Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tryckförändingrar i luftbälgar?
1541 besök totalt
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Tryckförändingrar i luftbälgar?

Vet att detta är lite ot men låt säga att man fyller upp sina bälgar med 10bar och man kör i en håla blir trycket högre när de komprimeras då eller bi behåller det samma tryck?

om det komprimeras va kan man räkna med för tryckförändring?

_________________
Jonas Hallenborg
www.hallenborg.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Re: Tryckförändingrar i luftbälgar?

Hallenborg skrev:
Vet att detta är lite ot men låt säga att man fyller upp sina bälgar med 10bar och man kör i en håla blir trycket högre när de komprimeras då eller bi behåller det samma tryck?

om det komprimeras va kan man räkna med för tryckförändring?



Trycket i bälgen kommer bli högre, men det är väl extremt liten tryckhöjning det blir då du har en eller flera tillräckligt stora lufttankar som jämnar ut.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Låter som en intressant racebil minst sagt... Länk?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
ok men luften är "låst" då man bara pyser i det tryck man behöver. från tankarna beroende på last dock max 10bar..

Spränggränsen på slangarna är 15bar.. det är det vi är lite oroliga för. är det någon fara?

Är ingen race bil utan bilen som transporterar bilen från bana till bana..

_________________
Jonas Hallenborg
www.hallenborg.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Re:

Hallenborg skrev:
ok men luften är "låst" då man bara pyser i det tryck man behöver. från tankarna beroende på last dock max 10bar..

Spränggränsen på slangarna är 15bar.. det är det vi är lite oroliga för. är det någon fara?

Är ingen race bil utan bilen som transporterar bilen från bana till bana..



Har ni skruvat upp trycket (hur orkade kompressorn?) till 15 bar och sprängt en slang?

Normalt brukar bälgarna sprängas före slangar men det är mest 'småbälgar' av varianten eftermonterat junk som verkar tappa stinget av alldeles för hög fart vid asfalteringskarvar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Hallenborg skrev:
ok men luften är "låst" då man bara pyser i det tryck man behöver. från tankarna beroende på last dock max 10bar..

Spränggränsen på slangarna är 15bar.. det är det vi är lite oroliga för. är det någon fara?

Är ingen race bil utan bilen som transporterar bilen från bana till bana..



Har ni skruvat upp trycket (hur orkade kompressorn?) till 15 bar och sprängt en slang?

Normalt brukar bälgarna sprängas före slangar men det är mest 'småbälgar' av varianten eftermonterat junk som verkar tappa stinget av alldeles för hög fart vid asfalteringskarvar.


nej det är vad som är angivet för de slangarna sen är det säker säkerhetsmarginal på det..

Bälgarana ska klara 600psi och 1300kg st..

_________________
Jonas Hallenborg
www.hallenborg.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Re:

Hallenborg skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Hallenborg skrev:
ok men luften är "låst" då man bara pyser i det tryck man behöver. från tankarna beroende på last dock max 10bar..

Spränggränsen på slangarna är 15bar.. det är det vi är lite oroliga för. är det någon fara?

Är ingen race bil utan bilen som transporterar bilen från bana till bana..



Har ni skruvat upp trycket (hur orkade kompressorn?) till 15 bar och sprängt en slang?

Normalt brukar bälgarna sprängas före slangar men det är mest 'småbälgar' av varianten eftermonterat junk som verkar tappa stinget av alldeles för hög fart vid asfalteringskarvar.


nej det är vad som är angivet för de slangarna sen är det säker säkerhetsmarginal på det..

Bälgarana ska klara 600psi och 1300kg st..



Det låter som små eftermonterade bälgar, skulle vara mycket mer orolig för deras hållbarhet än slangarna.

Eventuellt tillverkar du (köper om du hittar) säkerhetsventiler på tex 16bar, men fundera på vad som händer när luften åker ur. Finns risk för dyrare följdskador.

Bättre är nog en uppmärksam förare som inte åker +100km/h över 14cm höga asfaltskanter etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Racetech
Tryckförändingrar i luftbälgar?
1541 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande