Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bränslesystem
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (58586 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ja, med risk för att "sista" spridaren får lite risigt tryck. När man trimmar bilar utan retur på railen löder man ofta på en returnippel.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Daniel Ahlin skrev:
Min fuel rail har ingen retur, kan man koppla såhär då?


Det borde teoretiskt fungera. I praktiken har jag fått för mig att det bildas gaser i bränslesystemet p.g.a. temperaturer och det faktum att vissa delar av bränslet har kokpunkt under normal dagstemperatur, vilket innebär att det kommer bildas antingen bubblor, eller rentav gasfickor. Hur resten av systemet beter sig vid detta är kanske lite svårt att uppskatta. Uppenbarligen är det ju numera normen i moderna bilar att inte ha retur (varför har jag inte förstått) och uppenbarligen fungerar det. Kanhända av ev. luftfickor helt enkelt evakueras automatiskt via spridarna, men varför detta inte kunde göras förut, kan jag inte förstå.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Westfield skrev:
Daniel Ahlin skrev:
Min fuel rail har ingen retur, kan man koppla såhär då?


Det borde teoretiskt fungera. I praktiken har jag fått för mig att det bildas gaser i bränslesystemet p.g.a. temperaturer och det faktum att vissa delar av bränslet har kokpunkt under normal dagstemperatur, vilket innebär att det kommer bildas antingen bubblor, eller rentav gasfickor. Hur resten av systemet beter sig vid detta är kanske lite svårt att uppskatta. Uppenbarligen är det ju numera normen i moderna bilar att inte ha retur (varför har jag inte förstått) och uppenbarligen fungerar det. Kanhända av ev. luftfickor helt enkelt evakueras automatiskt via spridarna, men varför detta inte kunde göras förut, kan jag inte förstå.


Jag har kopplat så här på min Megabusa . Jag ser inget problem med att koppla på detta vis (jag är förvisso halvblind på ena ögat ) då bränslet inte är speciellt komprimerbart borde det bli samma tryck "överallt" i den reglerade delen , oavsett vid vilken spridare man mäter trycket . Men det är bara min teori . Framåt våren vet jag om det stämmer eller inte .


_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skulle kunna tänka mig scenariot såsom westfield beskriver.
I vanliga insprutsystem jobbas det med ca 3bar-> och då kan nog gasbildning/skumm vara ett problem.

På dom med enkelt inlopp på fuelrailen, så är väl systemtrycket lägre (har nåt i bakhuvudet att jag läst runt 1,5-2bar)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Känns onödigt att chansa, jag bygger om det så det blir "rätt" från början.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Daniel Ahlin skrev:
Känns onödigt att chansa, jag bygger om det så det blir "rätt" från början.


oftast är det mindre jobbigt att göra rätt från början

tro mig, been there done that

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Bränsletrycket på busamotorn skall ligga på 3kg och är kopplat med endast inlopp på fuelrailen original ,så det borde funka . Men skall man ändå modifiera runt bränslet så är det lika bra att göra det med retur , så slipper man fundera på om det funkar eller inte

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Det var en intressant fråga detta , så jag tog och ringde en tekniker på Shell som skulle återkomma i början på nästa vecka med ett förhoppningsvis bra besked vad som gäller med bränslet i dom aktuella fallen . Så fort jag har fått besked skriver jag in det . Är dock bortrest till veckan så det beror lite på hur jag kommer åt dator.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Libell skrev:
Det var en intressant fråga detta , så jag tog och ringde en tekniker på Shell som skulle återkomma i början på nästa vecka med ett förhoppningsvis bra besked vad som gäller med bränslet i dom aktuella fallen . Så fort jag har fått besked skriver jag in det . Är dock bortrest till veckan så det beror lite på hur jag kommer åt dator.


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Dags att "uppa" tråden lite...
Jag behöver bygga soppasystem i veckan då de e meningen att vi skall försöka sparka igång moroten nästa helg...

Problem: jag har ingen bensinpump, och jag vet inte vad orginalpumpen levererar..

Bra att ha Information:
4 cylindrar, 2.0 L
Varvstopp 9000 rpm
Insprutning
Regulator på fuelrailen
4x 360 cc @ 3 bar spridare högomhiga


Fråga 1:hur vet jag vilken kapacitet jag behöver på pumpen ??

Den enda infon jag hittar om orginalpumpen är att den skall ge 190 l/h men inte vid vilket tryck.. Detta hittade jag på ett amerikanskt forum så jag vet inte till 100% om det stämmer.. amerikanare verkar vara lite vimsiga mellan varven så ja tar de dom säger me en nypa salt..

Det skall ju tydligen gå att räkna ut vad man behöver för kapacitet med hjälp av bla spridarstorlek å varvtal.. Någon som orkar räkna ??
och snälla ge mig inga formler för de e rena grekiskan för mitt stackars huvud...


Fråga 2: Spelar det någon större roll om man kör på 3 eller 5 bar på bensinpumpen ?? spridarna anges ju till 360cc@3 BAR.. Räcker det med en pump som ger 3 BAR eller behöver jag en som ger 5 BAR ??


Fråga 3:
Behöver jag catchtank ?? det sitter ju ingen orginal i bilen och jag kommer iaf inte trimma detta året så då bör jag väll klara mig utan ??

TANK--PUMP--FILTER--FUELRAIL borde väll funka ?? ( köpte filter till volvo 6a på biltema..)

Vore väldigt tacksam för svar.. rejsa är ju bästa stället hela dagen, så svik mig inte nu...

_________________
MackeMaehlum
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



1. Man kan räkna, men man kan också gissa, det går rätt bra det. Hur mycket effekt ska du ha? En pump som ger runt 165 l/h vid 5 bar hänger ofta med uppåt 500 hk.

2. Regulatorn bestämmer trycket, pumpen ger så mycket tryck som regulatorn bestämmer så länge den orkar. Dvs att en pump specad för 165 l/h vid 5 bar ger mycket mer flöde vid 3 bar, och tvärt om.

3. Catchtank behövs om du har svårt att få soppan från tanken att ta sig till tryckpumpen utan att det suger luft. Har du en vanlig "seventank" utan skvalpskott och liknande behövs ofta en catchtank, alternativt att man bygger om tanken på något sätt. De flesta tankar för bilar med insprutning har någon form av skvalpskydd, ofta sitter pickup/tankpump i någon form av plastburk som håller kvar soppan. Titta exempelvis på hur det ser ut i gamla Saab 900.

Lämpliga pumpar för dig skulle nog kunna vara Bosch:
0 580 254 909, 148 l/h vid 5 bar
0 580 254 975 165 l/h vid 5 bar (sitter bland annat i Granada 2.8i)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



Vad rekommenderas för pump för en maxeffekt på 500 hk vid 3 bars bränsletryck? Jag har fått "Bosch 044" pump rekommenderad.

_________________
Anders Hansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Min åsikt (uppbackad av viss erfarenhet på området då) säger att "044"-pumpen är lite av en standardrekommendation när man vill ha en bra pump. Den ÄR bra men ibland onödigt dyr, men har man lust att lägga ut pengarna är den ett bra val. Bland annat därför att den även har gängat inlopp (inte slangstos direkt i huset som andra pumpar), det kan underlätta i många fall.

Kapacitetsmässigt säger jag (som sagt) att en pump specad för runt 165 l/h vid 5 bar orkar 500 hk vid 3 bar (men om man ska kräma på massa laddtryck, så att systemtrycket kan gå en bra bit över 3 bar vid fullast - grundtryck plus laddtryck alltså - är det klokt med dubbla pumpar eller en större pump). En "vanlig" Granadapump räcker alltså ofta långt (samma pump sitter i MB S-klass, Ferrari och lite annat...).

Andra kan ha andra rekommendationer också...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



therealpinto skrev:
Min åsikt (uppbackad av viss erfarenhet på området då) säger att "044"-pumpen är lite av en standardrekommendation när man vill ha en bra pump. Den ÄR bra men ibland onödigt dyr, men har man lust att lägga ut pengarna är den ett bra val. Bland annat därför att den även har gängat inlopp (inte slangstos direkt i huset som andra pumpar), det kan underlätta i många fall.

Kapacitetsmässigt säger jag (som sagt) att en pump specad för runt 165 l/h vid 5 bar orkar 500 hk vid 3 bar (men om man ska kräma på massa laddtryck, så att systemtrycket kan gå en bra bit över 3 bar vid fullast - grundtryck plus laddtryck alltså - är det klokt med dubbla pumpar eller en större pump). En "vanlig" Granadapump räcker alltså ofta långt (samma pump sitter i MB S-klass, Ferrari och lite annat...).

Andra kan ha andra rekommendationer också...

/Gustaf


Vad kostar en Granadapump och vad har den för riktigt namn?

_________________
Anders Hansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Boschnumret är alltså 0 580 254 975 för Granadapumpen, pris beror på var man handlar och vilka rabatter man får. Mekonomen listar den till 2080kr (1978-81), har även 0 580 254 910 som är en senare pump (1982-85), jag har inte exakta data på den men den sitter i bilar med liknande prestanda så den duger förmodligen till motsvarande saker, kostar 1875kr. Ibland kan andra firmor ordna billigare men det är ju vettiga riktpriser i alla fall.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



therealpinto skrev:
1. Man kan räkna, men man kan också gissa, det går rätt bra det. Hur mycket effekt ska du ha? En pump som ger runt 165 l/h vid 5 bar hänger ofta med uppåt 500 hk.

Tanken är att forsätta köra NA så det bör inte bli mer än 300-330 hk, dock har jag en sponsor som säljer lustgas så det kanske kommer användas för sponsorbruk vid rattlåsrejsing i framtiden, men behöver man större pump för det ??
therealpinto skrev:

2. Regulatorn bestämmer trycket, pumpen ger så mycket tryck som regulatorn bestämmer så länge den orkar. Dvs att en pump specad för 165 l/h vid 5 bar ger mycket mer flöde vid 3 bar, och tvärt om.

OK... men skadar det pumpen om man kör med "för stor" pump ?? ex: regulatorn stryper vid 3 bar å pumpen matar med 5 bar
therealpinto skrev:

3. Catchtank behövs om du har svårt att få soppan från tanken att ta sig till tryckpumpen utan att det suger luft. Har du en vanlig "seventank" utan skvalpskott och liknande behövs ofta en catchtank, alternativt att man bygger om tanken på något sätt. De flesta tankar för bilar med insprutning har någon form av skvalpskydd, ofta sitter pickup/tankpump i någon form av plastburk som håller kvar soppan. Titta exempelvis på hur det ser ut i gamla Saab 900.

Nu sitter det en gamal Opeltank i, men jag kommer bygga en ny med skvalpskott och ev: en nedstickande "catchtank" på 1-2 liter där anslutningarna sitter..
therealpinto skrev:

Lämpliga pumpar för dig skulle nog kunna vara Bosch:
0 580 254 909, 148 l/h vid 5 bar
0 580 254 975 165 l/h vid 5 bar (sitter bland annat i Granada 2.8i)
/Gustaf


ok..
Jag fick svar från en Hondahandlare i Stockholm ( www.rosenholtz.se ) angående orginalpumpen..
Det han hittade var detta..
Det ända jag hittar är hur man testar trycket:
Skall vara 320-370kPa 3,3-3,8kgf/cm 47-54 psi på tomgång.


Men allt dedära kPa, kgf/cm och psi säger mig inte mycket..


Btw så hittade jag denna listan efter en sökning på goggle... Tänkte att de kanske hjälper någon..

Bränslepumpar
0 580 254 023 168 l/h 5 bar
0 580 254 040 102 l/h 6.5bar
0 580 254 044 200 l/h 5 bar, 172 l/h 7 bar
0 580 254 046 207 l/h 3 bar
0 580 254 053 175 l/h 5 bar
0 580 254 909 148 l/h 5 bar
0 580 254 910 130 l/h 3 bar
0 580 254 911 95 l/h 4 bar
0 580 254 949 128 l/h 5 bar
0 580 254 953 128 l/h 5 bar
0 580 254 975 165 l/h 5 bar
0 580 254 978 195 l/h 3 bar
0 580 254 979 165 l/h 5 bar
0 580 254 984 296 l/h 3 bar, 165 l/h 5 bar
0 580 464 069 98 l/h 4 bar
0 580 464 070 130 l/h 3 bar
B261 205 413 200 l/h 8 bar


Sedan har jag 2 pumpar liggandes, men den ena (580 464 047) ger 130 L/H@3 bar, vilket jag gissar är för lite..

FRÅGA: Dock borde väll gå att använda den till att starta motorn.. den kommer ju varvas max 2000rpm och då måste väll 130 l/h räcka ??

Den andra (Y580 700 127) kunde svenska BOSCH inte svara på då Ypumpar tydligen är "sport"pumpar vilket iof låter lovande..
Jag har mailat sportavdelningen i Tyskland så vi får se om vi får svar från dom...
Jag har sökt på nätet efter info om Ypumpen men inte hittat något..


för era grymma svar... thumbs up

_________________
MackeMaehlum
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Lustgas kräver mer soppa så då kan det gott krävas större pump.

Pumpen skadas inte av att köras på ett annat tryck än den är specad för, inom rimliga gränser. Just 165 l/h vid 5 bar är bara ett mätvärde (som att veta att en motor ger 200hk vid 6000 varv, det går ju bra att köra på 3000 varv ändå, men kanske inte 9000...).

320-370 kPa motsvarar 3,2-3,7 bar.

Pumplistan du hittade gör att "910"-pumpen (senare Granada) inte verkar så bra, skumt då den sitter i massor av bilar med K-jetronic enligt Boschkatalogen. Där har man ju normalt ett högt systemtryck (runt 5 bar) så de pumparna brukar lämna bra med flöde, speciellt vid 3 bar.

Att starta motorn med en klen pump är inga problem, bara den lämnar tillräckligt med tryck och flöde men 130 l/h vid 5 bar är helt klart okej till det.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



en lätt översätning på tryck
1MPa = 1N/mm2 ~10kg/cm2 = 10bar
100kPa = 1bar
1bar ~ 14,2psi

men min tanke är vad har man för nytta att köra med högt bränsletryck ? tänkte eftersom pumpen orkar pumpa en mindre volym du så man begränsar mångden soppa som kan komma fram till spridarna
(fast det kan öka flödet i spridaren en del)
men finns det annan fördel? att det är bra vid kraftig överladning eller ger det en finare dimma ?
(bore vara bätre att skaffa större spridare som arbetar bra på 3bar)

sen så är det väll inte ovanligt att man använder ett separat sprut när man kör med lustgas
det är det jag hört från några håll att man sätter en liten soppapump som går till en spridare som man sätter vid lustgasmunstycket och som ska öppna på samma signal och flöda tilräkligt för att kompletera lustgasen

(jag har inte varit med när nån koplat det men det ska enligt de jag hört funka bäst men en del pill att få funka bra sen så var det på 6liters och större förgasar 8or om det spelar nån roll)

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



therealpinto: nu hittade jag listan på nätet ( www.stcs.se ) så jag vågar givetvis inte säga till 100% att den stämmer...

ok.. då jag förmodligen kommer köra "skrattgas" så kanske de e lika bra att sikta på en redig pump me en gång.. Jag kan få tag på extern Walbro 255 pump för 1400:- å då de bosch 240 turbo å granada 2.8 pumparnaja kollat på ligger runt 1800:- så är det kanske lika bra att köra på Walbron me en gång ??

För det är väll ett bra märke ?? Söker man på nätet så verkar de vara många som använder dom iaf....



Åter igen.. jag vet inte vad jag hade gjort utan er..

_________________
MackeMaehlum
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag har inte provat Walbro själv, så den kan jag inte uttala mig om. Boschpumparna tycker jag funkar bra bara man ser till att de inte drar i sig skräp, en stor fördel också att de finns "överallt" om det skulle krisa med en ersättningspump någon gång.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



nu är jag ju inte någon expert på lusgas. man har har varit med och kopplat in ett system.

det systemet hade en separat pump som som berikade lustgasnozzeln med soppa.. kanske en tanke. Och man klarar sig med en ganska lite pump..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bränslesystem
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (58586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande