Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Går det att "räkna" fram vilka tändstift man kan använda?
1 besök senaste veckan (1150 totalt)
schaffet
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Går det att "räkna" fram vilka tändstift man kan

Ja jag läste varningstexten innan, och jag håller faktiskt på och bygger en motor i nuläget. Dock ingen "riktig" rejsmotor, utan snarare en mystrimmad gatmotor alá VW 1914 byggd på ett VW orginalblock med 94mm cylindrar osv. Fusständig spec kan ges om det behövs, men konceptet är ganska alldagligt vad gäller kam, ventiler osv... I alla fall vad gäller en trimmad VW.

Det jag undrar är om det finns något sätt att räkna ut vilket värmetal man ska ha på tändstiften? Det finns ju tändstift som är rekommenderade, men hur kommer man fram till dessa stift? Det funkar ju att pröva sig fram, men jag kan inte tänka mig att man gör så nu för tiden eller?
I mitt fall kommer jag köra på det som rekommenderas för min typ av motor, men det skulle ju vara intressant att veta om det går att ta reda på på något annat sätt kanske.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Man får räkna med att prova sig fram. Den lite mer avancerade metoden är att mäta tändstiftets temperatur. Tändstiftet ska hålla en viss temperatur för att bränna bort avlagringar, men den får inte heller bli för varm då ökar elektrodslitaget och det finns risk för yttändning. 500-900 grader är vanligtvis lämplig arbetstemperatur.
Citera
Skruva banåkabil
Går det att "räkna" fram vilka tändstift man kan använda?
1 besök senaste veckan (1150 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande