Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Avgasmottryck!
4 besök senaste veckan (4807 totalt)
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173


Trådstartare
Avgasmottryck!

Vad är max acceptabelt mot tryck efter turbon?
Har byggt mätar adapter och ska börja labba lite.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



0.5bar efter så har du påtok för litet avgassystem , men sen vad som är acceptabelt kan jag inte svara på.

Taget från ett gammalt dokument jag har:
Speedparts har gjort ett test med en trimmad 9-5 2.3L Turbo med ett laddtryck 1,4 bar. 320hk med JT 3" avgassystem
Mottrycket var då:
orginalkat: 0,622bar
Sportkat: 0,35bar
Racekat: 0,21bar
Rakt rör: 0,145bar

_________________
AIexander StenvaII
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173


Trådstartare
Ligger i dag på 0,5 precis vid varvstopp.
Då har jag precis testat utan 3" från turbon och till bakresystemet utan kat och ferrita 2,5" system med två fullflödes dämpare.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 73



Hej!
Testade att mäta på Cheva 2500HD -94 6,6liters turbodiesel pickup med originalsystem innan jag bytte ut det för något är sedan. Den har originalsystem som är ökänt för att det stryper rejält, och i stort sett inget motorljud ur systemet vid körning (men motorerna skramlar rejält).
På den hade jag 0,5 bar mottryck vid fullast och fullvarv.

Vad är det för bil du har och vilka dämpare?
om du får 0,5 bar utan katt och med 3-2,5 tums system har du nog en del kvar att göra.
Dämparna kanske inte gör rätt för namnet fullflödes...

_________________
Mikael Söderholm
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Turbo-Fredde skrev:
...Då har jag precis testat utan 3" från turbon och till bakresystemet utan kat och ferrita 2,5" system med två fullflödes dämpare.



_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173


Trådstartare
Bilen är en Volvo 855R som rullar en del bana under somrarna.
Främre systemet är byggt av mig själv i 3" och för tillfället bort plockat katt (sitter en 100cells annars) som sen går ner till Ferritas kompletta 2,5" system.
Ringde Ferrita och fick svaret att flöde upp till 500hk var inga problem, kör i dag med 460hk.
Förut har jag kört med ett 3" JT men hade problem även där, dom har en väldigt dum dragning framför bak axeln istället med först 90'sen 180'in i burk sen åter 90'.
Men vill ju även klara hjulkraven på banorna så man slipper stå i depån och titta på alla andra som kör.
en bild på på dp mäter motrycket precis nedanför lamdan som syns på bilden.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44



Ska ju helt klart ha så lite så möjligt, men att mäta mottryck i downpipen på en turbobil känns lite meningslöst. Finns mycket mer att hämta på att mäta i kollektorn.

Tycker för övrigt att du borde upgradera till minst 3" hela vägen.

_________________
Volvo 242
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

Kalle Buchka skrev:
Ska ju helt klart ha så lite så möjligt, men att mäta mottryck i downpipen på en turbobil känns lite meningslöst. Finns mycket mer att hämta på att mäta i kollektorn.


Det ena utesluter väl inte det andra?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44



Re:

Cobolt skrev:

Det ena utesluter väl inte det andra?


Absolut inte, men som sagt, jag tror man kan lära sig bra mycket mer om hur motorn mår genom att mäta trycket i kollektorn.

_________________
Volvo 242
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Byt till 3" hela vägen, lär knappast ge någon större skillnad i ljud om du får på en bra dämpare.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

Kalle Buchka skrev:
Cobolt skrev:

Det ena utesluter väl inte det andra?


Absolut inte, men som sagt, jag tror man kan lära sig bra mycket mer om hur motorn mår genom att mäta trycket i kollektorn.


Hmh, tror du möjilgen pratar om lite grövre mätdata än vad jag menar.

Jag skulle tex inte få för mig att mäta i kollektorn utan att ha referensmätt i dp först då tryckdifferensen över turbon direkt påverkar kollektordatan. Har man sen ett någorlunda bra grenrör som har nån form av "scavenging" effect så måste man ha hela avgaset monterat vid kollektormätning, annars ändras pulsernas hastighet och ens data blir felaktig.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173


Trådstartare
Med "gamla systemet monterat och även 100cells katten så hade jag ett motryck på 1,3bar vid 1,25bars laddtryck.
Med systemet som sitter nu har jag ej hunnit mäta i kollektorn.
Men mitt "gamla" 3" system åker på igen med lite ny dragning, ska även prov mäta både framför och bakom katten.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
peterb
Kungsör
Här sen Apr 2006
Inlägg: 26



Kalle Buchka skrev:
Ska ju helt klart ha så lite så möjligt, men att mäta mottryck i downpipen på en turbobil känns lite meningslöst. Finns mycket mer att hämta på att mäta i kollektorn.


Dom som har proffesur i ämnet brukar säga att det är nästan meningslöst att mäta trycket i kollektorn om man inte kan mäta vevvinkelsupplöst. Det kan dock ge indikation om turbon börjar gå in i väggen eller om grenröret fungerar bra eller dåligt. Johan Edlund har skirivit om det här många gånger.

Tryckdifferansen över turbons betydelse borde vara odiskutabel; desto lägre tryck i downpipen desto bättre.

_________________
Peter Boström
Citera
Racetech
Avgasmottryck!
4 besök senaste veckan (4807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande