Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Smådelstvätt - hur funkar det?
6 besök senaste veckan (7205 totalt)
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Jag börjar så smått tröttna på att ta bort oljegegga med skruvmejsel och fotogentrasa - därför har jag börjar spana på Blocket efter en s.k. smådelstvätt.

Vis av tidigare köp av garageprylar siktar jag på en begagnad "proffsmodell" i stället för en ny från Jula/Biltema/Verktygsboden.

Finns det något särskilt jag ska tänka på innan jag köper min tvätt? Vad använder man för tvättvätska i tvätten?

1977 Porsche 911
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re: Smådelstvätt - hur funkar det?

HenrikL skrev:
Jag börjar så smått tröttna på att ta bort oljegegga med skruvmejsel och fotogentrasa - därför har jag börjar spana på Blocket efter en s.k. smådelstvätt.

Vis av tidigare köp av garageprylar siktar jag på en begagnad "proffsmodell" i stället för en ny från Jula/Biltema/Verktygsboden.

Finns det något särskilt jag ska tänka på innan jag köper min tvätt? Vad använder man för tvättvätska i tvätten?

En med värme är klockren! De större(väldigt stora) har fasta munstycken och snurrar istället korgen delarna ligger i, annars är det som i en diskmaskin. Det känns lite som diesel tvättvätskan, men luktar inte riktigt lika (illa)

robber
08
Här sen Mar 2003

Jag tycker att ultraljudstvättar funkar bra. Kostar inte så värst mycket heller.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Ang. tvättvätska så har vi kristallolja i den som står i labbet på jobbet.
Funkar bra - delarna är förvisso lätt inoljade när man plockar ut dem men å andra sidan är det mycket enkelt att tvätta av.
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Ultraljudstvätt är ett alternativ, men det känns om de blir ruggigt dyra om man ska kunna tvätta lite större prylar.

Kristallolja, är det samma sak som lacknafta? När det gäller tvättvätska så känns det som man vill undvika sådant som luktar och är brandfarligt. En gnista från vinkelslipen skulle kunna få tråkiga effekter annars.

1977 Porsche 911
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

kör mycket ultraljudstvätt på jobbet. Temperatur är A och o. Då menar jag inte 40-50 grader utan 65-75.

oftast använder vi vanligt diskmedel, modell YES.. går bra så länge det är snäll smuts (färsk skärvätska). Är det elakare smuts så räcker det inte till. Där har sanitetsrent visat sig vara riktigt effektivt.

aluminuim är inte förtjust i basiska rengöringsämnen (som de ovan nämnda), då det missfärgas. Då får man tvätta snabbt och skölja eller använda något annat.

är jag hemma o har nått riktigt grisigt/rostigt/blä-blä, så blir det först bensin för att ta bort det värsta, sedan in i en bunke med lut, som tar resten av det feta, samt får färgrester att släppa. (Sen blir det något fosforsyre-baserat rengöringsmedel för att ta rosten, om det finns nån)

Edit: hitta ett medel på ÖB igår "CITEK" sanitärt avkalkningsmedel 1 liter 20-30 spänn nånstans, som huvudsakligen består av fosforsyra (PH 1,6 i rent tillstånd)

Malmö
Här sen Aug 2005

Re:

HenrikL skrev:
Ultraljudstvätt är ett alternativ, men det känns om de blir ruggigt dyra om man ska kunna tvätta lite större prylar.

Kristallolja, är det samma sak som lacknafta? När det gäller tvättvätska så känns det som man vill undvika sådant som luktar och är brandfarligt. En gnista från vinkelslipen skulle kunna få tråkiga effekter annars.

Ja, kristallolja är ett annat namn för lacknafta (hade själv inte hört talas om det förrän ca ett år sedan då jag såg det stå skrivet på en skylt ovanför en stor tappkran i en gammal industribyggnad och av ren nyfikenhet var jag tvungen att googla efter det).

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Jag brukar lägga grejorna i en nätkorg, spraya på massa gött som löser fett och oljor, sen mosar jag på med hetvattenhögtrycken.

Det blir rent.

Skulle inte det funka så fortsätter jag med SuperClean och en trubbig pensel.

NU är det garanterat rent.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Jamen hallå!!

Här hoppar jag med raska steg in på tråden i hopp om att hitta tips och råd från experter på området. Och så ser jag bara en massa skriverier om oljiga prylar som ska rengöras...

Vad fasen har...

Vänta lite.

Hmmm... Öhhh...

Jaså. Det var alltså inte "Sedeltvätt" det gällde... Förlåt... Måste nog gå till den där optikern iaf...

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Skruva banåkabil
6 besök senaste veckan (7205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande