Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är luftströmmar skalenliga?
1 besök senaste veckan (1337 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Vi "säger" att jag byggt en modell av en kaross som är ca 60-70 cm lång och är i ca skala 1:8.

om då jag fått fram att ving höjden är optimal (eller så som jag vill ha det iaf) på skalmodellen när den ligger 2 cm över "bakluckan" (eller slutet på bilen).
Kommer detta verkligen bli samma skalenliga avstånd i verkligheten om karossen byggs?.. är turbulensens lagar verkligen så tacksamma?

Hoppas ni förstår vad jag menar ..

Halland
Här sen Maj 2003

Borde så vara, många gånger man ser skalamodeller i skolans vindtunnel.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

om det vore så enkelt skulle väl ingen bygga vindtunnlar för fullskaletest?

Skänninge
Här sen Maj 2003

Lennart Mäkinen skrev:
om det vore så enkelt skulle väl ingen bygga vindtunnlar för fullskaletest?

Dom kanske vill ha högre "upplösning" ?

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Är luftströmmar skalenliga?

Turbo² skrev:
Vi "säger" att jag byggt en modell av en kaross som är ca 60-70 cm lång och är i ca skala 1:8.

om då jag fått fram att ving höjden är optimal (eller så som jag vill ha det iaf) på skalmodellen när den ligger 2 cm över "bakluckan" (eller slutet på bilen).
Kommer detta verkligen bli samma skalenliga avstånd i verkligheten om karossen byggs?.. är turbulensens lagar verkligen så tacksamma?

Hoppas ni förstår vad jag menar ..

Nej det blir inte helt skalenligt.

När det handlar om övergång från laminär till turbulent strömning så har den ett ickelinjärt skalberoende. (reynolds tal). Man behöver högre vindhastigheter i en mindre skala.

Det går dock att simulera mycket med att arbeta med andra vindhastigheter i en skaltunnel. Ett annat alternativ är att arbeta med annan viskositet, t.ex. med vatten istället för luft.

Har man koll på ovanstående och t.ex. ser till att undanröja vissa problem så kommer dock modellens prportioner att vara fortsatt skalenliga, t.ex. Om vingen visar sig vara optimal 2cm över bakluckan på en modell i 1:10 så motsvarar det 20cm i verkligheten.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Re: Är luftströmmar skalenliga?

porschedriver skrev:
När det handlar om övergång från laminär till turbulent strömning så har den ett ickelinjärt skalberoende. (reynolds tal).

Just jävlar, Reynolds tal... borde tom jag komma ihåg

Värnamo
Här sen Dec 2002

Det borde iallafall gå få ut viktig information ur test i mindre skala, annars borde ju de F1 stallen med mycket ha det. Enligt tidningen Automobil är det bara Renault som har en vindtunnel för test av fullskala. Men att det är så kan ju ha med kostnad av prototyper och kostnad av att driva tunneln också.

Täby
Här sen Feb 2003

Visst kan man få vettig information, men inte helt rätt. Det finns metoder för att skala upp resultaten, men om man t.ex. har Reynoldstals beroende avlösningar och virvelbildningar så kan det hända att de inte kommer med alls vid för lågt Re-tal, vilket gör en skalning av de effekterna helt fel.
Det finns inget F1-stall som har en fullskaletunnel, även om en del kan pressa in en fullskale-F1:a i sin tunnel i marknadsföringssyfte, som en person ifrån RenaultF1 uttryckte det. Renault kan däremot trycksätta sin tunnel och därigenom få upp Re-tal, men det verkar i stort sett aldrig användas.
Det är inte bara tunneln som blir dyrare, modellerna blir dyrare också då belastningarna stiger med kubiken. Nån F1-aerodynamiker uttryckte det som så att om de körde i full skala skulle de få göra modellerna i gediget rostfritt och vem, förutom flygindustrin, har råd med det. En himla tid tar det att göra modellerna också, montera, ändra, etc..

Även om de har mycket pengar så har de inte oändligt, styckepriset på en F22:a är ju en bit över hela Ferraris budget, så än är de inte riktigt i översta ligan.

"Snälla" former är däremot hyfsat skalbara, men dit räknas knappast en hel bil och speciellt inte en formelbil.

#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

AndersY skrev:
...Det finns inget F1-stall som har en fullskaletunnel...

Har inte Sauber startat sin nya tunnel ännu?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

ice skrev:
AndersY skrev:
...Det finns inget F1-stall som har en fullskaletunnel...

Har inte Sauber startat sin nya tunnel ännu?

Sauber har mig veterligt ingen fullskaletunnel. Har du andra uppgifter? Däremot får de in en hel bil, men det får många. Inte riktigt samma sak.
Men det kanske bara var en vanlig fråga och då är svaret nej, det har de inte. Inte i operativt skick ännu, men om några månader skall den väl vara klar för att använda.

#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Såg en rubrik på TV4 text s 335 om att Saubers tunnel skulle vara i drift för ngn vecka sen, men läste inte inslaget. Annars verkar det ju finnas en del features i den, "rullande" golv, möjlighet att köra två bilar samtidigt och att snedställa dessa. Men om den är "fullskala" enligt alla definitioner, har jag ingen aning om.

Har jobbat på ett ställe där man bygger skalmodeller av vattenkraftanläggningar och strömningshastigheterna blir ju inte skalenliga ( om jag minns rätt så blir felfaktorn för hastigheten roten ur skalfaktorn, dvs i skala 1:4 så blir hastigheten 2 ggr för hög om man skalar upp allting proportionellt igen, men som sagt, minnet kan svika mig ). Däremot ska strömbilder (virvlar...) och dynamik i övrigt bli representativt. Man har t.o.m. modellerat flottning med svarvade tändsticksstora "stockar" och det stämmer bra.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Här finns lite info om Saubers nya lekstuga:
http://www.itv-f1.com/news/news_story/19196

1 besök senaste veckan (1337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande