Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4 besök senaste veckan (4807 totalt) |
0.5bar efter så har du påtok för litet avgassystem , men sen vad som är acceptabelt kan jag inte svara på.
Taget från ett gammalt dokument jag har: Speedparts har gjort ett test med en trimmad 9-5 2.3L Turbo med ett laddtryck 1,4 bar. 320hk med JT 3" avgassystem Mottrycket var då: orginalkat: 0,622bar Sportkat: 0,35bar Racekat: 0,21bar Rakt rör: 0,145bar _________________ AIexander StenvaII |
||||
Hej!
Testade att mäta på Cheva 2500HD -94 6,6liters turbodiesel pickup med originalsystem innan jag bytte ut det för något är sedan. Den har originalsystem som är ökänt för att det stryper rejält, och i stort sett inget motorljud ur systemet vid körning (men motorerna skramlar rejält). På den hade jag 0,5 bar mottryck vid fullast och fullvarv. Vad är det för bil du har och vilka dämpare? om du får 0,5 bar utan katt och med 3-2,5 tums system har du nog en del kvar att göra. Dämparna kanske inte gör rätt för namnet fullflödes... _________________ Mikael Söderholm |
||||
Re:
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Bilen är en Volvo 855R som rullar en del bana under somrarna.
Främre systemet är byggt av mig själv i 3" och för tillfället bort plockat katt (sitter en 100cells annars) som sen går ner till Ferritas kompletta 2,5" system. Ringde Ferrita och fick svaret att flöde upp till 500hk var inga problem, kör i dag med 460hk. Förut har jag kört med ett 3" JT men hade problem även där, dom har en väldigt dum dragning framför bak axeln istället med först 90'sen 180'in i burk sen åter 90'. Men vill ju även klara hjulkraven på banorna så man slipper stå i depån och titta på alla andra som kör. en bild på på dp mäter motrycket precis nedanför lamdan som syns på bilden. ![]() _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||
Ska ju helt klart ha så lite så möjligt, men att mäta mottryck i downpipen på en turbobil känns lite meningslöst. Finns mycket mer att hämta på att mäta i kollektorn.
Tycker för övrigt att du borde upgradera till minst 3" hela vägen. _________________ Volvo 242 |
||||
Re:
Det ena utesluter väl inte det andra? _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Byt till 3" hela vägen, lär knappast ge någon större skillnad i ljud om du får på en bra dämpare.
|
||||
Re:
Hmh, tror du möjilgen pratar om lite grövre mätdata än vad jag menar. Jag skulle tex inte få för mig att mäta i kollektorn utan att ha referensmätt i dp först då tryckdifferensen över turbon direkt påverkar kollektordatan. Har man sen ett någorlunda bra grenrör som har nån form av "scavenging" effect så måste man ha hela avgaset monterat vid kollektormätning, annars ändras pulsernas hastighet och ens data blir felaktig. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Med "gamla systemet monterat och även 100cells katten så hade jag ett motryck på 1,3bar vid 1,25bars laddtryck.
Med systemet som sitter nu har jag ej hunnit mäta i kollektorn. Men mitt "gamla" 3" system åker på igen med lite ny dragning, ska även prov mäta både framför och bakom katten. _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||
Dom som har proffesur i ämnet brukar säga att det är nästan meningslöst att mäta trycket i kollektorn om man inte kan mäta vevvinkelsupplöst. Det kan dock ge indikation om turbon börjar gå in i väggen eller om grenröret fungerar bra eller dåligt. Johan Edlund har skirivit om det här många gånger. Tryckdifferansen över turbons betydelse borde vara odiskutabel; desto lägre tryck i downpipen desto bättre. _________________ Peter Boström |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
4 besök senaste veckan (4807 totalt) |