| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fråga ang Scrubradie, hållbarhet, körbarhet?
|
4499 besök totalt |
|
Tänkte ta hjälp av Rejsas expertis då jag missat några kalkyler i beräkningen/ vart lite för entusiastisk med att få spårvidden åt helvete vid bygge av berg-cup-replika. Bilen i fråga är en Golf Mk1 Gti -83, hjulupphängning blir orginal sånär som på 2-kolvsok från en Evo 6 fram på ventilerade Gti-skivor ifrån en Golf Mk2, Tanken var att den skulle bli banduglig, bilen byggs dock främst för gata och då kommer vi till problemet. Som sagt var jag lite för entusiastisk med att få upp spårvidden på bilen, jag lyckades rota fram en uppsättning Compomotive Cx 14x8/8.5" med ett et på ca -10, dessa skulle jag sedan med adaptrar få ut 25mm o bredda karossen därefter, vilket borde sitta ganska bra mot berg-cup skärmsatserna som finns på ebay etc.. Nu var det ju bara det att centrumen på fälgarna är extremt platta, navet sticker ut ca 10mm bak på centrumet vilket gjorde att bromsoket tog i, självklart.. Vet inte varför jag hade förbisett detta då jag suttit och ritat adaptrar och mätt till förbannelse för att eventuellt ändra bultmönster på nav etc, Men det gick inte då nav/skiva inte hade tillräckligt stor radie för att rymma 114.3mönster som är på compomotivefälgarna.. inte ska man göra det lätt för sig! Kontentan blir då att om jag inte ska kompromissa med bromsar fram så måste jag ha en spacer på ca 45mm på varje sida, o det blir det även bak för att matcha någorlunda, bak går det iofs lösa genom att sätta 20mm stålspacer bakom trumman som jag kan fräsa lite vinkel på o få lite camber på köpet, men de e enbart för att vara snäll mot hjullagrena.. Blir detta körbart med en framhjulsdriven bil? självklart kommer jag inte att köra denna konfigurationen på bana, men om det kommer äta hjullager var och varannan dag o knappt gå att svänga med så blir det ju inte heller körbart på gatan.. Suck Kom inte hit för att bli sågad men kom gärna med tips om hur det kanske går att lösa problemet om det inte skulle kunna va ett alternativ att göra så som jag säger.. Jag frågar för att jag är ovis när det gäller dom uträkningarna, hoppas det inte blev allt för luddigt o hoppas att jag postat detta rätt. Tack på förhand // Patrik _________________ Patrik Höglund |
||||
|
Förlåt, ville få med så mycket som möjligt =) Vet inte riktigt vad jag ska mäta ifrån, men som referens ritade jag hur en orginalfälg 5.5" et38 sitter i förhållande till framfälgen 8" et-10 med 45mm spacer..
Rosa fyrkanten är skivan, blå linjerna centrum på fälgen, sen kanske ni kan lista ut resten, skillnaden på ytterkanterna i förhållande till varandra är 124.75mm // Patrik _________________ Patrik Höglund |
||||
|
Bak hängde jag inte med alls, men fram vill du gå från ET38 till ET-55, dvs öka scrub med 93mm?
Hur det fungerar bäst på en Golf finns det säkert de som har åsikter om, det går ju att maskera teoretiska knasigheter med andra teoretiska knasigheter (och ibland hitta kombinationer som fungerar riktigt bra i praktiken). |
||||
|
Vi säger anligningsytan som fäljer ligger mot, navet, är vår nolla.
1. Går vi från ET 38 till ET-10. Ger spårvidds/skrubbradie öking på 48mm (38+10) 2. Sen 45mm spacer 1 o 2 ger 45+48->93mm Förmodligen ligger skrubbradien std runt ca ca ca 10-20mm, vi säger 17mm(lätt att räkan med) Med nya fäljar + specer ger skrubbradie på 93+17 -->110mm På en grävling skulle jag villja ligga på ca ca ca 15, ca 50 funkar. 110mm är INGET jag rekomedarer. Kommer bli bångstyrig i ratten vid ax o broms _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
tackar ödmjukast för svaren, om vi bortser det faktum att bilen kommer att gå på bana med denna konfigurationen och att jag faktiskt kan leva med att den blir lite bångstyrig att svänga/bromsa/accelerera med på gatan, kan det fungera eller är det fortf aldeles för hög belastning på grejerna?
// Patrik _________________ Patrik Höglund |
||||
|
Med en scrubradie på 110mm i en rimligt effektstark framhjulsdriven bil skulle jag kalla den snudd på okörbar på bana, men du kan åtminstone glädja dig åt att du får en karaktäristisk och kraftig hastighetsupplevelse i bilen redan vid ganska låga farter.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Haha, ja det skulle väl vara en positivt grej isf =) så man redan är van vid hur den eventuellt skulle uppföra sig på bana med en mer passande hjuluppsättning, nu lutar det väl dock bara åt ca 120 hästar, men i en relativt lätt bil, Ingen som kommenterat angående om det skulle slita nämnvärt mer på lager etc? Det trodde jag skulle vara en av påföljderna..
// Patrik _________________ Patrik Höglund |
||||
|
Belastningen på hjullagren, styrleder etc. ökar förstås massor. Bilen klarar knappast en kontrollbesiktning om den ser ut på detta sätt heller.
Min rekommendation är solklart att du INTE ska göra på detta sätt. Behöver du fylla ut feta skärmar är det mycket bättre att bygga om hjulupphängningarna helt, längre bärarmar och utflyttade fjäderben... Med så stor styrradie blir bilen oftast hopplös att köra på allt annat än mycket jämn väg. Det handlar inte om att bilen blir "lite bångstyrig" utan den brukar bli ordentligt nervös, båda händerna på ratten i alla lägen brukar vara ett måste. Även när man växlar ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Jag har faktiskt haft en bil med ganska mycket spacer, en corsa B för rallycross.
Hade 40mm spacer fram + 17mm lägre offset så totalt 57mm större scrub än original och det funkade faktiskt helt okej på banan, där satt även en svetsad diff på den. Jag upplevde den som bättre med spacers än utan. Efter landsväg vår det spårigt och jävligt men inget jag märkte när man körde rallycross eller tex konbana. Bara som en liten referens Däremot är ju 93mm ganska mycket mer än 57mm
_________________ Mattias Holmgren |
||||
|
Re:
Är den framhjulsdriven? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Hade på min Scirocco (likadana hjulupphängningar men lite bättre viktfördelning) problem med att bandäcken gick emot fjädrar så inför en bankörning svarvade jag fram 20mm spacers och monterade både fram och bak. Det gick ju att få bilen att gå rakt fram och få den att svänga men det var inte alls roligt att köra. Betydligt sämre än original. Fundera på resten själv. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jo den är framhjulsdriven, original hjulupphängning med plastbussningar. _________________ Mattias Holmgren |
||||
|
Re:
Du noterade inga vridkrafter i ratten vid ojämnt grepp och acceleration? Nu kanske inte effekten var överdrivet hög? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Jag tror inte att lagerslitage kommer att vara en faktor' (du kommer att ha tröttnat på köregenskaperna långt innan dess). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
150hk på drivhjulen. Upplevde inga konstigheter på banan men efter vägen var det 2 händer på ratten som gällde då den helt enkelt var bredare är vanliga hjulspåren. _________________ Mattias Holmgren |
||||
|
Lånar tråden lite, hoppas det e ok.
Hur blir förändringen på en bil om man går från scrubradie 10mm till 45mm. Något man kan ändra på camber/caster/toe för att kompensera ev försämring? Bakhjulsdriven. i detta fallet en bmw m3.. Fälgarna är 18x8.5" Mvh oscar _________________ Oscar Friberg |
||||
|
Re:
Det behövs något mer toe in. Sedan är frågan hur långt Ic du har. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Ic =instant centre, eller projektionscentrum av förlängningen av A-armarna. Det indikerar hur lång "swingarm" hjulet får. Är det måttet kort så påverkas fjäderkonstanten för hjulet av scrub avståndet. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4499 besök totalt |