Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racinglicens
5662 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Racinglicens

I våras så gick jag och skaffade racinglicens. Tänkte att det kunde vara bra att ha en om andan skulle falla på att delta i ett långlopp eller något annat skoj.
Nu är det ju så att man får en debutlicens och man måste köra tre tävlingar innan man kan klassa upp licensen till en nationell licens.

Nu är min fråga hur hur man gör detta på enklaste möjliga vis? Finns det någon tävlingsform som jag skulle kunna köra med Porschen, typ Lazzat RS tävlingar? Räknas det som "riktig" tävling som gör det möjligt att klassa upp licensen eller måste jag börja leta efter styrning i nått långloppsteam?

NS BTG: 9.10.21

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Fråga dig först om du behöver Nationell.
Det är tävlingsklassninen som styr det, Nationella tävlingar i andra EU-länder behöver du nationell till, samt några högre klassade inom landet (STCC, JTCC, och säker några till).

Själv tävlar jag 5e året på Debut (snåljåp, jomenvisst).

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sant i oförsig.
Men efter som att jag har co-drive o Rally licens så vore det ju smidigt att även få ut racing licensen när jag löser ut de andra licenserna. Nu måste jag lösa ut min debutantlicens separat (kan ju göra det vid varje racingtillfälle i och för sig).
Tänkte bara om det fanns något enkelt sätt att klassa upp sig på (är oxå en snåljåp ).

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik C skrev:
Sant i oförsig.
Men efter som att jag har co-drive o Rally licens så vore det ju smidigt att även få ut racing licensen när jag löser ut de andra licenserna. Nu måste jag lösa ut min debutantlicens separat (kan ju göra det vid varje racingtillfälle i och för sig).
Tänkte bara om det fanns något enkelt sätt att klassa upp sig på (är oxå en snåljåp ).

om du pratar om Debutantlicens som den första licensen man får efter genomförd godkänd racinglicens kurs, så kommer den med automatiskt på licensbrickan nästa år när du löser ut ny licens för året... Och kostnaden styrs av den högsta licensgraden du har... dvs Rally nationell och du betalar inget mera för din Racing debutant, du hade iofs inte betalat något mera om du haft racingnationell heller, eftersom du redan betalar 800+ för din rallylicens. medans om du bara haft racingdebutant så hade du betalat ca 400.....

så du kan ta nationell utan att betala extra än vad du redan gör.... och det gör du genom att åka 3 tävlingar som sagt....

VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Kör 3 race med PCSR... Enkelt med din bil.

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
Fredrik C skrev:
Sant i oförsig.

om du pratar om Debutantlicens som den första licensen man får efter genomförd godkänd racinglicens kurs, så kommer den med automatiskt på licensbrickan nästa år när du löser ut ny licens för året... Och kostnaden styrs av den högsta licensgraden du har... dvs Rally nationell och du betalar inget mera för din Racing debutant, du hade iofs inte betalat något mera om du haft racingnationell heller, eftersom du redan betalar 800+ för din rallylicens. medans om du bara haft racingdebutant så hade du betalat ca 400.....

så du kan ta nationell utan att betala extra än vad du redan gör.... och det gör du genom att åka 3 tävlingar som sagt....

Jag var tvungen o ringa SBF o kolla igen.
Tydligen är nationell licens (i mitt fall rally) och debutant separata och de kommer inte automatiskt på samma licensbrickan nästa år. Om jag inte har kört mina tre debutanttävlingar i år så måste jag lösa en ny debutantlicens nästa år om jag har tänkt köra racing. dvs 795:- för rally & co-drive, plus ca 400:- för debutantlicensen.
och får jag inte i hop mina tre tävlingar under nästa år så gäller samma sak för nästföljande år.
Jädra märkligt kan tyckas . Men tydligen så har SBF gjort fel fram tills nu när de har klassat upp direkt till nationell racinglicens, vilket de tydligen har gjort enligt tjejen jag pratade med i telefon.

Så därför skulle jag vilja på enklaste möjliga vis klassa upp licensen. Så man får den på en o samma bricka så man slipper hålla på o lösa ut den vid varje tillfälle samt ha koll på femårsgränsen.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik C skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Fredrik C skrev:
Sant i oförsig.

Jag var tvungen o ringa SBF o kolla igen.
Tydligen är nationell licens (i mitt fall rally) och debutant separata och de kommer inte automatiskt på samma licensbrickan nästa år. Om jag inte har kört mina tre debutanttävlingar i år så måste jag lösa en ny debutantlicens nästa år om jag har tänkt köra racing. dvs 795:- för rally & co-drive, plus ca 400:- för debutantlicensen.
och får jag inte i hop mina tre tävlingar under nästa år så gäller samma sak för nästföljande år.
Jädra märkligt kan tyckas . Men tydligen så har SBF gjort fel fram tills nu när de har klassat upp direkt till nationell racinglicens, vilket de tydligen har gjort enligt tjejen jag pratade med i telefon.

Så därför skulle jag vilja på enklaste möjliga vis klassa upp licensen. Så man får den på en o samma bricka så man slipper hålla på o lösa ut den vid varje tillfälle samt ha koll på femårsgränsen.

Jaha, det där låter konstigt........ Och ett sätt att få mera pengar bara av SBF ........

så om man har Debutant så får man betala 400 extra per år, men om man klassar upp sig till en "dyrare" racinglicens så blir det "gratis" om man har rallylicensen redan?

jaja, SBF arbetar på ett mystiskt sätt emellanåt

(för övrigt så har dom väl aldrig klassat upp direkt till nationell racinglicens utan man har väl alltid varit tvungen att klassa upp sig genom delta i tävling mig veterligen under dom 15 åren som jag varit utbildare av racinglicenser)

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hon lät inte helt säker på sin sak hon jag pratade med...så jag är fortfarande osäker på om jag har betalt in rätt.
Jag avvaktade med att lösa ut min rallylicens för att jag trodde att jag skulle få ut den och debutracinglicensen på samma bricka. Men så var tydligen icke fallet. De är separata och de kommer aldrig hamna på samma bricka enligt damen i telefonen.
och klassar jag inte upp debutant licensen under året så måste den lösas separat även nästa år .

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik C skrev:
Hon lät inte helt säker på sin sak hon jag pratade med...så jag är fortfarande osäker på om jag har betalt in rätt.
Jag avvaktade med att lösa ut min rallylicens för att jag trodde att jag skulle få ut den och debutracinglicensen på samma bricka. Men så var tydligen icke fallet. De är separata och de kommer aldrig hamna på samma bricka enligt damen i telefonen.
och klassar jag inte upp debutant licensen under året så måste den lösas separat även nästa år .

jag tror iofs att hon inte vet vad hon pratar om..... för det är massor av folk som har rally och racing på samma bricka...... men dom har ju bytt folk på licensavdelningen och det kan ju vara någon ny temporär där nu under sommaren med.....

Eller så har dom ändrat iofs för att få in mera pengar...... vem vet...

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Eller så har dom ändrat iofs för att få in mera pengar...... vem vet...
Man måste ju ha in pengar för att avlöna den temporära som ger svävande svar i telefon.
Det brukar ju vara alla licenser på en plastbit, och naturligtvis måste det då kunna vara olika klassningar för de olika grenarna. (Inter)nationell i en gren ger ju inte det för de andra osv.
Rimligtvis borde de väl klara sig på att man pröjsar för den dyraste. Ska man pröjsa individuellt för alla grenar så är det nog många som låter licenserna vila när inbetalningskorten kommer runt nyår.

NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Jag hade nationell kartlicens när jag tog racinglicens. Jag pratade med SBF och fick ett val, antingen så kunde jag klassa upp racinglicensen till nationell och ta ut allt på samma bricka automatiskt utan de tre tävlingarna, eller ta ut licenserna separat.

Här sen Apr 2004

Re:

Niklas_Falk skrev:
Jag hade nationell kartlicens när jag tog racinglicens. Jag pratade med SBF och fick ett val, antingen så kunde jag klassa upp racinglicensen till nationell och ta ut allt på samma bricka automatiskt utan de tre tävlingarna, eller ta ut licenserna separat.
thumbs up
Nån verkar ha varit lite vettig och pragmatisk (undrar om inte det är praxis, det vore så bökigt annars)

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Megauppning, men stämmer det fortfarande att man måste köra tre svenska tävlingar för att uppgradera debutant till nationell racinglicens?

Vill köra tysk nationell serie men har inte möjlighet att köra någon svensk serie för att uppgradera licens från debutant?

Skall man även köra tre svenska tävlingar för att behålla sin nationella?

Blir ju lite moment 22 för mig...

Racinglicens
5662 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande