| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plastbussningar till Westfield?
|
1573 besök totalt |
|
Jag börjar tycka att flexet i "metalastic"-bussningarna - framförallt bak - känns lite väl mycket när man kör lite hårdare. Framförallt så ändras toe bak mycket mellan acceleration och broms. Dessutom verkar minst en bussning i bakvagnen ha gjort sitt redan, så jag måste ändå byta... Så, jag har tre frågor: 1) Hur hårda bussningar behöver man egentligen för att flexet inte ska bli "märkbart" på banan? (Jag kör Yokohama A048 205/60-R13 hårdhet M nu, och det lär bli något med lite mer bett nästa gång.) Nylon är kanske lite onödigt hårt med tanke på livslängden på uniballs, hjullager mm...? 2) Någon som har någon uppfattning om hur hårda och/eller hållbara dessa från Rally Design är? http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=11844 3) Har bussningarnas hårdhet någon nämnvärd inverkan på livslängden på Westfields widetrack-länkarmar? Jag tänkte ju att jag helst ska byta till andra länkarmar innan jag kör av dem... Att länkarmarna ryker har väl mest med böjkrafterna från coilover/spindelled att göra (förutom den tveksamma konstruktionen, givetvis), så bussningarnas hårdhet borde väl ha minimal inverkan på det?
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Hur vet du att toe ändras mycket mellan broms och gas? Hur vet du att en bussning "gett upp"?
Jag har även jag metalastic och har vissa väghållningsissues, men jag vet inte om bussningarna är boven. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
hej
jag gjorde egna i Polyacetal ( Delrin) kärt barn har många namn..funkar kanon.. jag kan lova att dom inte flexar ..använder sömlösa hydraulrör som hylsor men min bil är ju primärt en banbil o jag byter gärna lager o uniballs lite oftare bara jag slipper flex i bussningar... när man kör på så jämt underlag som asfalt så tror inte jag iallafall att så styva bussningar sliter speciellt mycket mer.. Polysport Race är ganska hårda ..dom är dock inte så hållbara.. _________________ Peter Börjesson Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1 |
||||||
|
Re:
Att toe ändrar sig är ganska uppenbart om man kollar på konstruktionen, samt drar lite i grejorna. Det är inte så många mm gummi i bussningarna, men det rör sig åtskilliga mm åt diverse håll bara man drar lite med handkraft. Rent väghållningsmässigt har jag inte haft uppenbart ont av detta, men det kan ju bero på att jag har någon mm toe-in bak, i kombination med -1.5° camber, som ju borde innebära att man ska ha minimal toe-in eller t o m toe-out för att få det rullningsneutralt. (Kör nu med ca 3 mm toe-out fram till -2.8° camber, och det känns fortfarande som om jag har lite lagom toe-in - nästan onödigt stabilt.) Den kassa bussningen noterade jag när jag skulle montera hjulen med bilen lyft, och drog lite mot handbromsen. (Kör med lösa spacers, så jag vill helst dra till lite innan jag ställer ner bilen.) Vänstra bakhjulet flexade betydligt mer än högra, och det kändes nästan som ett glapp snarare än flex... Kollade lite närmare och upptäckte att bakre bussningen på övre länkarmen rörde sig rejält utan något större motstånd. Innerhylsan sitter still, så det är inte där det sitter. Vad beträffar flex så har jag tidigare noterat att framspindlarna vrider sig storleksordningen hela grader under inbromsning. Nu påverkar ju inte det toe iaf, men caster och därmed "resulterande" camber minskar ju en del på väg in i snävare kurvor...
Den här kassa bussningen har gjort mig mer uppmärksam på fenomen som verkar aningen bekanta sedan tidigare; det blir bara lite mer nu, känns det som. Bilen liksom går över och "sätter sig" lite väl distinkt när man styr in, och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något annat. Visst jobbar däcken en del, men det borde rimligtvis vara mindre distinkt och mer progressivt än detta fenomenet. Man kanske skulle stoppa in den nyligen införskaffade kameran och en rejäl ficklampa i bakvagnen och köra en vända...? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Allt är väl relativt... Jag kör iaf bilen till och från banorna (än så länge), och sedan blir det väl några enstaka utställningar och träffar per år. Hade jag inte haft problem med oljetempen i början så hade bilen nog gått fler mil på bana än på väg, trots detta. Om det går åt några uniballs mer eller mindre per säsong är väl mindre kritiskt, i vilket fall... Det är ju ganska lättskruvat, dessutom.
Nä, man har ju ändå däcken kvar ner till backen - och sedan blir det inte speciellt mycket vibrationer från motorn heller i mitt fall, tack vare V6:an.
ok... Roadster Bil har en variant också (Westfields egna?), och jag får intrycket att de ska vara rejält hårda. Någon som kör med dessa? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Jag ska kolla mina bussningar, har hjulen av och allt hänger i luften ändå men har inte noterat några stora mängder flex nånstans - därav att jag inte lagt nån större mängd energi på att byta bussningar. Ska rycka och dra och se om jag märker nån flex.
Jag kommer ändå ställa in mer toe-in bak för att se om det gör nån skillnad. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Re:
Mjo... Men får man dit det utan att ändra fästena i ramen? ("Vanliga" ledlager tänker jag då; inte "länkhuvuden"/uniballs.) Uniballs bör dock gå att få dit med enbart andra länkarmar, tror jag... Har inte Siltech Racing en sådan lösning till framvagnen? Här hittar jag iaf tre varianter, som vad jag förstår ska vara direkt ersättning för standard, uniball som övre spindelled, respektive uniballs överallt: http://www.libell.nu/ _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1573 besök totalt |