Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Bränslesystem | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 12 besök senaste veckan (58586 totalt) |
Är det så här man bygger ett bränslesystem:
Alltså, har jag rätt ordning på prylarna? Vad har man för specifikationer på det jag kallat "förpump"? Räcker det med en pump från lämplig förgasarbil eller bör man ha "värre" grejor? I åtanke har jag givetvis Biltemas bästa (el motsvarande från mekonomen): : Tryckpump för mont. i närheten av tanken. Max kap. 120 liter/tim. Max tryck 0,25 bar Förpumpen bör ju inte ha högre kapacitet än HP pumpen (jag har en Bosch från en Volvo 240 nånting) så därför tänkte jag en pump från en förgasarbil. Vad är lämpliga mått och dimensioner på swirl-pot-en? Den bör väl monteras vertikalt, ca halva diametern mot höjden gissar jag, eller fler tips? Måste swirl-poten också ha en avluftningsslang? Bäst att fråga innan man börjar [/img] _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
varför vill du ha en bränsletrycksregulator på lågtrycksdelen?. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag tycker det ser rimligt ut. Menar vi samma sak när jag säger catch-tank och du swirlpot? En liten tank som ska se till att motorn får bränsle även i långa kurvor när man har lite soppa i vanliga tanken? Ett extra filter av enklare typ på sugsidan av förpumpen om det är en ny tank skadar inte. För säkerhetsskull även före högtryckspumpen till en början. Fråga FSN om det Catch-tanken ska inte behöva avluftning så som du ritat systemet. _________________ Pär Hylander |
||||
Jajust, 9 enligt den engelska skissen måste man väl alltid ha, men vad man ska ha 10 till fattar inte jag. _________________ Pär Hylander |
||||
Sammanfattningsvis för att sänka flödet. Dels mår pumpen ofta inte bra av de höga varven den når på om den får flöda fritt. Och dels så undviker man att cirkulera soppan mer än nödvändigt för att inte värma upp den i onödan. En annan aspekt att tänka på är att låta ingången från lågtrycket till catchen sitta i underkant på behållaren för att undvika att det skummar sig och sedan orsakar tryckfall på huvudsystemet. |
||||
Jo det stämmer. Det sitter ju redan en monterad på fuel railen så jag tänkte jag behöver nog inte rita in det.
Ja, det kan nog vara en bra idé. Då skrider jag snart till verket och fixar en catch-tank / swirl-pot. Inga kommentarer angående dimensionerna på en sådan? Tack för hjälpen! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Japp, till w-fielden. det du klistrat in är väl i princip samma sak, förutom en tryckregulator på lågtryckssidan? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
det är väl högtrycksdelen som värmer mest och då är det bra att låta catchtankens lilla volym att skickas tillbaka till den stora tanken för att bli avkyld. ang livslängd på lågtryckspumpar, så har vi åkt 5år med samma pumpar på racerbilen utan ngt mankemang och innan dess körde vi 5år med en sån som westfield har på bilden. att ha inloppet i catchtanken (lågtryck) i nederkant ihop med högtrycksmatningen ökar risken för luftblåsor i högtryckssystemet. luften/skummet ventileras snabbare om alla anslutningar förutom högtrycksmatningen är i toppen. det är bättre med en hög och smal catchtank typ 30cm högt 2,5"rör för ev. skumbildnng/luftbubblor samt mindre risk för soppatorsk i långa böjar om lågtryckspumpen går tom. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
okej...
Nu ska vi se här. Jag planerar ett system med cachtank... Har en fuelcell med både "ut" och "in" anslutningarna i nederkant på tanken, hoppas det funkar? Har sedan en pump som skall pumpa fram till cachtanken, ska jag sedan ha en retur från cash till fuelcell asså? Casch hamnar ovanför motorn ihöjd, blir det problem med returen från motorn då? ett filter bör väl räcka? Var sätter jag det? Blev kanske rörigt nu, man jag hängde inte riktigt med på de två olika ritningarna... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
GIK är ju ett riktigt ymnighetshorn av kunskap på många plan
dom har ju gett massor av bra råd i sina dagar. det jag kommer ihåg bäst är att 18T-aggregatet på V70 inte klarade mer än 270-280hk, när dom samtidigt sålde trimkit för över 300hk till densamma med originalagg. en till förresten. man kan inte ha mer än 0.3bar övertryck med 10.25:1 i komp i min Opel c20xe-motor. vi körde över 1.2bar utan några somhelst tendenser till ngt problem och det med original-sprut. fast det bästa här är förklaringen (nr 10) till varför man skall ha en regulator på lågtryckssidan. förstår inte riktigt den förklaringen "för att hålla lite övertryck i tanken" . Och det är bra till vad!!. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hej
Fördelen med att hålla aningens övertryck i "catchtanken" kan vara att man blir lite mer säker på att den är full jämt... Jag har använt Biltemas pump som förpump, men gick ifrån den efter att två högtryckspumpar skurit inom några dagar. Istället satte jag en förpump från Volvo i tanken som matar min högtryckspump direkt, utan catchtank. Jag är inte säker på om det var Biltemapumpen, catchtanken (limmad alutank) eller ett dåligt filter till förpumpen som skadade huvudpumparna men en ny förpump till Volvo/Golf kostar runt 600:- på Mekonomen. Det är faktiskt inte så stor prisskillnad mot Biltemas pump... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
vad har du för belägg att det är på detta viset. catchtanken kan ju inte pumpa ur sig bränsle av sig självt?. endast bensin som kommer in i systemet kan trycka ur samma mängd. om förpumpen går tom, så trycker den inte ngt överhuvudtaget. enda möjligheten att få tanken tom blir ju om man skickar returen från högtrycket tillbaka till huvudtanken. såvida inte lågtycks pumpen inte fungerar eller huvudtanken är tom. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hej
okej då, omformulering; om man är osäker på om matarpumpen har tillräcklig kapacitet för att hålla catchtanken fylld vid fullt uttag och om man vill se till att huvudpumpen/pumparna inte behöver suga åt sig soppan har man tyckt att ett visst övertryck varit bra. Det är inget som jag bemödat mig att fixa när jag byggt och jag tror inte heller att det är nödvändigt. :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag har funderat på detta också. Sen tittade jag på pumpar. Billigaste Facet/Purolater solid state pumpen som Dude har kört med pumpar 12 Gallons Per Hour (engelska gallons). Det blir ca 54liter i timmen. Tittar man på förbrukningen under ett långlopp så hävdar ju Anders att en 100l tank räcker ca 6timmar om jag inte minns fel...dvs förbruknignen är ca 17l i timmen. Förpumpen har då en överkapacitet på ca 3,5 gånger så det borde teoretiskt fungera helt ok. Så har jag tänkt i alla fall. En sån purolator / Facet pump kostar bara £35 _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
fast nu blir det lite motstridiga uppgifter. om du trycksätter catchtanken, så kommer även returen på högtrycksdelen jobba mot samma tryck. dvs status quo ingen hjälp till matningen av högtryckspumpen. om lågtryckspumpen jobbar mot en regulator så kommer den inte kunna leverera samma mängd som vid fritt flöde. detta gäller i allra högsta grad pumpar av tvivelaktig kvalite. om lågtryckspumpen i ett catchtanksystem har för dåligt flöde, så kommer det att straffa sig mer med en regulator på lågtryckssidan än utan. 99% av alla bilar har inte en förpump och dom som har är det den primära orsaken att man lätt skall få igång bilen vid bränslebrist. alla bilar med förpump kan man också lika bra köra utan denna. förutom just vid soppatorsk, då får man använda fantasin. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
kollade lite på förbrukningen från mantorps långa slinga. där förbrukade vi ca 0.5L per varv med 170Hk i kadetten under racet. detta ger ca 19-20L/h. tanken räcker ca 5,5h på alla banor utom anderstorp, där räcker den ca 4,5h. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Goodag
Men så länge trycket i catchtanken är lägre än "returtrycket" påverkas väl inte högtrycksdelen? I övrigt kan jag bara hålla med. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
det är det totala trycket i systemet som gäller. det som kommer att hända är att spridarna kommer få ett tryck som är 0,3bar högre än tidigare. inom systemet är det status quo med en ökning gentemot atmosfärstryck. har gjort praktiska prov med detta svartrök är en bieffekt _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Sparade trådar/FAQ Bränslesystem | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 12 besök senaste veckan (58586 totalt) |