Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW 635 som snart flyger av vägen?
1634 besök totalt
_Ekman_
Uddevalla
Här sen Maj 2010

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Detta är inte den vanliga obalanskänslan som en bil kan visa sig ha när hjul eller fälg är att annat är bra. Bilen som det gäller är en gatlegal BMW 635 csi anpassad för bus på bana.

Symptom: Vid 80kmh kommer obalans/skak fram i bilen som gör att man tvingas bromsa annars känns det som att bilen skall åka av vägen.. Det kan besrkivas som framfälgarna sitter i en mutter med 1 gänga. 3 uppsättningar fälgar är balancerade o testade men med samma resultat,

Saker som är bytta är följande:

Topplagringar, stötdämpare, Styrsnäcka "4st" Bärarmar, Styrstag, kränghämmarstag, sektorarm, Hjullager, samt framvagnen är inställd, Runt 20k är utlagt på detta bekymmer men vägrar ge sig.

Åby
Här sen Feb 2006

hade haft liknande symptom på obalans i drivlina, typ drivaxel eller kardan...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

knotan skrev:

Håller med. 80 blås låter ju som en typisk kardanvibration. Kolla Hardyn och stödlagret.

För jag antar att ni kollade mer än bara att hjulen var balanserade, så dom inte är ovala t ex..?

BMW 330i -05
Citera
_Ekman_
Uddevalla
Här sen Maj 2010

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
knotan skrev:

Håller med. 80 blås låter ju som en typisk kardanvibration. Kolla Hardyn och stödlagret.

För jag antar att ni kollade mer än bara att hjulen var balanserade, så dom inte är ovala t ex..?

ja fälg o däck är kollade, alla 12 st. ska kolla det nämda

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

om det är hyfsat lågfrekvent och kanske avtar vid högre hastighet: Har du ställt negativ camber och fortfarande har toe-in? Isåfall tuggar däcken och bilen blir lätt omöjlig.

I brist på bättre grundad vetenskap så funkar en 3 mm toe-out (mätt som skillnad mellan sidorna på fram- och bakkant fälg med femtontummare, vilket ger ca 0.5° mot färdriktningen) ganska väl med 3° camber rakt fram. En hel del beroende på däckval iofs, men ändå.

Så en grov tumregel är en mm toe-out per grad negativ camber. I grader ger detta grovt 20% toe-in av cambern. Negativ camber ger alltså 20% av siffran i toe-out.

Jag tror snarare att detta är i underkant av rullningsneutralt (minimalt rullmotstånd i en kombination av camber och toe) än i överkant. Därför slarvar jag åt "rätt" håll i beräkningarna.

EDIT: Pratar framaxel. Rullningsneutralt gäller även bakaxeln, men där överväger tydligen balansmässiga överväganden.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Haha!

Ett sånt sammanträffande.
Min E30 skakar som en betongvibrator i just 80km/h
Nybalanserade 16" hjul och i stort sett nya däck.

Efter 80 lugnar det sig och kommer tillbaka i 140-145km/h.
I denna hastighet är det inga nådiga vibrationer vi talar om.

Skall tilläggas att jag upptäckt att min hardy ser ut som kriget och MÅSTE bytas.

Det blir att ta ner avgassystem, alla skydd och sen riva kardanen för en översyn.

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Skruva banåkabil
1634 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande