| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetrycksmätare på en r1 motor
|
1394 besök totalt |
|
Hej Är det någon som vet var man kan ta ut oljetryck för en oljetrycksgivare på en Yamaha R1 motor från 2007? Motorn sitter i en seven. Det är endast nivågivare som standard på r1 motorn. Kanske någon som kör Radical med denna motor som vet? _________________ Peter Lager |
|
Borra ur och dra en gänga i skruven som håller oljekylaren.
om man monterar oljetrycksgivaren i chassiet och ansluter via en slang till samma ställe så håller givaren längre. Lär inte vara ovanligt att dom skakar sönder annars, har jag både hört och upplevt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
|
Tack för tipset, det ser bra ut.
Såg att du hade satt dit en trågplåt med, jag gjorde detta för ett litet tag sedan och fick problem med oljenivålampan som börjar lysa. Den börjar lysa när man har kört ungefär hundra meter (detta när motorn är kall) sedan slocknar den inte förrens man stänger av motorn, så håller det på några gånger till motorn blivit varm, då försvinner problemet. Det beror kanske på att oljan inte hinner rinna ner ner den är kall och lite segare? Har du haft samma problem? _________________ Peter Lager |
|
Jag tog bort oljenivågivaren. I dess ställe svarvade jag till en adapter där jag skruvade i en oljetempgivare så jag mätte oljetempen i tråget. I skruven till oljekylet satte jag oljetrycksgivaren. Den skruven är ihålig och har ca 10mm tjockt gods i skallen. Som gjord för att borra igenom och dra en gänga till givaren.
Den här motorn sitter i min förra bil, MkIIIan, och har tjänstgjort sen 2006. Nu har den gått ca 8-900mil varav ca 500 mil på bana. Jag hade både oljetemp och oljetrycket kopplat till dataloggern och den har aldrig falerat. Stabilt oljetryck och en oljetemp som ligger ca 15 grader över vattentempen. R1 motorn med baffelplåt som enda modifiering är otroligt stabil. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1394 besök totalt |