Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1541 besök totalt |
Tryckförändingrar i luftbälgar?
Vet att detta är lite ot men låt säga att man fyller upp sina bälgar med 10bar och man kör i en håla blir trycket högre när de komprimeras då eller bi behåller det samma tryck? om det komprimeras va kan man räkna med för tryckförändring? |
||||||
Re: Tryckförändingrar i luftbälgar?
Trycket i bälgen kommer bli högre, men det är väl extremt liten tryckhöjning det blir då du har en eller flera tillräckligt stora lufttankar som jämnar ut. _________________ Roland Johansson |
||||||
ok men luften är "låst" då man bara pyser i det tryck man behöver. från tankarna beroende på last dock max 10bar..
Spränggränsen på slangarna är 15bar.. det är det vi är lite oroliga för. är det någon fara? Är ingen race bil utan bilen som transporterar bilen från bana till bana.. |
||||||
Re:
Har ni skruvat upp trycket (hur orkade kompressorn?) till 15 bar och sprängt en slang? Normalt brukar bälgarna sprängas före slangar ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
nej det är vad som är angivet för de slangarna sen är det säker säkerhetsmarginal på det.. Bälgarana ska klara 600psi och 1300kg st.. |
||||||
Re:
Det låter som små eftermonterade bälgar, skulle vara mycket mer orolig för deras hållbarhet än slangarna. Eventuellt tillverkar du (köper om du hittar) säkerhetsventiler på tex 16bar, men fundera på vad som händer när luften åker ur. Finns risk för dyrare följdskador. Bättre är nog en uppmärksam förare som inte åker +100km/h över 14cm höga asfaltskanter etc. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1541 besök totalt |