| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Axelstål?
|
3010 besök totalt |
|
Axelstål?
Nu är jag på jakt efter ett axelstål med beteckningen EN24T eller likvärdigt. Diametern ska vara 31 eller 32mm, och längden 300 eller 350mm. Den ska delas på två och jag återkommer med en detaljerad ritning. Jag skulle också behöva ha tag i någon som kan svarva till axelstålet och även gänga axeltapparna i ena änden. Kanske ska tillägga att är stålet svarvbart utan något speciellt som behövs så fixar jag svarvningen själv. och så den lilla ritningen med mina skills i paint. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
|
Hör med denna firma, har hört rykten att dom ska va grym på sådana saker.
http://www.fixittransmission.com/sv/pages.asp?pageID=5&showpage=3 _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
Re:
Ja dom verkar kunna fixa det mesta. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
|
Re:
Det lät ju förträffligt om det är på det sättet. Var får man lämpligast tag på ett par småbitar då? _________________ Claes-Olof Strand |
||||
|
Re:
Har nog några meter 2541 trolig diameter 35-40mm, kan sälja lösvikt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Ja det var väl tanken att göra det mesta själv iaf. Den fräsning jag måste göra har jag redan ordnat hjälp till. Och fräsningen rör inte axeltapparna. Så återstår gör ju de små axeltapparna och gängningen utav dom. Har själv inget M22x1,5 gängsnitt. Så det är klart är det någon som känner sig manad att för en rimlig penning ordna till dom. Ja då är även det en tänkbar variant.
En undran har jag om materialet? Ska det härdas på något sätt efter bearbetning? _________________ Claes-Olof Strand |
||||
|
Man funderar ju så man blir tokig ibland. Men en tanke som dök upp var att jag har ju orginaltapparna. Varför inte svarva till ett rör bara som träs eller pressas på tappen där sen ska vara grövre? Det kan ju inte utgöra någon försvagning som jag ser det.
_________________ Claes-Olof Strand |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Axelstål?
|
3010 besök totalt |