| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulinställning
|
2432 besök totalt |
|
Hjulinställning
Ska göra en hjulinställning på min banbil imorgon och har fått lite ångest över vad jag ska köra med för vinklar. Bilen är en Honda civic VT -91 som ska gå med R888 205/50 -15 coiloverkit sitter det också på. Har justerbart kit på bilen och mina funderingar ser ut ungefär såhär: Fram Camber -3 Toe out 1.5 Bak Camber +2.5 Toe in 1.5 Jag vill att bilen ska vara mer åt det överstyrda hållet med bra insvängningsförmåga. Vad tror ni? kom gärna med tips! börjar ju bli lite brådis
_________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||
|
Ser bra ut! Kommer att slita insida framdäck som fan bara.
Jag kör -3,5 camber runt om på min Integra. Samt 1mm toe out fram och 1mm toe in bak. Tror att neutral toe fram skulle funka bra, samt spara lite framdäck, den lär styra in bra ändå. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
|
ok tackar.
Ja det kanske sliter lite väl mycket på insidan... om man kör som du har det hur ser slitaget ut då? Vore ju möjligt att köra enligt din setup. Men du kör alltså negativ camber runt om? _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||
|
_________________ Mattias Bågenholm -Göteborg- Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben. www.Hondaklubben.com |
||
|
Hehe härligt med lite däckbilder
ja de var ju ganska snedslitna men det får man väl offra för att ha det så roligt som möjligt. Jag har en grövre k-hämmare bak så det kanske räcker för att få bukt med den värsta understyrningen. Tyvärr blev det inget av min hjulinställning i lördags. Blir dock inom snar framtid. En kanske ganska dum fråga: Får man inte sämre väghållning när man har denna snedslitning på däcken då det inte är maximal yta av däcken som har kontakt med underlaget? _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||
|
Re:
Greppet i kurvorna blir bättre, men eftersom anläggningsytan mot marken blir smalare både rakt fram och på innerhjulet så spinner det lätt och slits på insidan. Dessutom sker ju bromsning på samma smala yta. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Har stött på lite problem!
Var inne och skulle göra hjulinställningen men det visar sig att de soms skulle göra det inte visste hur man ändrade fram!? jag har ju som sagt ställbart camberkit fram men de/jag begriper inte hur man ska kunna ändra med hjulen på? Kan någon förklara hur man gör så vore jag tacksam. _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||
|
Är det typ sånt här du har?
Det når man med insexnyckel då bilen är upphissad, lite trångt men det går. Ett tips är att ta bort hjulet och lossa skruvarna lite, sen på med hjulet och gör hjulinställningen, sen av med hjulet och dra åt dom med rätt moment. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
|
Re:
Du har ju knappt nuddat utsidan på däcken, antingen svänger du för lite eller har för mycket camber
|
||
|
Re:
m Det är exakt ett sånt jag har. Aha ok ja det låter ju lite omständigt bilen är ju ganska låg hehe. Men då ska jag förklara för däckfirman så ska vi nog få ordning på cambern fram också.
Tack så väldigt mycket! _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulinställning
|
2432 besök totalt |