Hur ser det ut fram på din bil mellan fjäderben med fjäder och insidan på ditt däck / fälg, finns där plats?

Jodå, jag var färdig byggd för denna säsong, och skulle få njuta lita bana i sommar, men i mitten på April blev det inbrott i bilen och fälgar, inrednings delar, köhler box och sprut mm blev stulet! >

Så nu får jag göra om allt jobbet jag redan gjort... inte kul, men ett måste, man vill ju få åka lite alla fall

Ang en bil tråd så skulle jag gärna lägga upp en, men jag var rädd tidigare för att fel mänskor läser och ser vad som byggs, och efter inbrottet blev jag inte mindre paranoid

Vi får försöka ses på någon bana under sen sommaren så vi kan kolla lita av varandras bygge! Hade varit kul.

Kanske jag kan lägga upp en tråd om jag får ett super garage att stå i, men som det är nu vågar jag inte!

Mvh Pär

Smörvik
Här sen Dec 2004

Det var inte kul å höra Bra att du kämpar vidare i alla fall!

Jag ska se om jag hinner svänga förbi garaget ikväll så ska jag kolla lite mer exakt på fälgarna.

Förstår att du inte vill lägga upp någon tråd nu då. Vi får som sagt hoppas att vi får ut bilarna till sommaren bägge två istället!

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Hej igen!

Jag kollade lite nogrannare ikväll. På mina racefälgar har jag 8,5" och ET 38. Då har jag ca 10 mm till fjäderbenet och det ser ut så här:

På mina gatfälgar har jag också 8,5" men ET 20 istället. Bak har jag valsat skärmarna rätt mycket och med hård fjäder så är det inga problem. Fram måste man ha mycket camber för att det ska gå fritt.

Ser ut så här:

Dina nuvarande fälgar var ju så här:
Citat:
Fram: 19" x 8,5" där innre fälgbanan har 6" bredd och yttre 2,5", fälgen har offset + 33

Mina gatfälgar som har ET 20 sitter alltså 13 mm längrer ut än vad dina gamla gör. Om du breddar en halv tum så blir det 12.7 mm och du ville flytta det utåt. Då kommer du alltså att hamna i stort sett exakt som på min sista bild och in mot fjäderbenet kommer du att ha lika mycket plats som nu.

Jag tror att det blir 26-27 som du ska ha i ET om jag tänker rätt nu. Om du går upp 12,7 mm i fälgbredd så lägger man väl på hälften på varje sida av centrum om man kör samma ET som innan och då vill jag flytta hälften av 12,7 (6,35) utåt. Jag är trött nu så jag reserverar mig för fel nu men det är säkert nån som kan bekräfta eller rätta där.

Bak:
Citat:
Bak: 19" x 9,5" där innre fälgbanan har 6" bredd och yttre 3,5", fälgen har offset +42

Bak har du dina fälgar 10 mm längre in mot vad jag har på gatfälgarna. Kan man ligga där så är det nog perfekt. Om man räknar som jag gjorde där fram så borde du få ET 36 på dom fälgarna.

Hoppas att jag tänkt rätt nu och att du har lite mer att gå på.

Mvh. Axel

Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för all informationen Axel! Det var väldigt shyst av dig att så snabbt komma tillbaka med alla mått thumbs up

Så nu har jag äntligen lagt beställningen på fälgarna,

orginal fälgar var 17" x 7,5 fram ET 41 och bak 17" x 8,5" ET 41.

Nu blir det 18" x 9" Fram med ET 37, då får jag spårvid 1468 (1422 orginal)

18" x 9" Bak med ET 35, då blev det spårvid 1469 (1445 orginal)

om någon anser att jag räknat tokigt så hojta till snabbt!

Hoppas verkligen att de nya fälgarna kommer passa!

Mvh Pär

Lund
Här sen Maj 2005

Re:

per_sundh skrev:
Tack för all informationen Axel! Det var väldigt shyst av dig att så snabbt komma tillbaka med alla mått thumbs up

Så nu har jag äntligen lagt beställningen på fälgarna,

orginal fälgar var 17" x 7,5 fram ET 41 och bak 17" x 8,5" ET 41.

Nu blir det 18" x 9" Fram med ET 37, då får jag spårvid 1468 (1422 orginal)

18" x 9" Bak med ET 35, då blev det spårvid 1469 (1445 orginal)

om någon anser att jag räknat tokigt så hojta till snabbt!

Hoppas verkligen att de nya fälgarna kommer passa!

Mvh Pär

Ska du åka samma däck dia fram och bak??

Som någon skrev tidigare hade jag föredragit att du beställer 4 lika fälgar eftersom det bara skiljer 2mm....

Vad är det för fälgar?

Ser fram emot att se din bil på nån bana i sommar (helst en lång bana i Tyskland=)

per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Hej, Fredrik!

Jo det blir samma däck runt om: 245 eller kanske 255 om det går...

Japp, jag hoppas på att under sen sommaren kunna göra någon mer erfaren förare sällskap ner till Tyskland

om du vill se bilen tidigare (inte mycket att se just nu) så är vi nog på samma företag!

Fälgarna är BBS Motorsport E88

Mvh Pär

Smörvik
Här sen Dec 2004

Re:

per_sundh skrev:
Hej, Fredrik!

Jo det blir samma däck runt om: 245 eller kanske 255 om det går...

Japp, jag hoppas på att under sen sommaren kunna göra någon mer erfaren förare sällskap ner till Tyskland

om du vill se bilen tidigare (inte mycket att se just nu) så är vi nog på samma företag!

Fälgarna är BBS Motorsport E88

Mvh Pär

Jag hade nog kört på samma ET runt om med nu när du tog så lika. Fram borde det gå fritt med typ 2-3 mm nu då mot fjäderbenet men det löser du ju lätt med spacer annars!

Ang däcken så tror jag att det kan bli svettigt redan med 245 där fram så 255 är nog lite overkill.

Trevligt val av fälgar thumbs up

Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Hej

Fram kommer det nog att fungera med enklare mods men bak finns inte ett spår i skogen att det kommer gå fritt med 9x18 et35 ..

Jag åker 8,5x18 et35 runt om och med 245/35-18 så går det precis fritt bak, och då har jag rullat skärmarna rejält ( orginal skrapa hela tiden). Det sägs oxå att limo skärmarna sväljer liiite mer än coupèn:s.

om du ska åka 9x18 så hade jag satsat på et40 runt om och justerat framhjulens et med spacer. Bara dumt att ha olika et när det ska åkas samma däckdim och med så lite et skillnad. Samt åkt 235/40-18 runt om ...

Bifogar en bil hur tajt det är på min med 8,5x18 et35

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Hej,

Tack för alla tipsen!

Ändrade beställningen till ET 40 som du föreslog

Tror att fälgarna ska dyka upp hos er inom 1-2 veckor thumbs up om nu Rickard hade centrum liggandes på lager, annars blir det 8 veckors långgg väntan.

Mvh Pär

Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Re:

per_sundh skrev:
Hej,

Tack för alla tipsen!

Ändrade beställningen till ET 40 som du föreslog

Tror att fälgarna ska dyka upp hos er inom 1-2 veckor thumbs up om nu Rickard hade centrum liggandes på lager, annars blir det 8 veckors långgg väntan.

Mvh Pär

Låter som en sund(h) ideè. Kanske e 10mm spacer fram för att komma ifrån Fjäderbenet och fylla ut hjulhuset ala DTM

Jag har 15mm:s spacer fra på bilden ovan

Ser fram emot att få se dem när de kommer till jobb Kanske e så illa att det helt plötsligt försvinner, och ingen vet var de blev av ..... Mer än Jag då

Henrik

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Haha, du skulle kunna få låna dem mot att du skor dem med ett par riktigt fina R-däck

Japp, det blir nog till att rulla skärmkanterna lite, ser ju desutom snyggt ut!

Är det någon som har kolla på om det är dåligt att ha större spårvidd fram än bak? om inte annat ser det lite konstigt ut! För annars är det väll lämpligt att bredda så man får samma spårvidd fram som bak?

Mvh Pär

4971 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande