| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
växling med paddlar
|
11898 besök totalt |
|
växling med paddlar
tänkte så här. jag har sekvensionellt spakställ i min bil ,borde man inte kunna sätta en dubbelverkande luftkolv lång ned på spaken som drar/trycker spaken farm/bak och styra detta genom paddlar bakom ratten... detta var en tanke så om någon har gjort eller försökt lågot liknande eller vet vad som inte kommer funka eller bli besvärligt så kom med tips.. det kanske inte går alls av någon anledning.. en dubbelverkande kolv med givare vid båda ändlägerna är utgångsläget, som när man ger signal genom paddeln går tex bakåt , när den når ändläget påverkas givaren och trycket släpps på den påverkade sidan och spaken slår tillbaks till utgångsläget igen av fjäderkraften som finns inbyggt i spakstället, och med detta är redo att växla igen.. detta sker väldigt fort (lika fort som man själv drar i spaken) detta är ett system som kan gå sönder av någon anledning men då är det bara att växla med spaken som vanligt.. det var så jag tänkte men... får se vad bättre tänkare tycker.. _________________ emil andreasson |
||||
|
_________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||||
|
växling
inte kollat efter kompressor, men det borde väl finnas tänkte jag.. men det kanske inte finns 12v som bygger upp tillräckligt högt tryck.. finns ju reservhjulskompressorer från tex m3 e46 men de pnmpar väl bara ett par bar.. _________________ emil andreasson |
||||
|
Trycket behöver inte vara större än kraften som går åt för att manövrera spaken, flödet måste däremot kommer påverka hastigheten.
Här finns en onlinekalkylator: http://www.terling.se/cylinder.shtml En 20mm cylinder med 50mm slaglängd (+25 och -25mm i ditt fall) Kommer vid 10 bar och 5l/min att ha en kraft på ca 30kg och en slagtid på 0,1sek En sån här kanske räcker? http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-t Maxtryck 10bar och 30l/min.. kanske kan ge hälften av båda i ett realistiskt scenario? Fast livslängden vid kontinuerlig drift är nog tvivelaktig. Sen kan man ju skynda på cylindern lite med en ackumulator nära magnetventilen om den bara får lite tid att laddas mellan växlingarna, då kan man även slå av kompressorn när ackumulatorn är laddad. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
ring airtec i osby. de har dubbelverkande kolvar med slaglängd uppåt 200mm för 700kr samt 3vägsventil som behövs för 900kr.
ovan ex är med 6bars tryck och 25mm kolvdiameter ger deras don 260N med bra fart. tror du klarar dig bra med det. _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
|
Re:
Den där bryter väl bara tändningen så man kan växla med full gas. Det blir ju nästa steg
_________________ Gerhard Petersson |
||||
|
Det finns kompressorer för 12 V till luftfjädringssystem som garanterat räcker till denna applikation. En liten ackumulatortank och ett tryckrelä till kompressorn gör att lufttillförseln sköter sig självt.
Men man måste nog tänka igenom styrsystemdesignen ordentligt så att det blir stabilt och inte hänger sig eller hittar på några konstigheter (t.ex. Om man drar i båda paddlarna samtidigt eller liknande situationer). Finns inget värre än buggig elektronik/programvara som känns instabil. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
|
||||
|
paddlar
den på biltema har ett max arbetstryck på 10 bar(kanske är svårta tt hålla högt tryck men min kolv med 35mm diameter får ju en kraft på 7kg/bar om jag räknat rätt..så det går inte åt sådant tryck(hur mycket som går åt måste jag nog testa) 30l/m, är det pyttelite eller räcker det? det borde väl räcka? _________________ emil andreasson |
||||
|
jo..torde räcka, med en ackumulatorbytta av nått slag, fast 10 bar är lite häftigt att sikta på. Kika på om du inte kan anv. runt 6 bar istället....gör livet lättare för kompressorn.... Och sannolikheten för lång livslängd ökar radikalt
_________________ Mats Andersen |
||||
|
i nåt av dom sista nr av bilsportbörsen så var där ett reportage om en volvo940 gruppH där dom hade växlingen i ratten och där denna killen var inblandad i bilbygget www.unicus.se
|
||||
|
För att driva en så pass liten cylinder så behövs ingen stor kompressor. Du bör ha två cylindrar med fjäder retur ca:15mm dia och kanske 40 mm slaglängd. En liten akumulatortank på ca 3 liter bör räcka, 2 st. 3/2 ventiler, två spolar och två cylindrar med fjäderretur bör räcka. Att köra en cylinder med 5/2 ventil funkar inte iom att du ska växla både upp och ner. då behövs ett styrsystem med bistabil ventil, induktiva givare och ett styrsystem.
_________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||
|
Jag minns att Track and race cars testade något komplett kit på en Radical som fungerade väldigt bra. På en Radical, alltså. Jag kommer inte ihåg namnet, tyvärr.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Skulle de inte gå bygga ett vajersystem med en vipparm som har tillräcklig utväxling? får man till de så blir de ju mer eller mindre underhållsfritt samt att du slipper gräva ner dig i 12v kompressorer och liknande
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Blir inte det ganska tungt för fingrarna, och/eller väldigt stora rörelser? Känns som om det liksom förtar störe delen av poängen med paddlar; att man kan växla snabbt, precis när man behöver, och utan att behöva balansera bilen med en hand stundtals... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Det beror ju på motståndet i std spaken och utväxlingen man behöver för att spaken ska flytta sig nog mycket, men helt klart måste de ju vara smidigare ur den synpunkten med mikrobrytare och en solenoid t ex (startmotor solenioder är ju ganska starka, kanske kan vara nått?) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Funkar med selenoider också säkert, fast ett pneumatiskt är lättare att trimma in.. menar att det finns mer/enklare möjlighet att med enkla medel styra hastigheten och styrkan på kolvarna.
leker själv med tanken om paddellösning för växling, fast då med en elektriskt styrd automatåda (GM:s 4L60E) _________________ Mats Andersen |
||||
|
Även här har det funnits en del sådana funderingar - men jag tänker mer i banor av BMW SMG och liknande; att datorstyra en "vanlig" manuell låda. En del kul reglertekniska problem att pilla med där!
Nu är det ju dock så go känsla i S2000-lådan, så man vill inte riktigt släppa ifrån sig spaken...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
växling med paddlar
|
11898 besök totalt |