Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3606 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Vilken video ska jag ha på banguidesidan?
Filmade på Kinnekulle idag på träffen med Snowdragon. Jag ska lägga upp ett klipp med några varv på banguidesidan här på Rejsa (den med spårval osv dvs här https://rejsa.nu/bana_info.asp?kinne Vilket av de här tre klippen ska jag välja? Motivera gärna varför också om du har lust o orkar ![]() ![]() Klipp 1 http://www.youtube.com/watch?v=R-TPv Klipp 2 http://www.youtube.com/watch?v=AJ5R_ Klipp 3 http://www.youtube.com/watch?v=dPSBf PS: Jag kommer lägga upp förklarande pratbubblor i filmen med kurvornas namn osv sen precis som jag gjort här redan: https://rejsa.nu/bana_info.asp?svies _________________ ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Utan att orka nagelfara filmerna så ska "väl" de olika spårvalen exemplifieras och nån kan gärna lägga in linjerna i asfalten (uj va krävande man ka va
![]() Det är en sak att se linjerna på banprofil, en ganska annorlunda att se dem filmade (och en helt annan sak att utöva i verkligheten). Min lilla erfarenhet är att det är enklare att se spårval på en bil framför än på kamerabilen (där det är svårt att se om det är 0,1,2 m kvar till bankanten). Sen låter CSLen på tok för bra, man tappar ju koncentrationen ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Vilken video ska jag ha på banguidesidan?
En motivering kan ju vara "Jag vill inte vara med på den officiella instruktionsfilmen" eller "Jag vill absolut vara med i bild på instruktionsfilmen" ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Trevligt med analys ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Trevligt med film! ![]() Blev förvånad att vi kör så lika spår, några få små skillnader men det är nog ganska marginellt faktiskt. Större skillnad mellan dina filmer än mellan våra spårval i din tredje film. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Du borde väl ha massor av filmsnuttar Mats som visar för/nackdelar med olika spår (under race är det lätt att se skillnader mot den framför, vart man tjänar och vart man tappar)?
![]() Här http://vimeo.com/13252991 kör jag som en kratta upp mot Mohlins och över TVkrönet, men resten är inte helfel (men jag har ju nån sekund upp till toppen). Christoffer Waern (grön med vita stripes framför i början) och Hans Drangel (röd bakom) visar med all tydlighet vart det finns förbättringspotential (TVböjen är bedrövlig). Jag lever lite på utgången på rakan ![]() Men soloåkande eller racefilmer beror ju lite på vilken betoning man vill ha. Jag gjorde nåt försök med Falkenbergtråden att visa med stillbilder och text (där Smörgåsnisse ligger före). Filmsnutt för varje avsnitt och en för hela varvet kanske. Nu när det är så mycket vanligare med loggning så kanske man tom kan visa skillnad i sektortider för de olika spårvalen (för olika biltyper). Tyvärr är jag på tok för inkonsekvent i min körning för att bidra. Men återigen, spårval för att hjälpa nya och optimering för racing kan behöva göras olika (en del triggas av nördiga detaljer, andra skräms bort). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Nu försöker jag inte påstå att jag är nån auktoritet på vad som är "rätt" utan när jag skriver fel och rätt i tråden så menar jag mot vad jag kör och vad jag anser är snabbast. Dessutom måste man skilja på snabbaste varvtid och vad som är bäst under race. ![]() Jag har massor med filmer som visar skillnader i spår men det är vanskligt när bilarna skiljer så mycket som i vår serie, däremot ser man på din film ovan att du kör ett liknande spår och det funkar på samma sätt. Trevligt att det funkar mot likvärdiga bilar också. Du tänker väldigt likt hur jag tänker och det funkar precis likadant, t ex TV-kurvan och kvarnen. Man ser väldigt väl vad det ger för effekt, samma som utgången på rakan mot mål, extremt tydligt att man måste ta den rätt. ![]() Största skillnaden är i högern efter knäppen, där håller jag in mycket mer än du, mest för att slippa gropen men det blir även kortare väg både i högern och TV-kurvan och det finns mycket utrymme till vänster i utgången på högern. Inga problem att hålla stumt en bra bit ändå i TV-kurvan med min effekt... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag inleder med en liten ödmjukhets-EDIT:
Samma här! ![]() Jag förordar film nummer två. ![]() Den är imho den bästa med tydliga sökningar efter tangeringspunkter och det instruktivt mest lämpliga spåret att (för en nybörjare) börja med att söka, iaf i en bakhjulsdriven bil. om det sedan är det snabbaste låter jag vara osagt. Men om det är just snabbast man är ute efter beror det minst lika mycket på vilken bil man kör, eftersom de alla måste köras i lite olika spår. Film nummer tre lämnar lite för mycket "okörd asfalt" för min smak. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Intressant, speciellt som jag tycker det ser ut som om de flesta apex missas med typ 1½ meter...
![]() Troligen pga glödande framhjul, ser smörigt ut. Magnus kanske kan kommentera. ![]() Största problemet med filmerna som jag ser det är "bumpercam" vyn, den hjälper ingenting när man är nybörjare pga att perspektivet och därmed bilplaceringen blir helt annorlunda. ![]() Sorry för brutalärligheten. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Ett snäpp för mjuk gummiblandning gav viss såsighet periodvis men jag kan inte minnas exakt vilka varv på fim det gått lite för varmt och vilka de fortfarande var okej. Men vänster fram dog en brutal död (stora slitbanesläpp) efter två "dum-plogningar" i lite för högt tempo genom kvarnen.
Jo, kan hålla med. Men målet för filmerna är att ge de som inte besökt banan någonsin (men ska dit på sitt första besök) en känsla för banan i allmänhet och då är fartkänsla en pusselbit, man får ju en hel del fartkänsla med bumpercam. Dvs filmen blir kanske inte en finlirsfilm fokuserad på superprecis spårval av bilen (även om det ju vore bra). En annan tanke med filmen är att man efter att ha kört på banan ska kunna friska upp minnet med vilka kurvor som heter vad när man diskuterar/funderar på hur man fick till det i de olika partierna. Fast helt ärligt talat, den största anledningen till att det är bumpercam är... hrmmm... att det är den kameramontering jag fått till på bilen.... om någon ( ![]()
Raka puckar rockar alltid fett ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Du kan få låna precis vad du vill (i filmväg
![]() ![]() Har nog en hel del som kan vara av intresse, både med och utan trafik. Borde kanske se till att mecka ihop logdatan och filmerna med nån "sexig" dash i filmen. Men nu blev det nog fan mycket jobb. ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Jag instämmer. ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Är inte alls överens med dig om spårvalet mer än om man har någon 5cm bakom sig i race och vill hålla tätt. Har iofs. mest åkt motorsvaga bilar man vill hålla fart runt hela kurvan med.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Är väl lite det klassiska att man börjar köra lite som "V" istället för "U" genom svängarna om man råkar ha lite mer motor än sidogrepp. Eller som Gaute döpt det senare: "ballongspår" ![]() ![]() _________________ ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Jag har aldrig kört på Kinnekulle i verkligheten, så jag är ingen expert. Dock hävdar jag att inputs alltid är kul, och jag har åkt med några gånger och kört otaliga varv i datorn... ![]()
Jag är beredd att hålla med. Bland annat skulle jag nog gått ut längre innan TV-krönet, vid 17, typ. Fast, jag blir nog lurad av kameran/hajjar inte bättre... ![]() ![]() _________________ ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
CSL = 3:an, inget ballongspår behövs
![]() Ska det vara någon allmän nybörjarguide så kanske 2:an passar bättre. Jag röstar på 2,5 då ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Ja, min bil är ju definitionen av övermotoriserad... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3606 besök totalt |