Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
v8 i banbil
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6397 totalt)
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
v8 i banbil

hej ,,

har en fundering kring motorval på min blivande gat/ban bil..

bilen i fråga är en saab ng900 som det kommer att byggas rörram i och eftersom det ändå kommer att bli amatörbyggt fordon vid registrering så finns ju valet av valfri motor i bilden,,

frågan e då vad folket tror om en över laddad 350 v8 i en sådan bil ,, blir det för tungt eller kan det bli en kul bil,, alternativet är att köra vidare på att bygga om saab motorn till rejäl effekt , men man kan ju köpa en fabriksny cheva 350 för mindre pengar och bygga på en sån ,,
+ att man kan ju inte komma ifrån det sköna ljud en välvarvad 8:a ger

skall jag lägga ner iden eller utforska??

tacksam för ärliga och bra svar,,

joakim

Fixhult
Här sen Apr 2004

Lite inspiration
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63367

GM V6 DT har ju potential. Annars sägs det att LR4 ska passa för överladdning (gjutjärnsblock för styrka).

jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
har skrotat runt lite på nätet och hittat att en saab motor som oxå har järnblock väger ca 150kg
och en 350 v8 väger ca 100kg mera ,, blir det föör tungt i nosen kanske???
jag har ju möjligheten att flytta bak motorn mycket,,

Vimmerby
Här sen Mar 2008

En Volvo rödblocksmotor ska väga 155kg med förgasare och 165 med insprut. Smallblock V8 är ju mer eller mindre ett standardbyte i Volvo 240, och då ihop med någon automatlåda som jag också antar är betydligt tyngre än Volvos M45-46-47. Nu är det ju knappast rättvist att säga "funkar det i dom bilarna så funkar det i din också", men om du dessutom har möjlighet att flytta bak motorn ordentligt så tycker jag inte att det borde vara något större problem. Om du samtidigt flyttar bak batteri, spolarvätskebehållare och liknande till bagagen blir det knappast sämre.

Förresten kanske du inte behöver välja den tyngsta åttan du kan hitta - jag vet inte vad det kan skilja i vikt mella toppar, insug och grenrör i gjutjärn jämfört med alutoppar, aluinsug och rörheaders, men det lär väl vara ett antal kilo.

uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
automat låda skall jag inte ha ,, det passar sig inte på bana,,tänkte gifta ihop den med min m3 låda jag redan har till bygget om det går.. anledningen till ev ändring i motor planen e att jag fick reda på att man kan köpa en 350 för 24000:- ny och det e inte dyrt tycker jag ,, potensiellt mera effekt för pengarna ,, plus att det blir aningen mera driftsäkert och billigare service,

Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006

Nu kanske jag e ute på riktigt hal is i saab kretsar!!..men som insnöad auditok så kan jag tipsa om audis 4.2 helalu V8.Bra priser på skrotarna...
Jag kör på bana med en A8 motor med turbo på 450-500hk. toppen vrid och bra fart i hela registret..
Motorn är helt standard,aldrig öppnad som fått en liten kinesturbo liggandes bredvid!
Samma vikt som audis gjutjärns femma..
/Peter

Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

UlfG skrev:
En Volvo rödblocksmotor ska väga 155kg med förgasare och 165 med insprut. Smallblock V8 är ju mer eller mindre ett standardbyte i Volvo 240, och då ihop med någon automatlåda som jag också antar är betydligt tyngre än Volvos M45-46-47. Nu är det ju knappast rättvist att säga "funkar det i dom bilarna så funkar det i din också", men om du dessutom har möjlighet att flytta bak motorn ordentligt så tycker jag inte att det borde vara något större problem. Om du samtidigt flyttar bak batteri, spolarvätskebehållare och liknande till bagagen blir det knappast sämre.

Förresten kanske du inte behöver välja den tyngsta åttan du kan hitta - jag vet inte vad det kan skilja i vikt mella toppar, insug och grenrör i gjutjärn jämfört med alutoppar, aluinsug och rörheaders, men det lär väl vara ett antal kilo.

Det beror nog lite på vilken V8 du skaffar.
Med dagens priser på crate motorer, kan jag inte riktigt se varför man ens behöver bemöda sig att titta åt en motor med tex. gjutjärnstoppar etc.

Nu kommer jag inte ihåg vad min Pontiac 8:a väger original, men jag minns att jag bantade den ca 70 kg genom att byta till alutoppar, insug, servopump, ministart osv...
Även om jag inte lyfter den för hand idag, så tror jag inte den är särskilt tung...

Överladdning förresten? För att du vill ha mer effekt eller för att du gillar turbokick?
Lägg pengarna annars på att köpa ytterligare lite större motor så har du ganska lätt igen effekten, utan adderad komplexitet och vikt i form av turbo, intecooler, rör etc.
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
fick precis svar från hansen racing att deras 350 väger 196 kg , inte jätte mycket tycker jag , då med järnblock ,, angående turbon så har jag inte bestämt om det blir enkel, dubbel eller kompressor, men nått blir det ,, nån som vet vad en oöppnad 350 klarar för effekt ?
jocke

Halden
Här sen Maj 2004

Varfor tittar du inte på en LS1a från camaro/firebird. alumotor med innsprut,en mordernare motor.
okej den kostar beg. lika mycket som 350 crate motorn men er mycket roligare.

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Re:

jocke_c skrev:
nån som vet vad en oöppnad 350 klarar för effekt ?
jocke

Hur långt är ett snöre?
Räkna med att den billigaste utbytesmotorn du kan hitta (till en van eller liknande) är rena rama bajset och att det blir en hel del kronor att plöja ner i den innan det bli något vettigt av det hela. Cheva 350 finns i flera tappningar än det finns snåljåpar i Småland så att säga vad en standardmaskin kan och inte kan går helt enkelt inte.

Porsche 968 CS
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Kolla in på summit racing så finns det lite att välja på samt
"några" delar att uppgradera med

www.summitracing.com

Här en liten lista på crate motorer från summit

http://www.summitracing.com/search/?keyword=crate%20motor&dds=1

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

jo finns mycke vikt att spara på en cheva... testade att väga originalinsuget på min csb 400" ..19,5 kg att jämföra med runt 7 (6,5??) för mitt i alu.
Saker som jeppson nämnde: toppar, vattenpump o start är sånt som verkligen väger på en csb.
Storleksordningen 50 kg torde inte vara orimligt att få ner vikten på hos en smallblock. Specellt om man också byter ut grenrören

Stockholm
Här sen Jun 2006

Alutoppar väger ca 25 kg jämfört med 50 för gjutjärnstoppar. Insuget är det som sagt också stor skillnad på. Elpump i alu, headders, och en ministarter och ett lättat svänghjul så är du nog nere på samma vikt som en Saab med Turbo och alla rör som hör därtill.
Här är en intressant länk till vad man kan plocka ur dom om man hostar upp en liten extrapeng:
http://www.trickflow.com/articles/18degree_hp/

En 358 med 607 HP vid 7,250 rpm och 472 ft.-lbs, känns som om det skulle vara lite overkill med en turbo då. Deras 406:a gav ca 730 hp!

Nöjer man sig med fjuttiga 470 hp så kan man läsa här: http://www.popularhotrodding.com/tech/0710phr_small_block_engine_build . . . .

6 dollar per häst gör en hembyggd fulturbo chanslös.

"Riktiga motorer suger!

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Drake skrev:
Alutoppar väger ca 25 kg jämfört med 50 för gjutjärnstoppar. Insuget är det som sagt också stor skillnad på. Elpump i alu, headders, och en ministarter och ett lättat svänghjul så är du nog nere på samma vikt som en Saab med Turbo och alla rör som hör därtill.
Här är en intressant länk till vad man kan plocka ur dom om man hostar upp en liten extrapeng:

En 358 med 607 HP vid 7,250 rpm och 472 ft.-lbs, känns som om det skulle vara lite overkill med en turbo då. Deras 406:a gav ca 730 hp!

Nöjer man sig med fjuttiga 470 hp så kan man läsa här: http://www.popularhotrodding.com/tech/0710phr_small_block_engine_build . . . .

"Riktiga motorer suger!

Nja, jag vet folk som åker med saabs "kort" motor och plockar över en bra bit över 500 hk utan att ha öppnat motorn och det finns de som klämmer över 1000 hk ur en gravt modifierad B23 dock dragrace variant. Inte för att försöka såga jänkemotorer men det finns många vägar till Kraften.
Man ska välja den man tycker är roligast själv men det betyder ju inte att andra vägar är fel.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Karl V skrev:
Drake skrev:

"Riktiga motorer suger!

Nja, jag vet folk som åker med saabs "kort" motor och plockar över en bra bit över 500 hk utan att ha öppnat motorn och det finns de som klämmer över 1000 hk ur en gravt modifierad B23 dock dragrace variant. Inte för att försöka såga jänkemotorer men det finns många vägar till Kraften.
Man ska välja den man tycker är roligast själv men det betyder ju inte att andra vägar är fel.

500hk+ ur en oöppnad B234 är inte helt sunt och verkligen att tänja på materialet... börjar vi snacka om något som ska passa i en banåkabil så känns det som att vi inte riktigt håller med varandra här ifråga om hållbarhet...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cobolt skrev:
500hk+ ur en oöppnad B234 är inte helt sunt och verkligen att tänja på materialet... börjar vi snacka om något som ska passa i en banåkabil så känns det som att vi inte riktigt håller med varandra här ifråga om hållbarhet...
Det beror ju lite på om du tänkt dig att köra 15 sekunder, 15 minuter eller 8 timmar i sträck.
Över 200 litershästar verkar vara lite svårhanterat i längden (värmemässigt om inte annat) om man tillåts approximera lite mellan mer eller mindre lyckade koncept.

En LS1 är aldrig fel, TKo600 är en lämplig låda (mer banlämplig än T56 och lättare men kräver lite anpassning). Fixa så det fungerar så har du nära oändliga mix/match-kombinationer senare.
Visst, det är inte gratis och det dräller inte av objekt på IKEAparkeringen, men det lirar i mer än 15 sekunder iaf. Vikten och storleken är inte ett problem.
LS1 är ju en lättning när de placeras i Porsche 996...

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

firefish skrev:
jocke_c skrev:
nån som vet vad en oöppnad 350 klarar för effekt ?
jocke

Hur långt är ett snöre?
Räkna med att den billigaste utbytesmotorn du kan hitta (till en van eller liknande) är rena rama bajset och att det blir en hel del kronor att plöja ner i den innan det bli något vettigt av det hela. Cheva 350 finns i flera tappningar än det finns snåljåpar i Småland så att säga vad en standardmaskin kan och inte kan går helt enkelt inte.

Inte nödvändigtsvis Kolla in denna tråd:
http://www.theturboforums.com/smf/index.php?topic=61219.0

I princip den sketnaste, slöaste, minst lämpade 350in att trimma du kommer över, han byter kam, vippor, sätter på headers med 2st turbos och ett inspruts insug och mappar på, slutar med att han har en bit över 900hk tror jag och kör låga nior med 240+ i slutfart

Dock måste jag hålla med Audimotorsport, Audis V8a är nog inget dumt alternativ! Det finns en bil som heter Gumpert som tydligen ska ha så bra downforce så att den kan köra upp och ner, den har en turboladdad audi 8a på 6 eller om de var mot 700 hästar!

Lexus V8a är ju annars också välbeprövad. Visst kan de vara så att de är dyrare delar till dom, men du kommer aldrig ifrån att en jänkemotor är byggd på jänkevis, med hammare och yxa, inte med fräsar och finmekanik (grovt överdrivet :P)

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Cobolt skrev:
Karl V skrev:
Drake skrev:

"Riktiga motorer suger!

Naturligtvis får man plocka ner effekten om man ska pressa länge på banan men det finns ju de som modifierar och plockar över 800 hk så om man byter lagom med grejer och håller effekten på moderata 500 hk så håller det nog rätt bra.
BMW körde ju med upp mot 1500 hk under kvalen ur en radfyra med serieproducerat gjutjärnsblock under F1 turbo eran. Visst väldigt speciella grejer och argt bränsle men man kan ju pruta bort 1000 hk mot driftsäkerhet och att man använder mindre dyra komponenter. Det har ju hänt en del på bränsleinsprutningsfronten sen 80-talet också.
Finns en kille som heter Gustav som har en 4x4 saab 99 med en kortmotor som han bromsat ur ca 800 hk på hjulen, Hahlinarna plockar ca 600 hk ur sin volvo fyra som har AVSVARVADE SUGMOTOR kolvar och det kör ju bana med sin super 7.

Ibland kan det vara snällare mot matrialet att plocka effekt ur en överladdad motor för man slipper varva så förbannat som man måste ur en sugmotor för att få samma effekt.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Niklas Falk skrev:
Cobolt skrev:
Det beror ju lite på om du tänkt dig att köra 15 sekunder, 15 minuter eller 8 timmar i sträck.
Över 200 litershästar verkar vara lite svårhanterat i längden (värmemässigt om inte annat) om man tillåts approximera lite mellan mer eller mindre lyckade koncept.

En säsong mellan rivningar bör man väl iaf som minimum kunna köra på en motor som vanlig hobbyförare.

Cassius skrev:
Lexus V8a är ju annars också välbeprövad. Visst kan de vara så att de är dyrare delar till dom, men du kommer aldrig ifrån att en jänkemotor är byggd på jänkevis, med hammare och yxa, inte med fräsar och finmekanik (grovt överdrivet :P)

Googla LS7 och LS9 så ändrar du helt åsikt om yxor och fräsar.

Karl V skrev:
Naturligtvis får man plocka ner effekten om man ska pressa länge på banan men det finns ju de som modifierar och plockar över 800 hk så om man byter lagom med grejer och håller effekten på moderata 500 hk så håller det nog rätt bra.
BMW körde ju med upp mot 1500 hk under kvalen ur en radfyra med serieproducerat gjutjärnsblock under F1 turbo eran. Visst väldigt speciella grejer och argt bränsle men man kan ju pruta bort 1000 hk mot driftsäkerhet och att man använder mindre dyra komponenter. Det har ju hänt en del på bränsleinsprutningsfronten sen 80-talet också.
Finns en kille som heter Gustav som har en 4x4 saab 99 med en kortmotor som han bromsat ur ca 800 hk på hjulen, Hahlinarna plockar ca 600 hk ur sin volvo fyra som har AVSVARVADE SUGMOTOR kolvar och det kör ju bana med sin super 7.

Ibland kan det vara snällare mot matrialet att plocka effekt ur en överladdad motor för man slipper varva så förbannat som man måste ur en sugmotor för att få samma effekt.

oj, nu drog vi iväg, vad du snackade om i din jämförelse var en oÖPPNAD B234 kortmotor... inget annat.... Och det är en motor jag själv brukar rekommendera till de flesta som vill ha billiga hästar, men jag står också för att det är direkt oseriöst att börja mena att en oöppnad sådan har något att göra i en banbil med 500hk, det håller bara inte för sån pisk någon längre tid.

Ska vi sen börja blanda in valfria delar i saken och en rejäl budget, så tja, då är 500hk inte längre några som helst problem och de olika exempel du räknar upp ovan är ungefär lika nydanande som hieroglyfer.

Idag har tex GM en ecotec 2L motor du kan postordertrimma dig till 1000+ hk med ett par klick iväg... byggmanual och alla nödvändiga delar... dvs att bygga 500 stabila turbohästar idag ur en radfyra är peanuts bara det finns någorlunda med $ hemma.

uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
det e ju lite intressanta diskusioner som kom igång ..
vad det beträffar effekt så e jag inte helt säker på det än , men om man ända skall bygga så kan man ju bygga för lite mera på än gång,, runt 500 e väll vad jag har tänkt,,
dock att chansa och köra med org botten låter inte helt ok ,, har oxå hört att saab skall klara bra stryk från fabrik men tvivlar på att det håller längre än en sesång om man har tur ,,,,

allt på bygget ligger just nu i planering så jag utforskar lite ideer,,
jag har ju redan ett lager med saab motorer hemma och en'ombyggd m3 låda till så man kanske skall fortsätta på det spåret ,,

tack för alla bra svar så länge i alla fall ,, har inte släppt v8 tankarna än dock

jocke

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

V8 är jättebra. Låg litereffekt och låga varv skonar materialet och ger driftsäkerhet.

Jag kan nog överladda familjebussens maskin till tusen hk med en helgs arbete (2-liters VW), frågan är bara hur länge den sak leverera den effekten - 1 sekund, 10 sekunder, 5 minuter eller 24 timmar? Får nog stora problem med alla tider över 1 sekund skulle jag tro.

Visst kan du ta en sur 350 och överladda för 10-sekundersrepor och det kommer att hålla skapligt. Men för att plocka ut 500 driftsäkra hästar för bankörning?

Porsche 968 CS
Citera
Skruva banåkabil
v8 i banbil
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande