Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche PCCB bromsar, skit eller inte?
1 besök senaste veckan (4798 totalt)
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
Porsche PCCB bromsar, skit eller inte?

Jag är lite sugen på en Porsche 996 GT3 RS och undrar om man bör undvika de objekt som har de keramiska bromsarna.

Finns det någon här som använder sin 996:a med PCCB på bana, funkar det?

Har läst någonstans att det fanns både gen1 och gen2 av PCCB på 996 modellen, stämmer det och hur ser man skillnaden på dom isf.?

Jag skall ha bilen till bankörning

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
AntX
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 156



Re: Porsche PCCB bromsar, skit eller inte?

kotten skrev:
Jag är lite sugen på en Porsche 996 GT3 RS och undrar om man bör undvika de objekt som har de keramiska bromsarna.

Finns det någon här som använder sin 996:a med PCCB på bana, funkar det?

Har läst någonstans att det fanns både gen1 och gen2 av PCCB på 996 modellen, stämmer det och hur ser man skillnaden på dom isf.?

Jag skall ha bilen till bankörning


PCCB funkar kanon. Är lätta och blir inte lätt överhetta så de håller bromsverkan varv efter varv.....de käkar dock belägg med god aptit och kan lätt skadas vid tex en avåkning
PCCB Gen 1 hade vissa problem med att skivorna delaminerade, löstes till gen 2.
Nya skivor är hutlöst dyra så många köper cupskivor i stål och kör med dem istället och lägger PCCB skivorna på hyllan.
Jag har kört med PCCB tre säsonger och de har funkat kanonbra för mig, de satt på bilen när jag köpte den och jag tänkte köra så länge de håller, sedan blir det nog stålskivor.

_________________
Anders Bronäs
www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin.
Citera
AntX
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 156



Slutar artikel nr på .93 så är det gen 2.
Ex framskivorna;
Front Part Numbers:
996.351.031.92 Left Gen I
996.351.031.93 Left Gen II
996.351.032.92 Right Gen I
996.351.032.93 Right Gen II

_________________
Anders Bronäs
www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin.
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
Hur ser man att det är gen1 eller gen2 om skivorna sitter på bilen? Kan bli lite svårt att hita partnummer kanske på plats.

Har du gen1 eller gen2?

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

kotten skrev:
Hur ser man att det är gen1 eller gen2 om skivorna sitter på bilen? Kan bli lite svårt att hita partnummer kanske på plats.

Har du gen1 eller gen2?


Är det en GT3 RS torde det vara 2 gen.
Första generationen satt väl bara på GT2:an första årsmodellen?!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
AntX
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 156



Artikel nr och tillv datum är instansat på "bellhouset" så man ser vad det är för gen även när skivorna är monterade.
Jag har sent tillverkade Gen 1 på bilen just nu (var bytt på min bil när jag köpte den då skivorna som bilen sålts med tydligen delaminerat). Har även en uppsättning nya Gen 2 på hyllan som backup till den dagen bilen skall säljas

_________________
Anders Bronäs
www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin.
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
kotten skrev:
Hur ser man att det är gen1 eller gen2 om skivorna sitter på bilen? Kan bli lite svårt att hita partnummer kanske på plats.

Har du gen1 eller gen2?


Är det en GT3 RS torde det vara 2 gen.
Första generationen satt väl bara på GT2:an första årsmodellen?!

/Pete


Gen2 PCCB började man montera på årsmodell 2005 har jag fått reda på. Lufthålen i skivan är olika mellan Gen1 och 2, så där man man också se skillnaden om man är osäker vad man har.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Sen ska du veta att känsla inte är den bästa alls i dessa PCCB, många tar även bort dom för dom är allmänt äkliga och köra med på bana, pedal läget är inte samma, det är svårt att tå och häla då pedal läget är för högt och så vidare

Mitt tips är köp bilen men lägg dom på hyllan, på med cup skvor och gula pagid sen är du redo, ja visst bilen är 20kg tyngre men du kommer inte ångra dig tro mig

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Re:

Supramannen skrev:
Sen ska du veta att känsla inte är den bästa alls i dessa PCCB, många tar även bort dom för dom är allmänt äkliga och köra med på bana, pedal läget är inte samma, det är svårt att tå och häla då pedal läget är för högt och så vidare

Mitt tips är köp bilen men lägg dom på hyllan, på med cup skvor och gula pagid sen är du redo, ja visst bilen är 20kg tyngre men du kommer inte ångra dig tro mig


Håller helt klart med Rickard på den punkten!

Jag blev förvånad hur dålig bromsverkan och känsla det var med PCCB thumbs down
Jag hade gen 2 på bilen.

Bytte till PFC skivor fram och CUP bak då kändes som det ska på en Porsche

Men det var konstigt nog mycket mer känsla och bett i min gamla bil (964 RS N/GT)

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



996 GT3 RS har väl inget antisladd system som turbon?

Annars så ska man nog stänga av det med PCCB bromsar, det ska tydligen käka bakbromsar på bana när den ligger och bromsar bakhjulen av sig självt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Patrik

Du kan inte jämföra mot en 500kg lättare bil du hade väl inte ABS heller va, och även bort tagen reduser ventil..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche PCCB bromsar, skit eller inte?
1 besök senaste veckan (4798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande